Banii alocaţi proiectului „Educaţie de calitate în mediul rural” puteau fi cheltuiţi mai eficient, audit

Banii alocaţi de către Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare (IDA) în susţinerea proiectului „Educaţie de calitate în mediul rural din Republica Moldova” puteau fi cheltuiţi mai eficient, se menţionează într-un raport de audit prezentat vineri, 25 ianuarie, de Curtea de Conturi. Proiectul a fost implementat în perioada 2006-2012, iar finanţările IDA au fost de peste 10 milioane de dolari, transmite Info-Prim Neo. Mijloacele au fost alocate sub formă de granturi de echitate, adică pentru procurarea materialelor didactice de către 1190 de instituţii de învăţământ preuniversitar, şi granturi de calitate pentru procurarea echipamentelor de laborator, echipamentelor IT, precum şi altor echipamente de către 304 licee. Potrivit lui Sergiu Ştirbu, şef de direcţie la Curtea de Conturi, multe din aceste materiale şi echipamente stau până în prezent împachetate, iar în raioanele Glodeni, Cimişlia, Sângerei, Ştefan Vodă acestea nu au fost luate la evidenţa contabilă. Este vorba de bunuri în sumă de peste 1 milion de lei. Din banii proiectului au fost procurate şi autobuze şcolare. Însă, din cauza că preţurile de licitaţie nu au fost comparate cu cele ale producătorilor, au fost admise supra-plăţi în valoare de peste 17 milioane de lei. „Lipsa la momentul începerii proiectului a unui program explicit în vederea îmbunătăţirii calităţii educaţiei, precum şi carenţele în curriculum au diminuat esenţial impactul asupra creşterii calităţii învăţământului, nivelului de cunoştinţe al elevilor. O confirmare în acest sens o oferă rezultatele examenelor de BAC, nota medie scăzând de la 6,9 în 2008 la 6,6, în 2012, în unele raioane este mai mică”, a remarcat Curtea de Conturi. Preşedintele Curţii de Conturi, Serafim Urecheanu, a menţionat că acest proiect a scos la iveală mai multe carenţe, în special în învăţământul rural. Ministrul educaţiei, Maia Sandu, a spus că rezultatele proiectului ar fi fost mai bune dacă reformelor în educaţie ar fi fost începute mai înainte. Actualmente se definitivează proiectul de descentralizare educaţională, care va îmbunătăţi conlucrarea între minister şi alte structuri centrale şi autorităţile publice locale cu direcţiile raionale de învăţământ. La fel se elaborează noi criterii de evaluare a cunoştinţelor elevilor.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.