La 12 ani de la fondarea Companiei Naţionale de Asigurări Sociale, duminică, 15 septembrie, lucrătorii din sfera protecţiei sociale a populaţiei îşi marchează ziua profesională. Sărbătoarea este un prilej pentru a face totaluri şi a fixa noi obiective în activitate. Despre succesele, problemele şi proiectele de viitor ale CNAS am vorbit cu preşedintele instituţiei, Maria Bortă.
– Ce înseamnă această sărbătoare pentru echipa CNAS?
– Sărbătoarea profesională a angajaţilor din domeniul protecţiei sociale a populaţiei oferă, în primul rând, tuturor cetăţenilor Republicii Moldova un prilej în plus de a se informa asupra sistemului public de asigurări sociale de stat. Această sărbătoare este o oportunitate pentru cetăţeni de a înţelege importanţa şi necesitatea sistemului asigurărilor sociale de stat, problemele cu care se confruntă sistemul şi realizările obţinute de fiecare angajat din domeniu respectiv. Pentru echipa CNAS, cu circa 1300 de angajaţi, această sărbătoare oferă posibilitatea de a întoarce filele „unei cărţi” pline de obstacole şi probleme, dar şi realizările în domeniul asigurărilor sociale de stat. Cu ocazia acestei sărbători, fiecare angajat CNAS are posibilitatea să-şi autoevalueze activitatea, care zilnic necesită mult efort, dăruire de sine, profesionalism, generozitate şi compasiune. Totodată, sărbătoarea anuală Ziua lucrătorului din sfera protecţiei sociale a populaţiei oferă prilejul de a comunica cu populaţia ţării prin diferite căi, de a scoate în evidenţă evoluţia activităţii CNAS pe parcursul unui an, precum şi de a stabili noi priorităţi pe termen mediu şi scurt întru asigurarea unui serviciu durabil de asigurări sociale şi creşterea calităţii vieţii populaţiei ţării.
– Spre deosebire de alte profesii, în care specialiştii interacţionează mai mult cu beneficiarii, despre munca angajaţilor în domeniul asigurării protecţiei sociale a populaţiei se cunoaşte mai puţin. Ce se întreprinde pentru a câştiga şi a menţine încredea cetăţenilor în acest sistem?
– CNAS este o instituţie importantă pentru fiecare cetăţean, dar mai puţini cunosc că asigurarea socială este o garanţie pentru fiecare. Sistemul public vine în susţinerea cetăţenilor în diferite situaţii, când cetăţenii nu au posibilitatea să obţină venituri pentru existenţă. Pentru a fi mai aproape de cetăţenii ţării, CNAS utilizează toate sursele posibile de informare, ziare, emisiuni televizate, seminare, întruniri cu populaţia. A fost pus la dispoziţia publicului serviciul „Linia fierbinte”. În prezent sunt implementate instrumente moderne de interacţiune cu participanţii la sistemul public. A fost elaborat un sistem modern de furnizare a informaţiei către persoanele asigurate ACCES CPAS, care permite accesul on-line al asiguraţilor la contul curent de asigurări sociale. Aproximativ 250 de mii de persoane asigurate deţin parola de acces la contul personal.
– Care este ultima realizare importantă din domeniu, când şi cum va fi resimţită de beneficiari?
– Printre iniţiativele noi promovate putem menţiona procesul de raportare electronică. Pe parcursul anului 2013, peste 8200 de agenţi economici din cei aproximativ 15 mii înregistraţi au preferat să transmită declaraţiile persoanelor asigurate prin internet. O altă realizare a CNAS este serviciul recent lansat, care este disponibil pentru mediul de afaceri prin intermediul site-ului CNAS. Acest serviciu permite verificarea codului CPAS de către contabili, care vor putea depune declaraţiile persoanelor asigurate mai uşor, având la îndemână codurile CPAS.
– Care sunt problemele pe care le întâlnesc angajaţii din domeniul protecţiei sociale a populaţiei?
– O problemă fundamentală este lipsa instituţiilor de învăţământ superior care ar pregăti specialişti în domeniul protecţiei sociale. Din această cauză, tinerii specialişti angajaţi în câmpul de muncă necesită o perioadă de integrare mai îndelungată, deoarece trebuie să înveţe lucruri noi. Cadrul legal are o complexitate specifică, care este în permanentă schimbare, iar acest lucru necesită instruirea continuă a tuturor angajaţilor. Este o mare restanţă faptul că viitorii specialişti în domeniul protecţiei sociale nu pot obţine experienţa necesară pe parcursul studiilor universitare. Există o necesitate să-şi dezvolte nu doar cunoştinţele, ci şi aptitudinile pentru intervenţii profesioniste în soluţionarea sau ameliorarea problemelor sociale existente.
– Care sunt priorităţile pe termen scurt şi mediu fixate de CNAS?
– Priorităţile pe termen mediu ţin de creşterea calităţii vieţii familiilor, reducerea sărăciei, inegalităţii şi inechităţii în societate; Planificarea pe termen mediu (pentru anii 2014-2016) a mijloacelor financiare destinate funcţionării sistemului public de asigurări sociale şi sporirea nivelului de protecţie socială a persoanelor asigurate. Priorităţile pe termen scurt se referă la: orientarea activităţii CNAS spre satisfacerea cerinţelor şi necesităţilor clienţilor săi, prin prestarea unor servicii calitative şi operative, prevăzute de legislaţia în vigoare, stabilirea şi plata în termen şi în mărimea deplină a prestaţiilor sociale şi implementarea serviciilor electronice prestate agenţilor economici şi persoanelor asigurate. Tot aici se încadrează şi perfecţionarea cadrului legal-normativ în domeniul asigurărilor sociale prin înaintarea propunerilor de modificare a acestuia şi managementul eficient al resurselor umane, orientat spre îndeplinirea cu succes a atribuţiilor de serviciu, instruirea şi perfecţionarea profesională a angajaţilor CNAS.
Alina Marin, IPN