Autoritățile au acceptat o majorare diferențiată, cu 12 și 22 de bani per kilometru, în cazul curselor auto interurbane. Însă vin cu mai multe cerințe, inclusiv cu aplicarea unei clasificări pe categorii de confort. Pe de altă parte, transportatorii spun că această majorare este doar un prim pas, nefiind suficientă pentru înnoirea parcului de autobuze sau microbuze, transmite IPN.
Într-o conferință de presă susținută după negocierile cu transportatorii, ministrul economiei și infrastructurii, Anatolie Usatîi, a declarat că va fi aprobată o instrucțiune privind clasificarea autobuzelor și a microbuzelor pe categorii de confort. Unitățile de transport care nu vor corespunde criteriilor obligatorii nu vor fi admise în circulație. „Mai este o întrebare foarte importantă ce ține de plata taxelor, economia tenebră, transportarea ilicită a călătorilor”, a mai spus ministrul.
Iulian Postică, secretar de stat la MEI, a menționat că, începând cu 1 februarie și până pe 1 octombrie 2020, în baza unor grafice, toate unitățile de transport trebuie să treacă această încadrare pe categorii de confort, procedură care va fi efectuată la stațiile de inspecție tehnică autorizate. „Înțelegem că vor fi investiții suplimentare din partea operatorilor de transport. Și semnificative. Îndemnăm operatorii să aibă grijă ca această încadrare să fie efectuată conform cerințelor pe care noi le stabilim, pentru că verificarea procesului va fi un element cheie în acest sistem”, a precizat Iulian Postică.
Vladimir Florea, președinte al Asociației Patronale Uniunea Transportatorilor și Drumarilor, a declarat că, în condițiile în care unitățile de transport au o vechime de 30-40 de ani, este complicat să asiguri calitate. Totodată, transportatorii au datorii față de stațiile PECO, iar prețurile, inclusiv la carburanți și piese, au crescut în ultimii ani. „Noi considerăm că acesta este un început, pe care îl apreciem. Considerăm că acest dialog pe tema transportului de călători trebuie prelungit”, a mai spus Vladimir Florea.
Vicepreședintele Asociației Patronale a Profesioniștilor din Transporturi, Anatolie Munteanu, susține că sunt necesare și investiții corespunzătoare dacă se dorește transport de calitate. „Transportatorii au interesul să implice în serviciu unități de transport de calitate, dar investițiile trebuie să fie recuperate”, afirmă Anatolie Munteanu.
Veaceslav Găină, administratorul mai multor rute urbane și suburbane, spune că prețul de cost al unei călătorii este 92 de bani per kilometru, însă s-a convenit majorarea până la 60 și, respectiv, 70 de bani. „O unitate de transport care să corespundă cerințelor costă în jur de 40 de mii de euro. Deci, cu acei 12 bani care s-au adăugat este imposibil să se compenseze cheltuielile noastre. În afara de confort, știm foarte bine că au crescut prețurile la carburanți, piese, servicii etc. Această majorare nu ne va compensa nici pe departe, însă a fost un prim pas”, a mai spus Veaceslav Găină.
Ultima dată tarifele au fost majorate în 2012, de la 0,36 la 0,48 bani/kilometru. În cadrul protestelor pe care le-au făcut, transportatorii solicitau o majorare până la 0,92 bani/kilometru.