Fiecare concurent electoral înscris în cursa pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie afirmă că își dorește să ajungă președinte de țară. Pe lângă promisiunile lansate, candidații recurg la tot felul de tactici pentru a deveni cât mai convingători în fața alegătorilor, astfel încât aceștia să pună ștampila „Votat” anume în dreptul lor în buletinul de vot. Agenția de presă IPN a contactat o echipă de experți pentru analiza comportamentului celor opt aspiranți la fotoliul de președinte, în ordinea înregistrării, și a acțiunilor la care recurg aceștia pentru a-și crea o imagine favorabilă: Nr.3 Tudor Deliu, candidatul Partidului Liberal Democrat din Moldova.
Ion Tăbârță, comentator politic, spune că, deși Tudor Deliu mai apare pe la televiziuni, nu este prezent masiv din punct de vedere al panourilor, al pliantelor sau alt afișaj electoral. În cadrul unei emisiuni, a declarat că nu au bani pentru aceste lucruri, pentru că publicitatea este foarte scumpă.
În opinia expertului, PLDM este în situația în care nu mai are acea amploare pe care a avut-o cândva. Totodată, inclusiv datorită lui Tudor Deliu, acest partid a trecut pe intern printr-o purificare. Tudor Deliu a reușit, în conformitate cu propria persoană, să facă un proiect politic simpatic, însă această simpatie, din păcate pentru PLDM și pentru Tudor Deliu, nu aduce automat electorat. Aceasta deși Tudor Deliu, și nu fără motive, este un candidat cu demnitate, care și-a păstrat și păstrează principiile. „A luptat pentru integritatea țării cu arma în mână, însă în prezent este ceva mai degrabă de tranziție, pentru că revenirea lui Vlad Filat la cârma partidului a provocat o stagnare cumva. PLDM era în proces de purificare, la alegerile locale a acumulat un scor destul de bun și se vedea acea reorientare firească a PLDM spre electoratul unionist. Însă revenirea lui Vlad Filat a stopat acest proces în care se afla PLDM în ultimii doi ani”, spune Ion Tăbârță.
„Ambițiile lui Vlad Filat, desigur, sunt mult mai mari. Și din câte se subînțelege, el lucrează destul de activ în teritoriu pentru a-și consolida structurile de partid. Probabil, acest moment este unul intermediar pentru PLDM și o rampă pentru relansare. Pe cât va reuși acest lucru, rămâne de văzut. Pentru că întâmplător sau nu, în spațiul public a apărut fostul avocat al lui Vlad Filat, cu declarații incendiare și cumva a stopat din acel proces început de reconstrucție a PLDM”, spune Ion Tăbârță.
Potrivit comentatorului politic, toată lumea înțelege că Tudor Deliu este mai degrabă un președinte de onoare al acestei formațiuni, decât un candidat real, care ar trage partidul în sus. În opinia sa, este cumva o pregătire pentru eventuale alegeri parlamentare anticipate. „Mai ales că Tudor Deliu este un candidat căruia nu-i poți reproșa nimic – a fost între puținii care au rezistat în perioada lui Vlad Plahotniuc, a rezistat atacurilor, și-a păstrat acea verticalitate pe care trebuie să o recâștige PLDM și este o persoană potrivită care să stea în față”, subliniază expertul.
Valeriu Pașa, expert „WatchDog.MD”, confirmă că Tudor Deliu are cel mai onest set de mesaje și promisiuni. A luat foarte îndeaproape ceea ce prevede Constituția și încearcă să țină promisiunile sale exact pe zona asta. Plus, mesajul său general este de relansare a PLDM-ului ca o potențială forță politică pe centru-dreapta. „El încearcă să nu atace concurenții săi pe dreapta, chiar dacă mai scapă niște critici indirecte, în special în adresa Maiei Sandu, dar tot mai puțin decât ne-am fi așteptat”, spune Valeriu Pașa.
Părerea expertului este că el încearcă să țină acea linie de comportament de care a dat dovadă întotdeauna în cariera sa politică: decență maximă. Încearcă să nu recurgă la atacuri murdare sau agresivitate excesivă, înțelegând că nu prea are prea mari șanse să acumuleze mult, dar dorind să păstreze loc de bună ziua, pentru cooperare cu potențiali parteneri. Acest lucru care se referă mai mult la el, întrucât colegii săi de partid, în aparițiile lor publice, sunt mult mai vehemenți la adresa concurenților de dreapta și în special la Maia Sandu, menționează expertul „WatchDog.MD”.
Aneta Gonța, expertă media, este de părere că Tudor Deliu are o prezență mediatică nu neapărat masivă, dar totuși constantă și vizibilă. Candidatul, cum arată monitorizările de până acum, apare cel mai des în context neutru printre toți candidații și cele două candidate, atât la posturile de televiziune, cât și în publicațiile online, fiindu-i prezentate acțiunile de campanie, care și ele sunt „curate” sub aspectul mesajelor sau al declarațiilor.
„Tudor Deliu are un comportament mediatic delicat și civilizat, axat în special pe transmiterea unor mesaje „pământești” alegătorilor/alegătoarelor, raportate la atribuțiile constituționale ale președintelui Republicii Moldova. În acest fel, candidatul mizează, probabil, și pe (re)crearea unei imagini pozitive a partidului pe care îl reprezintă – PLDM”, declară Aneta Gonța.
Experta mai menționează că Tudor Deliu nu se angajează în bătălia replicilor acide prin intermediul mass-mediei și se concentrează pe mesajele proprii, pe care vrea să le transmită creându-și astfel o imagine bună, cel puțin în rândul unui anumit segment al populației.
IPN