Autorităţile centrale au propus municipalităţii o redacţie nouă a Legii cu privire la statutul municipiului Chişinău

Funcţionarii publici din municipiul Chişinău au fost îndemnaţi la începutul săptămânii curente de către primarul general al capitalei, Dorin Chirtoacă, să examineze un proiect de lege elaborat de Ministerul Administraţiei Publice Locale privind statutul municipiului Chişinău, pentru întocmirea unui aviz la acest proiect. Solicitat de Info-Prim Neo, pretorul sectorului Centru, Vladimir Şarban, a declarat că un nou proiect de lege pentru statutul municipiului Chişinău este necesar de mai mulţi ani, deoarece documentul anterior a fost aprobat încă în 1995. Potrivit lui, statutul mun. Chişinău urmează să fie racordat la prevederile recente ale legislaţiei în vigoare, în special, la noua Lege cu privire la administraţia publică locală. Solicitaţi să comenteze noul proiect de lege mai mulţi consilieri şi lideri de fracţiune nu s-au arătat entuziasmaţi de acesta invocând că ar veni din partea autorităţilor comuniste. Aleşii locali consideră că partidul de guvernământ nu ar fi interesat să facă o lege în beneficiul Chişinăului, atâta timp cât oraşul este condus de oponenţi politici ai comuniştilor. Potrivit lor, acest proiect este elaborat, mai degrabă, într-o manieră de a obstrucţiona şi mai mult activitatea municipiului, condus de partidele democratice. O astfel de părere au împărtăşit atât liderul fracţiunii liberal-democrate, Alexandru Tănase, cât şi preşedintele Consiliului Municipal Chişinău (CMC), Mihai Ghmpu. Potrivit lui Ghimpu, doar după 2009, când comuniştii ar trebui să piardă alegerile parlamentare, legislaţia mun. Chişinău va putea fi schimbată în aşa fel, încât autorităţile locale să poată activa eficient şi în interesul cetăţenilor. Mai mulţi consilieri nu s-au grăbit să citească proiectul, motivând că, deşi un aviz din partea autorităţilor locale va trebui dat, până la urmă Guvernul va fi cel care va aproba proiectul aşa cum va considera necesar. Proiectul de lege punctează raporturile dintre autorităţile municipiului, structura şi competenţele Consiliului municipal, organizarea şi funcţionarea CMC, modul în care se adoptă decizii de către consiliu, etc. Proiectul prevede că CMC poate fi dizolvat înainte de expirarea termenului, dacă a adoptat în mod deliberat decizii repetate în aceeaşi materie, care au fost anulate de instanţa de contencios administrativ, prin hotărâri definitive, întrucât încălcau grav prevederile Constituţiei sau ale legislaţiei în vigoare. De asemenea, poate fi dizolva în cazul în care numărul consilierilor s-a redus cu mai mult de jumătate, nu a adoptat nici o decizie de timp de 6 luni, indiferent de numărul şedinţelor. Proiectul mai stabileşte cum poate fi revocat preşedintele CMC - la cererea fracţiunii care l-a propus sau de către o treime din consilierii aleşi, hotărârea de revocare putând fi aprobată cu votul a două treimi din consilieri. Proiectul prevede statutul şi atribuţiile primarului, viceprimarilor, activitatea preturilor, patrimoniul şi finanţele publice ale municipiului. Articolul privind resursele financiare şi formarea bugetului municipal are rezervat puţin spaţiu, iar prevederile acestuia se rezumă doar la faptul că resursele financiare ale municipiului se formează şi administrează în condiţiile legii.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.