Aproape jumătate din copiii romi învață în localități preponderent populate de romi, raport

39% dintre copiii romi sunt integrați în procesul educațional preșcolar, iar 43% dintre elevii de 7-16 ani erau integrați în învățământul general în primul semestru al anului 2024. Datele se conțin în raportul de monitorizare a Programului pentru susținerea populației de etnie Romă din Moldova pentru anii 2022-2025”, prezentat într-o conferință de presă la IPN de Coaliția Vocea Romilor.

Potrivit lui Ion Duminică, membru al secretariatului Coaliției Vocea Romilor, raportul de monitorizare se bazează pe răspunsurile primite de la 52 de autorități locale, din localități preponderent populate de romi.

Datele arată că 39% dintre copiii romi sunt integrați în procesul educațional preșcolar.
Cele mai frecvente cauze ale neintegrării în educație țin de faptul că părinții nu au resurse suplimentare suficiente pentru a achita alimentarea copiilor, refuzul părinților sau faptul că nu sunt resurse financiare suficiente pentru integrarea copiilor romi în comunitate. Potrivit lui Ion Duminică, partea de alimentare a copiilor trebuie să-și-o asume autoritatea publică.

La fel, 43% dintre elevii de 7-16 ani sunt integrați în învățământul general în primul semestru al anului 2024. Cea mai scăzută rată integrării în învățământ s-a înregistrat la Otaci – 6%. La fel, puțini copii merg la școală în orașele Soroca și Edineț. Migrația temporară este una din cauzele pentru care copiii nu merg la școală. Rata frecventării grupelor cu program prelungit este de 45%. Rata abandonului școlar este de 2 la sută din copiii integrații în procesul educațional, iar 6% reprezintă rata absenteismului nemotivat.

În context, Coaliția Vocea Romilor recomandă instituționalizarea unei entități în cadrul administrației publice centrale, misiunea căreia va fi coordonarea intersectorială și monitorizarea semestrială a nivelului de implementare a acțiunilor asumate APL și APC în cadrul Programului pentru susținerea populației de etnie Romă din Moldova pentru anii 2022-2025, in special rezultatele obținute în domeniul educației în 60 de localități dens populate de romi.

Potrivit lui Ion Duminică, această entitate va fi necesară pentru a îmbunătăți incluziunea educațională a copiilor romi nu doar pentru a face legătura părinților cu școala, dar și integrarea părinților în muncă să aibă unde trăi și resurse financiare suficiente pentru a asigura educația copiilor.

Silvia Feraru, expert CVR, susține că datele din teritoriu arată că un număr mic de romi sunt înregistrați la Agenția de Ocupare a Forței de Muncă – 471, dintre care 51 au fost angajați în câmpul muncii, cifră care, potrivit Elenei Feraru, este foarte mic. Rata de încadrare în câmpul muncii în străinătate este de 0,4% sau 4 persoane din peste o mie care au fost să se consulte la acest subiect. Rata de încadrare a persoanelor de etnie romă este de 10%, - 51 de persoane din peste 400.

Rata de angajare în muncă a persoanelor de etnie romă fără statut de șomer este de circa 52%, - o rată destul de bună, potrivit Elenei Feraru. 4 persoane au primit ajutor de șomaj din cei 471. Potrivit Elenei Feraru, angajatorii sunt reticenți atunci când un rom vine să se angajeze.

Pentru a diminua șomajul în rândul romilor, CVR recomandă crearea locurilor de muncă și sprijin antreprenorial, cum ar fi oferirea de stimulente pentru companiile care angajează romi, acordare de microcredite și consiliere pentru romi care doresc să-și deschidă o afacere sau dezvoltarea unor programe de ucenicie pentru facilitarea integrării romilor în diverse programe.

Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.