API încurajează mediatizarea subiectelor pozitive despre personalitatea şi succesele copilului
Asociaţia Presei Independente (API) recomandă instituţiilor mass-media să-şi revadă politicile editoriale cu referire la subiectele despre copii, astfel încât acestea să devină de interes general şi să fie difuzate pe potrivă, nu doar în cazurile de violenţă, trafic de fiinţe umane, infracţiuni, accidente şi alte situaţii dramatice cu implicarea copiilor, transmite Info-Prim Neo.
După cinci luni de monitorizare în cadrul unui proiect susţinut de UNICEF, API notează că numeric în presă predomină subiectele negative, cu tentă şocantă şi senzaţională. Se conturează o predilecţie a unor instituţii mass-media pentru subiectele despre omoruri, abuzuri sexuale şi alte drame ale copiilor.
O bună parte din cele 16 instituţii de presă monitorizate au divulgat detalii care pot duce la identificarea copiilor victime sau martori. De asemenea, în luna noiembrie au fost inserate materiale de agitaţie electorală ale concurenţilor electorali care exploatează imaginea copilului. Mai multe instituţii mass-media monitorizate au publicat articole publicitare fără a le marca corespunzător.
API recomandă instituţiilor de presă să protejeze identitatea copilului, să nu divulge date care îl pot expune unui risc. Sunt reguli care trebuie respectate cu stricteţe atunci când copilul sau părinţii acestuia sunt victime ale violenţei, traficului de fiinţe umane, sunt în conflict cu legea sau trăiesc o suferinţă profundă. De asemenea, se recomandă promovarea/încurajarea subiectelor pozitive, ce scot în prim-plan personalitatea copilului şi succesele acestuia.
În total au fost monitorizate 16 instituţii de presă, printre care 12 ziare şi reviste, 2 agenţii de ştiri şi 2 site-uri/portaluri informaţionale. Proiectul a început la 1 iulie 2010 şi are o durată de 6 luni.