Pe o perioadă de până la 49 de ani urmează a fi date în concesiune terenul aferent şi activele ÎS Aeroportul Internaţional Chişinău, transmite IPN cu referire la o decizie a Guvernului în exerciţiu. Prin concesionare, Guvernul îşi propune să dezvolte infrastructura aeroportuară şi calitatea serviciilor prestate, să amplifice competitivitatea regională a aeroportului prin creşterea eficienţei economice şi generarea durabilă a veniturilor, în condiţiile de respectare a standardelor de maximă securitate şi siguranţă a zborurilor.
Potrivit condiţiilor de concesionare, redevenţa (taxa pe care o va plăti în bugetul de stat compania care va lua în concesiune activele şi terenul) va fi de cel puţin 1% din cifra de afaceri. Volumul investiţiilor solicitate de la compania care va câştiga concursul de concesionare urmează a fi de cel puţin 230 de milioane de euro, până la scadenţa perioadei de concesiune. La prima etapă, adică în primii doi ani de la data semnării contractului, se aşteaptă investiţii de 40 de milioane de euro. Acestea vor fi direcţionate pentru lucrări de extindere a terminalului, construcţie a unei parcări auto multietajate, modernizarea pistei de decolare, a peronului, sistemelor de iluminare şi de drenaj.
La concursul de concesionare pot participa atât agenţi economici naţionali, cât şi de peste hotare. Capitalul social al companiei trebuie să fie nu mai mic de 30 de milioane de euro, iar experienţa în domeniul prestării serviciilor de aviaţie – nu mai mică de 10 ani. După semnarea contractului, compania concesionară va înregistra o întreprindere cu un capital social de cel puţin 5 milioane de euro, care va prelua activele Aeroportului Internaţional Chişinău. 80 la sută din angajaţii acestei întreprinderi trebuie să fie cetăţeni ai Republicii Moldova.
Compania concesionară îşi va recupera investiţiile din contul veniturilor obţinute din activitatea prestată. Pentru perioada contractului de concesiune autorităţile de resort ale statului se obligă să menţină nivelul gradual al taxelor aeronautice pentru perioada de concesiune. Termenul de începere a lucrărilor de reconstrucţie şi modernizare a aeroportului nu va depăşi 12 luni de la data semnării.
Pe parcursul dezbaterilor în Guvern, başcanul Găgăuziei, Mihail Formuzal, a declarat că este împotriva dării în concesiune a Aeroportului Internaţional Chişinău. Ministrul în exerciţiu al transporturilor şi infrastructurii drumurilor, Anatol Şalaru, a spus că statul nu are posibilitatea să facă asemenea investiţii. El a mai spus că şi în alte ţări, mai bogate, s-a mers pe varianta dării în concesiune.
Ministrul în exerciţiu al dezvoltării regionale şi construcţiilor, Marcel Răducan, a propus să fie redus termenul de experienţă solicitat companiilor care vor aplica la concurs. Potrivit acestuia, sunt companii notorii care au experienţă poate şi mai mică, dar şi-au demonstrat eficienţa.
Concursul de concesionare va fi anunţat în câteva săptămâni.