Banca centrală va face modificări în Regulamentul privind transferurile internaţionale

Banca Naţională a Moldovei (BNM) îşi propune să modifice Regulamentul privind transferurile internaţionale. Noul document va obliga băncile comerciale să facă publice regulile de activitate în cadrul sistemelor de transfer internaţional de bani şi, totodată, va stipula procedurile în soluţionarea litigiilor apărute între bancă şi client, a comunicat, la o masă rotundă, Galina Berzedeanu, şef-adjunct al Secţiei reglementarea prudenţială, transmite Info-Prim Neo. Cu referire la acţiunile BNM de respectare a drepturilor consumatorilor de servicii financiar-bancare, Galina Berzedeanu a spus că banca naţională emite regulamente privind informarea corectă a clienţilor despre produsele şi serviciile oferite de băncile comerciale. Astfel, informaţiile despre depozite, credite, comisioane şi dobânzi sunt la vedere în fiecare instituţie bancară, precum şi în variantă electronică. De asemenea, BNM evaluează modul în care băncile gestionează riscurile aferente sistemelor de deservire bancară la distanţă, în vederea excluderii riscurilor privind securitatea informaţiei. Băncile sunt obligate să dea publicităţii condiţiile de emitere a cardurilor bancare, de utilizare a acestora, precum şi tarifele aferente. Totodată, BNM recepţionează de la clienţi petiţii şi propuneri privind indexarea depunerilor băneşti, derularea procesului de lichidare a băncilor, rata inflaţiei, acordarea certificatelor privind permisiunea transferului mijloacelor băneşti peste hotare etc. Karoly Attila Soos, expert din Ungaria, s-a referit la experienţa UE în domeniul protejării drepturilor consumatorilor de servicii financiar-bancare şi a spus că, deocamdată, nu s-a reuşit crearea unei pieţe unice comunitare şi nici elaborarea unui cadru unic de protejare a drepturilor consumatorilor acestor categorii de servicii. El a menţionat că există două directive europene pe care toate ţările membre ale UE urmează să le implementeze în sistemul lor de drept: directiva privind contractele cu beneficiarii creditelor de consum şi directiva privind prestarea la distanţă a serviciilor financiare. Acestea urmează să fie implementate în legislaţia naţională şi de către Republica Moldova, care aspiră să se integreze în UE . Potrivit expertului, nivelul de implementarea a acestor directive este diferit. În Slovacia, legea privind creditul de consum va intra în vigoare în iunie. Acesta presupune crearea unei structuri – Inspecţia de protecţie a consumatorilor pieţei financiare. Deocamdată, Inspecţia de stat pentru comerţ poate să aplice sancţiuni în valoare de 16 mii de euro pentru nerespectarea de către creditor a clauzelor iniţiale stipulate în contractul semnat cu clientul. Din iunie, când noua lege va intra în vigoare, suma sancţiunilor va creşte până la 70 de mii de euro, iar în unele cazuri până la 140 de mii. În Franţa, legea privind creditele de consum se află în proces de pregătire. Se prevede ca acel creditor care nu-şi va respecta obligaţiunile stipulate în contract va pierde dreptul la procentele de creditare. Recent în Franţa a fost creată structura de monitorizare a sistemului financiar Autoritatea de Control Prudenţial, care va monitoriza respectarea drepturilor consumatorilor de servicii financiar-bancare. „Netransparenţa taxelor şi a comisioanelor aplicate de rând cu dobânda la creditele de consum este un fenomen des întâlnit. Aceste probleme deranjează consumatorii peste tot. Un element pozitiv este că în ultimul timp asistăm la un proces energic de creare a structurilor de control şi monitorizare a pieţei serviciilor financiar - bancare”, a conchis Karoly Attila Soos. Masa rotundă este parte a programului Săptămânii de informare a consumatorilor. Acţiunea este desfăşurată de Ministerul Economiei, în perioada 15-19 martie, şi are genericul: „Banii noştri, drepturile noastre”.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.