După ce au anunțat în octombrie trecut intenția de a curăța Marea Neagră de mine și de a asigura siguranța rutelor maritime, Bulgaria, România și Turcia au invitat și alte țări să se alăture inițiativei, transmite IPN cu referință la "Европейская правда" din Kiev.
Sursa citează Ministerul Apărării din Bulgaria, menționând că acțiunilor comune ale celor trei țări se pot alătura și forțe ale Alianței din afara regiunii. „Deocamdată, navele de deminare ale celor trei state membre NATO la Marea Neagră – Bulgaria, România și Turcia – vor participa la grupul naval de deminare a Mării Negre”, a declarat ministerul bulgar.
Guvernul bulgar a subliniat că activitățile grupului nu vor fi îndreptate împotriva niciunei alte țări, iar operațiunea de deminare a Mării Negre este menită să contribuie la îmbunătățirea cooperării și relațiilor de bună vecinătate dintre participanți.
Semnarea unui Memorandum de Înțelegere între guvernele Bulgariei, României și Turciei urmează să aibă loc joi la Istanbul, după care va începe un proces de planificare operațională care vizează elaborarea de documente detaliate și instrucțiuni pentru acțiunile grupului. Acest proces poate dura până la câteva luni. Până în prezent, după invazia pe scară largă a Rusiei în Ucraina, echipele de scafandri militari români, bulgari și turci au „pescuit” cu regularitate mine în apele teritoriale ale țărilor respective.
Forța de curățare a minelor nu va fi considerată o operațiune NATO, ci va fi prima acțiune comună majoră a aliaților de la Marea Neagră de când președintele rus Vladimir Putin a ordonat o invazie la scară largă a Ucrainei în februarie 2022.
IPN notează că Turcia a blocat recent trecerea prin Bosfor și Dardanele a celor două nave de deminare transmise Ucrainei de către Marea Britanie, pentru a se conforma Convenției Montreaux privind regimul strâmtorilor din Marea Neagră, dar își folosește dreptul de a-și asuma responsabilități internaționale.
Operațiunea de deminare vizează direct și interesele Republicii Moldova. Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti (PILG) are statut de port internațional, cu adâncimi disponibile ale apei de până la 7m și este capabil să primească atât nave fluviale, cât şi nave maritime. În acest context, PILG reprezintă unicul punct fluvio-maritim direct de distribuţie şi transbordare în/din Republica Moldova; un centru regional de logistică la frontiera Uniunii Europene cu acces la căile de comunicaţie terestră, feroviară, fluvială şi maritimă.