Aeroportul Internaţional continuă să frământe minţile deputaţilor

Concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău a fost unica posibilitate de a salva instituţia, însă nu există garanţia că agentul economic va investi toată suma anunţată. Este vorba despre fenomenul privatizărilor cvasi-legale, şirul cărora va continua. Aceştia au fost parametrii în care au discutat tema Aeroportului Internaţional Chişinău (AIC) deputaţii Valeriu Munteanu, Tudor Deliu şi Sergiu Sârbu, în platoul emisiunii „În Profunzime” de la postul de televiziune PROTV, notează IPN.

Deputatul liberal, Valeriu Munteanu, a menţionat că privatizările cvasi-legale vor continua şi toate instituţiile importante pentru economia naţională vor ajunge în mâinile ruşilor. „Vor veni persoane care vor argumenta că privatizarea unei sau altei întreprinderi a fost cea mai bună soluţie. Aşa vor spune chiar atunci când vor merge la Bruxelles, dar trebuie să avem garanţii că asemenea lucruri nu se vor repeta. Concesionarii vor investi la Paştele cailor cele 240 de milioane de euro, dat fiind faptul că ei condiţionează că vor face investiţii doar dacă va creşte fluxul de pasageri”, a spus Valeriu Munteanu.

Sergiu Sârbu, deputat PDM, a spus că fostul director al AIC a iniţiat procesul de concesionare cu 5 ani în urmă. UE a acordat un credit pentru modernizarea aeroportului prin anii 1995. Creditul a fost achitat în totalitate. Dar s-a insistat să se păstreze taxa de 9 euro pentru a obţine bani pentru a doua modernizare. Din anumite considerente Moldova nu a obţinut cel de-al doilea credit de la BERD de 45 de milioane de euro, însă taxa de 9 euro de modernizare a aeroportului, care a fost inclusă pe vremea premierului Vasile Tarlev este actuală şi astăzi.

În acest context, Valeriu Munteanu, a opinat că în condiţiile în care anual AIC deserveşte 2 milioane de călători care achită taxa aceasta nedefinită de 9 euro, concesionarii îşi vor întoarce toţi banii pe care îi vor investi doar din aceste sume. Deputatul este de părere că astfel de lucruri au trebuit să fie discutate în public.

Deputatul PLDM, Tudor Deliu, a spus că AIC are o pistă pe care te temi să aterizezi. Acesta are nevoie de investiţii, însă nu trebuie să devină unul regional ca să se folosească alţii de investiţiile făcute. Cel mai important este ca în AIC să se investească şi se renoveze.

Guvernul a luat decizia de a concesiona aeroportul în 2012. La 29 mai 2013, a anunţat un concurs, iar în august concursul a fost câştigat de către o companie din Habarovsk, Rusia, care urmează să administreze aeroportul în următorii 49 de ani.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.