[Analiză Info-Prim Neo din ciclul „Societatea civilă cu ochii pe programele electorale ale candidaţilor la primăria capitalei”] Actuala structură a autorităţilor municipale s-a păstrat încă din vremea sovietică, fiind puternic birocratizată, demonstrând ineficienţă şi ineficacitate în activitate. În perioada mandatului actualului primar, candidat din partea Partidului Liberal, Dorin Chirtoacă, cu sprijinul experţilor internaţionali şi locali, a fost elaborat un studiu de analiză funcţională a primăriei şi a structurilor subordonate, iar în baza lui a fost propusă reforma administraţiei municipale. Cu regret, aceasta nu a fost dusă la implementare, din cauza insuficienţei de voinţă politică a partidelor din vechiul Consiliu municipal Chişinău (CMC). O altă cauză ţine de imperfecţiunea cadrului legal existent în ceea ce priveşte autonomia locală a municipalităţii de a-şi stabili propria structură organizatorică, delimitarea competentelor între administraţia centrală şi locală, în general, şi a administraţiei municipale, în particular. În sfârşit, trebuie menţionate şi divergenţele legislative existente între Legea privind statutul municipiului Chişinău şi Legea privind administraţia publică locală la capitolrlr structura, competenţele şi responsabilităţile administraţiei municipale. În acest context, reformarea administraţiei publice municipale va constitui o preocupare prioritară a viitorului primar al capitalei. Cu regret, această problemă importantă, cu mici excepţii, nu şi-a regăsit locul adecvat în programele concurenţilor electorali pentru fotoliul capitalei. Doar în programul lui Victor Bodiu (care s-a retras din cursa electorală în favoarea lui Dorin Chirtoacă) acest compartiment era clar menţionat, fiind susţinut de un plan de acţiuni bine structurat. În programul lui Dorin Chirtoacă care, după cum am menţionat, a condus procesul de fundamentare a reformei administraţiei municipale, aceasta este menţionată ca şi prioritate, fiind susţinută de câteva acţiuni importante precum: (1) Aprobarea planului de dezvoltare instituţională a primăriei municipiului Chişinău şi a subdiviziunilor din subordine; (2) Implementarea la nivelul tuturor subdiviziunilor a sistemului de management electronic al documentelor (E-Chisinau). În program lipsesc însă explicaţiile cum vor fi realizate acţiunile respective, presupunem că ele se conţin în documentele strategice pe care se fundamentează. Acţiunile sunt realizabile, ţinând cont şi de faptul că au fost deja iniţiate spre implementare în mandatul actual. Dar, în condiţiile unul consiliu majoritar comunist, Primarul va trebui să dea dovadă de multă perseverenţă şi capacitate de negociere pe multiplele aspecte ale reformei instituţionale. În programul electoral al candidatului PCRM, Igor Dodon, domeniului administrării îi sunt dedicate doua compartimente – unul „al municipiului”, altul „al localităţilor din cadrul municipiului” în care sunt enumerate 23 de acţiuni pe diferite direcţii, începând cu „restructurarea organizatorică a primăriei municipiului” şi terminând cu „extinderea reţelelor de troleibuz”. Deşi unele acţiuni corespund necesităţilor reformării administraţiei municipale, majoritatea din ele poartă un caracter populist şi se prezintă ca promisiuni irealizabile. De exemplu, candidatul propune inventarierea „întregului patrimoniu municipal”, fără să ţină cont de faptul că inventarierea fondului funciar a fost realizată în anul 2009. De asemenea, a fost deja elaborată, discutată şi aprobată de către CMC concepţia gestionării fondului funciar – o parte importantă a patrimoniului municipal. Mai mult, Igor Dodon promite tinerilor din suburbii „acordarea loturilor pentru construcţia spaţiului locativ”, probabil, fără să ştie că, de fapt, repartizarea terenurilor din suburbii, ţine de competenţa primarilor şi consiliilor locale şi nu a primarului general sau a consiliului municipal. Luând în considerare cele menţionate mai sus, precum şi configuraţia actuală a CMC, este greu de presupus că în următorii patru ani administraţia municipală se va reforma şi va activa eficient. [Liviu Andriuţa, director executiv Business Consulting Institute, pentru Info-Prim Neo]