Benzina este mai scumpă decât anul trecut cu aproape 19%, iar motorina cu 21%
Preţurile medii de comercializare cu amănuntul a benzinei şi motorinei au crescut în primul trimestru al anului curent, faţă de aceeaşi perioadă anului trecut, cu 18,8% şi, respectiv, 21,5% şi au constituit 14,82 lei/litrul (cu TVA) şi, respectiv, 13,54 lei/litrul, iar preţul gazului lichefiat s-a majorat cu 17,3% şi a însumat 7,58 lei/litrul, arată raportul Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), citat de Info-Prim Neo.
Potrivit ANRE, saltul preţurilor de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere este cauzat de majorarea preţurilor de import al acestor produse, care, la rândul său, a fost determinată de creşterea permanentă a cotaţiilor petrolului la bursele internaţionale şi a preţurilor Platt′s pe pieţele regionale.
În perioada ianuarie – martie 2011, preţul mediu al unui baril de petrol a crescut, faţă de perioada similară a anului 2010 cu 36,3% şi a constituit 105,1 USD. În urma acestor evoluţii, preţurile medii de import a benzinei şi motorinei au crescut până la 933,8 USD/tona şi, respectiv, 932,2 USD/tona. Preţul mediu de import al gazului lichefiat s-a majorat până la 796,6 USD/tona.
Importurile de benzină şi motorină au crescut faţă de primul trimestru al anului 2010, cu 39,5% şi, respectiv, 59,5% şi au constituit 42,6 mii tone şi, respectiv, 71 mii tone. Volumul importului de gaz lichefiat s-a majorat cu 30,5% şi a însumat 16,4 mii tone. Cele mai mari cantităţi de benzină (54,9%) şi motorină (52,3%) au fost importate din România.
În perioada de referinţă, volumul vânzărilor cu amănuntul a motorinei şi gazului lichefiat a crescut, faţă de primul trimestru al anului trecut, cu 15,3% şi, respectiv, cu 23,4% şi a alcătuit peste 45,6 mii tone şi, respectiv, 11,4 mii tone. Totodată, vânzările de benzină s-au micşorat cu 4,9% şi au constituit circa 36,2 mii tone. Autorii raportului explică această evoluţie prin creşterea cererii pentru carburanţi mai ieftini, precum ar fi motorina şi gazul lichefiat, care costă aproape de două mai puţin decât benzina.
Potrivit ANRE, principala componentă în structura preţurilor de comercializare cu amănuntul a carburanţilor este preţul de import al acestora. Preţurile de comercializare a carburanţilor pe piaţa internă a Moldovei corespund cerinţelor de formare a acestora şi sunt comparabile cu cele aplicate în ţările UE, se menţionează în raport.