Portul de Stat Giurgiulești va fi dezvoltat așa ca în cinci ani să activeze la potențialul său maxim. Despre aceasta a comunicat ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale, Andrei Spînu, într-o conferință de presă. Proiectul de dezvoltare presupune atragerea unui partener privat în cadrul unui tender internațional. Potrivit lui Andrei Spînu, după ani de stagnare a venit timpul ca portul să devină unul modern, competitiv și să impulsioneze economia din țară și regiune, transmite IPN.
Proiectul prevede construcția unui nou terminal portuar care va fi folosit ca terminal de cereale cu o capacitate de transbordare de aproximativ 800 de mii de tone pe an. Mai prevede dotarea cu încărcătoare de cereale cu viteze de 1500 t/h, amenajarea liniilor de cale ferată și stație de descărcare feroviară, construcția unei parcări pentru camioane, construcția unei stații de descărcare a camioanelor, construcția de depozite acoperite, dotarea cu macarale mobile, dar și amenajarea teritoriului de 2,5 ha pentru noul terminal portuar.
„Planul nostru este să realizăm acest proiect într-un termen cât mai restrâns. Totuși, înțelegem cu toții complexitatea și volumul de lucru necesar, de aceea l-am împărțit pe etape. Până la jumătatea anului 2025, vom finaliza studiul de fezabilitate și procesul de licitație, iar până la sfârșitul anului 2025 ne propunem să semnăm contractul și să atragem finanțarea necesară pentru proiect. Construcția propriu-zisă a infrastructurii va dura 2 ani, din 2026 până în 2027. Iar din anul 2028, portul va activa la maximum potențial”, a precizat ministrul Andrei Spînu.
Consultant în acest proiect este Corporația Financiară Internațională, care va ajuta Guvernul cu mai multe aspecte importante, inclusiv la desfășurarea unui concurs investițional transparent. Managerul de țară al Corporației, Galina Cicanici, a relatat că scopul Corporației este dezvoltarea infrastructurii Republicii Moldova și susținerea eforturilor Guvernului în atragerea investițiilor calitative.
Vladimir Bolea, ministru al agriculturii și industriei alimentare, a spus că măsurile planificate sunt așteptate de toată agricultura din Moldova. De exemplu, amenajarea liniilor de cale ferată și a stației de descărcare feroviară înseamnă procese mai rapide și mai puține costuri pentru transportare, pentru logistică și mai mulți bani care rămân la agricultori.
Roman Cojuhari, director la Agenția Proprietăți Publice, spune că instrumentul de parteneriat public-privat, dacă este aplicat corect, generează rezultate pozitive și pentru stat, și pentru utilizatori. APP își propune organizarea unei licitații transparente și semnarea unui contract echilibrat cu ofertantul câștigător. El mai spune că Guvernul nu va cheltui bani publici pentru această inițiativă. Construcția și dezvoltarea portului se va face din investiții private care vor fi recuperate din operațiunile desfășurate în conformitate cu contractul.
Potrivit datelor preliminare, costul estimativ al proiectului este de aproximativ 34 de milioane de dolari, la ziua de azi, sau peste 600 de milioane de lei.