Aleșii locali confirmă că sunt supuși presiunilor. Interviu IPN cu Igor Bucataru, Promo-LEX

Recent, Asociația Promo-LEX a dat publicității Raportul privind transparența activității administrației publice locale de nivelul II și a UTA Găgăuzia în al doilea semestru al anului 2017. Scopul cercetării este să le ajute pe acestea să fie mai deschise față de cetățeni. Expertul Promo-LEX, Igor Bucataru, susține că autoritățile locale mai au încă mult de lucru, dar observă și tendința pentru anumite progrese comparativ cu primul semestru al anului precedent.
---

– Domnule Bucataru, pe parcursul lunii aprilie Promo-LEX va prezenta concluziile raportului în localitățile din țară. Câte unități administrative sunt vizate și cum ați realizat această monitorizare?


Promo-LEX este una dintre puținele organizații neguvernamentale care urmărește gradul de deschidere al autorităților locale față de cetățeni. Noi am monitorizat, în principal, transparența procesului decizional din 35 de autorități administrative din țară: consiliile raionale, cele municipale din Bălți și Chișinău, dar și Adunarea Populară a Găgăuziei. E o muncă colosală a echipei centrale și a oficiilor Asociației din întreaga țară. Actualmente, suntem la al doilea raport din cele cinci preconizate. În acest scop, observatorii Promo-LEX au asistat la ședințele aleșilor locali din cele 35 de unități monitorizate, am analizat legile, paginile de internet ale autorităților locale și am verificat cât de bine acestea răspund la scrisorile petiționarilor.

– Ați discutat și cu cei care ar trebui să resimtă efectul transparenței autorităților locale, cu cetățenii?

Nu doar cu cetățenii, ci și cu presa, cu organizațiile neguvernamentale, dar și cu agenții economici din întreaga țară. În total, au fost peste 100 de părți interesate pe care le-am intervievat.

– Ca să începem cu partea bună a lucrurilor, în care domenii autoritățile locale și-au îmbunătățit transparența decizională?

Gradul de transparență este încă insuficient. Dar aș vrea să menționez că am văzut o tendință pozitivă în transparența decizională a autorităților publice locale, comparativ cu datele primului raport. Astfel, progrese au avut loc și merită încurajate și preluate ca model. În acest sens, am observat că peste 30% din ședințe sunt transmise în direct. Avem mai multe autorități locale care au publicat bugetul și proiectul acestuia, dar și planurile de achiziții publice pe pagina web. La fel, am constatat că cetățenii folosesc rețelele sociale de două ori mai mult decât în prima jumătate a anului trecut pentru informarea despre activitatea autorităților locale. Cine va citi raportul va afla și alte eforturi ale autorităților publice locale care merită încurajate. Per ansamblu însă, deși au fost observate anumite tendințe pozitive, situația generală necesită îmbunătățiri substanțiale.

– Cheltuirea banului public a fost în vizorul Promo-LEX?

Bineînțeles, subiectul financiar este la ordinea zilei și, prin urmare, și-a găsit reflectare în raport. Mai exact, în atenția noastră a fost respectarea legii la semnarea contractelor de achiziții publice. Deși legea obligă asigurarea concurenței în achiziții publice, calculul nostru arată că valoarea contractelor semnate cu autoritățile locale în urma concursurilor cu un singur participant însumează circa 145 de milioane de lei pentru semestrul doi al anului trecut. Fără îndoială, acest fapt trezește îngrijorare în condițiile actuale ale dezvoltării economiei locale, chiar dacă aproape jumătate din contracte au fost semnate cu participarea a patru și mai mulți concurenți.

– Ce a constatat Asociația în ceea ce privește resursele administrative? Sunt folosite cu bună-credință de către autoritățile locale?

Avem un capitol nou care s-a concentrat pe posibila utilizare abuzivă a resurselor administrative de către autoritățile locale.  Însă, o mare parte din aleșii locali au refuzat să răspundă la întrebările care vizează acest subiect. Bineînțeles, această stare a lucrurilor ridică multe semne de întrebare.

– Cum credeți că poate fi explicată această poziție?

Motivele acestor refuzuri nu au fost făcute cunoscute de către aleșii locali. În schimb, un număr impunător din aceștia au menționat că au fost supuși intimidărilor fizice sau psihice pentru ca să ia anumite decizii – în peste 20% de cazuri – dar și că au fost amenințați cu intentarea dosarelor sau cu pierderea locului de muncă.

– Considerați că acest tip de presiune asupra aleșilor locali ar putea face obiectul unor autosesizări din partea Centrului Național Anticorupție și a altor autorități competente?

Cu certitudine, autoritățile de resort nu trebuie să tolereze astfel de situații. Însă, cei care ne-au dat astfel de informații au cerut să le păstrăm anonimitatea. La fel, nu trebuie să neglijăm și faptul că mai e de lucru și în ceea ce privește măsurile de prevenire a corupției prin implicarea cetățenilor. În acest sens, Promo-LEX consideră că cetățenii nu pot fi lipsiți de posibilitatea să folosească acest instrument de anunțare a cazurilor de corupție. Spre exemplu, deși legea obligă autoritățile locale să afișeze pe pagina de internet numărul de telefon anticorupție, doar patru din 35 de autorități locale au respectat această cerință legală.

– Ați observat și alte probleme de comunicare între autoritățile publice locale și cetățeni?

Da. Pe lângă faptul că pe paginile de internet nu sunt afișate multe informații de care cetățenii au nevoie, nici în ceea ce privește adresările directe, prin scrisori trimise de către cetățeni, situația nu e mai bună: o treime din cei care au cerut anumite informații de la autoritățile locale au rămas fără răspuns. Așadar, la acest capitol, autoritățile nu au susținut testul bunei comunicări.

– Ce ar trebui să facă autoritățile locale ca să asigure mai multă transparență față de cetățeni?

Nu cred că există o soluție universală sau una magică care să aducă îmbunătățiri peste noapte. Însă, cea mai mare îngrijorare este legată de „rădăcina” acestor restanțe în transparența decizională. Mai exact, problema este de sistem și se referă la incertitudinile legate de politica statului în relația cu autoritățile locale, ca de exemplu asigurarea cu resurse financiare a îndeplinirii competențelor autorităților locale, precum și durabilitatea organizării administrativ-teritoriale actuale. Am în vedere însuși viitorul raioanelor.

– Care a fost disponibilitatea autorităților locale pentru ca să discute cu Promo-LEX subiectele din cele nouă capitole ale raportului?

Cei mai mulți au fost deschiși pentru colaborarea cu Promo-LEX. Cu atât mai mult cu cât în aprilie vom prezenta raportul chiar celor din autoritățile publice locale, cu toate recomandările incluse și vom răspunde la întrebările acestora. Toate acestea le facem pentru ca să încurajăm autoritățile locale să confere transparență deciziilor lor, astfel încât cetățenii să fie parte a planurilor și acțiunilor care îi vizează pe ei direct, în localitățile de trai.

 

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.