Analiştii avertizează că situaţia aviaţiei civile din R. Moldova începe să degradeze în mod dramatic
Situaţia aviaţiei civile din R. Moldova începe în mod dramatic să dea semne de vicii. „Este ciudat când „mână vizibilă” a Guvernului încearcă să acţioneze în beneficiul unor grupuri de interese, substituind „mâna invizibilă şi imparţială” a pieţei libere”, susţine
directorul de programe la Centrul analitic Expert-Grup Alex Oprunenco, citat de Info-Prim Neo.
Potrivit expertului, două evenimente recente trebuie să atragă atenţia maximă a publicului: acordarea din bugetul de stat a 93 milioane lei companiei de stat „Air-Moldova” pentru procurarea unei aeronave şi interdicţia (nerealizată deocamdată) de către Agenţia Aeronautică de Stat din Ucraina impusă companiilor aeriene din RM de a survola spaţiul aerian al acestei ţări în zborurile de tranzit.
Primul, potrivit expertului, reprezintă o sfidare a bunului simţ, care face praf din declaraţiile guvernanţilor privind reforme economice şi integrare europeană şi desconsideră alte priorităţi ale societăţii. Şi această, susţine Oprunenco, nu doar din cauză că aeronava urmează să fie procurată prin intermediul unei reţele de companii înregistrate în zone off-shore. Această tranzacţie, de fapt, „legiferează” indisciplina fiscală a companiilor cu capital de stat şi o poziţie din start vulnerabilă a companiilor private.
Cea de-a doua situaţie – refuzul ofertei companiei ucrainene „Aerosvit” de a efectua zboruri zilnice Kiev-Chişinău-Kiev - este exemplul unei încercări de a obstrucţiona intrarea unei noi companii pe piaţa, fapt ce ar duce la sporirea competiţiei şi, astfel, a confortului şi accesibilităţii biletelor pentru pasageri.
Analistul susţine că, deşi reacţia autorităţilor ucrainene este exagerată şi incorectă din punct de vedere legal, decizia ASAC în raport cu „Aerosvit” este greu de înţeles din raţionamente economice sau sociale. Dacă operatorul aerian desemnat de ASAC – „TandemAero” - nu este în stare să efectueze zboruri la Kiev cu frecvenţa dorită de „Aerosvit”, aceasta nu înseamnă că nici compania desemnată de autorităţile de la Kiev nu poate să efectueze zboruri cu frecvenţa dorită.
Afirmaţiile ASAC, precum că acest obiectiv al „Aerosvit” este „neargumentat economic, ţinând cont de fluxul de pasageri dintre cele două ţări”, nu ţine direct de competenţa ASAC, spune analistul. Potrivit lui, argumentele economice trebuie în primul rând să preocupe compania ucraineană, care ar urma să achite costurile pe care le comportă aceste zboruri, iar aeroportul din Chişinău ar avea numai de câştigat. După cum ar fi avut de câştigat şi pasagerii, nu în ultimul rând graţie securităţii şi confortului sporite („Aerosvit” efectuează zboruri cu Boeing, iar „TandemAero” - cu Embraeer 120 de mâna a două, închiriat de la „AirMoldova”) şi preţurilor mai accesibile propuse de operatorul ucrainean.
Oprunenco exemplifică că la, la moment, biletele la cursa Tel-Aviv - Odesa (sau Kiev) - Tel-Aviv efectuat de „Aerosvit” costă în medie $300-400 cu taxe de aeroport , în timp ce zborul Chişinău-Tel-Aviv-Chişinău operat de aceeaşi „TandemAero” costă $514.