Actualmente există o problemă cu manualele în limba română pentru instituțiile cu predare în rusă sau alte limbi ale minorităților etnice din Republica Moldova. Deja au apărut cărțile pentru clasele a 10–12-a. Ar urma să fie traduse și altele, ca instituțiile să fie asigurate cu cărți noi conform curriculumului din 2019, a declarat Alexandru Melniciuc, profesor de istorie și educație civică, în cadrul dezbaterii publice „Sistemul educațional – cheia integrării sociale în Republica Moldova”, organizată de IPN.
Melniciuc, care este profesor în cadrul unei instituii cu predare în limba rusă, s-a referit la instituțiile care deschid clase cu predare în limba română.
„În multe școli, de exemplu din Chișinău, s-au deschis clase cu studii în română. Această practică, cred eu, este legată nu ne apărat de dorința autorităților de a ajuta la integrarea socială, e mai degrabă ceva financiar. În instituțiile cu predare rusă sunt tot mai puțini elevi, ceea ce afectează bugetul instituțiilor”, a menționat Alexandru Melniciuc.
Aceste decizii, potrivit profesorului, rezolvă și o altă problemă, cea a suprasolicitării școlilor cu predare în română.
Dar e nevoie să fie suplinit corpul profesoral. „Totul începe cu motivarea profesorilor. Tot ce ține de legi și regulamente lucrează ideal. Dar în practică există probleme legate de salarizarea și motivarea profesorilor, a menționat acesta.
Potrivit lui Alexandru Melniciuc, este imperios ca copiilor, indiferent de etnia lor și limba vorbită, să li se comunice despre necesitatea cunoașterii limbii de stat, pentru că aici apar multe oportunități și, totodată, tânăra generație se apropie de cultura țării.
„Sunt foarte multe exemple în istorie când minoritățile etnice au muncit cot la cot și pașnic au trăit împreună”, a menționat Alexandru Melniciuc.
Dezbaterea publică la tema „Sistemul educațional – cheia integrării sociale în Republica Moldova” este organizată în cadrul proiectului „Agenția de presă IPN pentru coeziune socială și Moldova pro-europeană”, finanțat de către IMS.