Anvelopele cu o clasă energetică superioară oferă mai multă siguranță în trafic, reduc consumul de combustibil și zgomotul emis de autoturism, menționează specialiștii Agenției pentru Eficiență Energetică, care, în parteneriat cu Inspectoratul Național de Patrulare, au îndemnat șoferii, în cadrul unui eveniment public, să-și aleagă pneurile în baza etichetei energetice, transmite IPN.
Potrivit directorului Agenției pentru Eficiență Energetică, Alexandru Ciudin, pneurile cu o clasă energetică superioară au o aderența mai bună pe terenul umed și reduc zgomotul exterior de rulare. Acest lucru permite șoferului să dețină mai mult control asupra autoturismului. Astfel, conduce în siguranță, iar automobilul consumă mai puțin combustibil și elimină mai puține gaze.
Conform unor analize estimative, dacă șoferii aleg un set de anvelope din clasa A, în detrimentul unuia din clasa G, vor reduce consumul de carburant cu până la 9%, adică vor economisi 300 de litri de combustibil la peste 45 de mii de kilometri parcurși (pentru un automobil echipat cu motor de 1,6 litri pe benzină, turbo) sau 240 de litri de carburant (pentru o mașină cu motorizare turbo diesel), se menționează într-un comunicat de presă remis de AEE.
Analizele mai arată că trecerea autoturismelor înmatriculate în țară la anvelope de clasă mai eficientă, în condițiile unei distanțe parcurse de zece mii km anual, ar genera economii de combustibil de circa 5,4 mii tone pe an sau de peste 86 de milioane lei anual, în valori monetare. Mai mult decât atât, economiile de combustibil menționate ar reduce volumul emisiilor de CO2 cu peste 13,5 mii tone.
Etichetarea pneurilor este obligatorie în toate statele membre ale Uniunii Europene din noiembrie 2012. În curând, și în Republica Moldova va fi aprobat un regulament care prevede același lucru. Toți importatorii, distribuitorii și vânzătorii de pneuri vor fi obligați să comercializeze pneuri doar cu etichetă energetică.
Pe piața Republicii Moldova activează circa 150 de companii specializate în vânzarea și distribuția anvelopelor, dar nu există niciun producător de anvelope. Majoritatea pneurilor care ajung în Moldova sunt importate din China, țările CSI (Rusia, Belarus, Ucraina), Turcia și Uniunea Europeană.
La sfârșitul anului 2017, în Republica Moldova erau înregistrate peste 907 mii de unități de transport.