ANRE: Nu există atât problema preţurilor mari la carburanţi, cât problema netransparenţei
În Moldova nu există atât problema preţurilor înalte pe piaţa produselor petroliere, cât problema preţurilor netransparente. La panou este afişat un preţ, în timp ce majoritatea tranzacţiilor se efectuează la preţuri mai mici, în baza tichetelor volumetrice şi cartelelor de reduceri, notează directorul general al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), Victor Parlicov, transmite Info-Prim Neo.
Poziţia este expusă în legătură cu modificările operate de către Guvern, la 3 octombrie, în Legea cu privire la piaţa produselor petroliere. În opinia directorul ANRE, reducerea preţurilor se poate obţine şi în condiţiile aplicării metodologiei în vigoare, dacă toate instituţiile statului şi-ar face bine meseria. Datele ANRE arată că, prin asemenea instrumente netransparente, preţurile efective de comercializare a produselor petroliere, faţă de cele afişate la panou, sunt în medie cu circa 0,40-0,60 lei/litru mai mici.
Într-o informaţie remisă spre difuzare de către serviciul de presă al instituţiei se menţionează că ANRE a înaintat mai multe propuneri în scris Ministerului Economiei şi Guvernului să întreprindă acţiuni pentru a obliga companiile petroliere să-şi vândă produsele doar la preţurile afişate pe panou. Referitor la faptul că se constată anumite înţelegeri de cartel la stabilirea preţurilor, misiunea de contracarare a acestor tendinţe ţine de competenţa altei autorităţi, susţine Victor Parlicov.
Potrivit ANRE, proiectul de modificare a Legii cu privire la piaţa produselor petroliere, avizat pozitiv de către Guvern, nu stabileşte soluţii pentru comerţul în baza tichetelor volumetrice. În intenţia de a reduce preţurile carburanţilor pe piaţa locală, Guvernul a propus ca formarea preţurilor de panou să se facă nu în baza preţurilor declarate în vamă (unde profitul deja este transferat în firme off-shore), dar a cotaţiilor Platt's, plus o marjă de 30%, însă nu mai mult de 0,2 $/litru la benzină şi 0,15$/litru la motorină. Totodată, Guvernul a propus ca marii consumatori de carburanţi, precum agricultorii, să poată importa produse petroliere pentru consumul propriu, fără necesitatea de a perfecta o licenţă de import, dar şi fără dreptul de a le comercializa.
ANRE consideră că pârghiile administrative, precum plafonarea preţurilor, sunt măsuri ineficiente în condiţiile unei pieţe competitive. Dacă proiectul legii va fi adoptat de către Parlament în forma propusă, există riscul ca importatorii mari să forţeze eliminarea din piaţă a celor peste 70 de comercianţi mici, ceea ce ar fi un efect invers celui declarat la aprobarea proiectului. Calculele ANRE arată că, prin stabilirea preţurilor la carburanţi în baza cotaţiilor Platt's, plus o marjă de 30% (cu plafon de 0,2$/litru şi, respectiv, 0,15$/litru) – fluctuaţiile preţurilor de panou ar fi fost mult mai accentuate, iar în perioada iulie-septembrie, în special costul benzinei ar fi fost chiar mai mare decât cel afişat.
Cât ţine de excluderea obligativităţii companiilor petroliere de a dispune, la obţinerea licenţei de activitate, de capacităţi de stocare de 5 mii de tone şi capital propriu de 8 milioane de lei, pentru accesul mai multor operatori pe piaţă, serviciul de presă al instituţiei notează că aceste propuneri au fost expuse anterior şi susţinute de către ANRE.