Adunarea Populară critică Chişinăul pentru Legea privind finanţele publice locale

Adunarea Populară de la Comrat a aprobat vineri, 26 iulie, o declaraţie critică la adresa Guvernului şi Parlamentului de la Chişinău, care au schimbat mecanismul de finanţare a administraţiilor publice locale. Mai mulţi experţi, invitaţi în platoul emisiunii „Fabrika” la Publika TV, au menţionat că nemulţumirea autorităţilor din Găgăuzia este mai mult o prefăcătorie, notează IPN.

Legea privind finanţele publice locale prevede că transferurile bugetare vor fi făcute direct către primăriile localităţilor rurale. Impozitul pe venit va rămâne în bugetele locale în proporţie de 75% în cazul centrelor raionale, de 45%, în cazul municipiilor Bălţi şi Chişinău şi 25% în cazul consiliilor raionale şi UTA Găgăuzia. Restul banilor vor fi acumulaţi într-un fond special, din care localităţile rurale vor fi finanţate direct, fără intermedierea centrelor raionale. Administraţiile publice locale vor decide singure asupra cheltuielilor pe care trebuie să le facă. Modificările vor oferi primăriilor mai multă autonomie financiară.

Analistul economic de la „Expert-Grup”, Dumitru Budianschi, a menţionat că sistemul nou încearcă să echilibreze veniturile, iar repartizarea fondurilor pentru autorităţile locale nu se va face în baza cheltuielilor, ci a veniturilor.

Alexandru Corduneanu, fost consilier municipal, a spus că administraţia publică locală de mult insistă asupra descentralizării finanţelor publice locale. Sistemul, totuşi, rămâne cel vechi. „Acum va exista un anume fond şi va fi un şef de fond, care are culoare politică şi, probabil, acum această împărţire va fi iar după cum te comporţi. Nu ştiu dacă a înţeles altcineva, decât autorii acestei scheme. Am impresia că se mimează o mare schimbare, dar în realitate totul va rămâne la fel”, a specificat Alexandru Corduneanu.

Primarul comunei Budeşti, Nina Costiuc, a spus că primarii din Moldova zi de zi bat la uşa instanţelor pentru a găsi finanţări. Toţi primarii  îşi doresc o îmbunătăţire a situaţiei. „Orice propunere care vine din partea Ministerului Finanţelor este o mişcare înainte. Însă, în acest proiect de lege nu există o claritate. Nu văd succesul acestui proiect. Faptul că se implementează noi proiecte, nu înseamnă că se schimbă şi viaţa oamenilor. Vreau de la actuala guvernare o mai mare transparenţă”, a mai spus primarul.

Expertul economic de la „IDIS Viitorul”, Viorel Gârbu, crede totuşi că se va evita interferenţa factorului politic. Este mult mai simplu, iar primăriile vor primi în mod direct bani.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.