Apă-Canal Chişinău respinge acuzaţiile privind facturarea excesivă

Apă-Canal Chişinău (ACC) respinge acuzaţiile privind facturarea unor volume de apă ce depăşesc volumele înregistrate de contoarele individuale ale consumatorilor finali. Potrivit furnizorului, facturarea apei potabile pentru fiecare apartament aparte este responsabilitatea gestionarilor de bloc. Totodată, ACC denunţă schemele frauduloase de neachitare a consumului de apă. Potrivit companiei, anume acest consum neachitat de unii locuitori neoneşti este apoi suportat de ceilalţi consumatori, se menţionează într-un comunicat de presă al furnizorului, citat de IPN.

Conform prevederilor Legii privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, precum şi în baza contractelor încheiate cu gestionarii blocurilor locative, ACC are obligaţia de a furniza apa potabilă doar până la contorul comun, instalat la branşamentul blocului locativ. Astfel, ACC nu facturează apa potabilă din apartamente, dar emite factura de plată totală gestionarilor blocului locativ. În interiorul blocului locativ, instalarea, sigilarea, verificarea metrologică, citirea indicaţiilor contoarelor, precum  şi facturarea apei potabile  pentru fiecare apartament aparte, este prerogativa gestionarilor respectivi.

Luând în calcul problemele cu care se confruntă gestionarii unui şir de blocuri din capitală, ACC le-a oferit asistenţă în organizarea unui şir de  verificări neanunţate a contoarelor. Acestea au demonstrat că diferenţa volumului de apă înregistrat de contorul instalat la bloc şi cel prezentat de către locatari este consecinţa iresponsabilităţii tuturor părţilor implicate în procesul de exploatare a contoarelor din apartamente, a contabilizării ineficiente a consumului curent, facturării şi procesării inadecvate.

O altă cauză a diferenţei de facturare sunt consumatorii rău-platnici, care se eschivează de la achitarea consumului real de apă, iar cei oneşti sunt impuşi să achite diferenţa. Unii comunică incorect indicii contoarelor din apartamente sau nu-i transmit deloc, sperând că nu vor fi descoperiţi, iar alţii sunt mai creativi. Un exemplu este cel al unui apartament din sectorul Botanica, unde, în urma unui control de rutină, s-au depistat dispozitive mecanice, care blocau contoarele pentru apa rece şi caldă. Dispozitivul era instalat de mai mulţi ani, fiind deja parţial uzat. Pentru a nu trezi suspiciuni, proprietarii indicau în factură un consum de apă potabilă şi apă fierbinte de circa 2 m3 lunar. Ţinând cont de faptul că apartamentul avea 4 locuitori, iar consumul mediu de apă caldă şi rece este de câte 3-4 m3 lunar/persoană, aceştia sustrăgeau câte cel puţin 10-14 m de apă caldă şi rece lunar. Dacă va fi nevoie, ACC va oferi asistenţă juridică gestionarului de bloc pentru a-i trage la răspundere.

Potrivit comunicatului ACC, toate aceste metode ilegale sunt rezultatul gestionării inadecvate a blocurilor locative de către gestionarii care trebuie să intensifice procesul de verificare a contoarelor din apartamente şi să sancţioneze prompt persoanele vinovate de fraudă.

Totodată, ACC respinge învinuirile că ar factura şi pierderile de pe reţelele publice şi asigură consumatorii că aceste pierderi sunt suportat exclusiv de către furnizor.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.