Anatol Şalaru punctează priorităţile în transport şi infrastructura drumurilor
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor prevede, în următorii patru ani, construcţia magistralelor Chişinău - Giurgiuleşti, Chişinău - Soroca - Ungheni, Chişinău - Sculeni şi Chişinău - Dubăsari – Tudora. Investirea prioritară în aceste patru magistrale va permite deschiderea axelor nord-sud şi est-vest, pentru a conecta Moldova la reţele paneuropene, a declarat joi, 22 octombrie, ministrul Anatol Şalaru, în cadrul unei şedinţe, convocată cu ocazia zilei profesionale a transportatorilor şi drumarilor, marcată duminică.
El a confirmat că ramura transportului a fost afectată grav de criză, s-a redus drastic volumul transportului de mărfuri şi pasageri. Dificilă e situaţia şi în gospodăria drumurilor. Doar 20 la sută din drumuri corespund standardelor europene, iar 90 la sută sunt cu termenul de valabilitate expirat. Această stare de lucruri generează pierderi nu numai în transport, dar şi în comerţ. O treime din companiile transportatoare declară că drumurile au devenit un obstacol în calea operaţiunilor comerciale.
„Guvernul preconizează consolidarea capacităţii fondului rutier şi creşterea ponderii acestuia în PIB până la 1,5%. Este o condiţie minimă stabilită de organismele internaţionale, care ne va permite atragerea fonduri structurale europene în construcţia şi reabilitarea drumurilor”, a menţionat ministrul. El a comunicat că la o şedinţă recentă cu responsabili de la FMI, BM şi alţi parteneri de dezvoltare s-a convenit ca fondul rutier să fie separat de buget. Banii din taxele achitate de automobilişti – să vină direct în fondul rutier, nu în buget
Anatol Şalaru a mai spus că e necesar să se revină la problema reducerii costului pentru Cartea verde, actualmente acesta fiind cel mai mare din Europa şi de două ori mai mare decât în ţările vecine. În scopul creşterii resurselor fondului rutier, va fi analizată posibilitatea majorării taxelor rutiere şi a accizelor la benzină. Necesită perfecţionare şi sistemul de finanţare a lucrărilor rutiere, prin modificarea Legii fondului rutier, astfel ca accizele la carburanţi în volum de cel puţin 80 la sută şi taxele rutiere să fie acumulate pe un cont special, a mai spus ministrul.