După ce în perioada anilor 2016- 2017 au fost eliminate 265 de acte permisive din cele 416, depistate printr-un studiu efectuat cu suportul Băncii Mondiale, Ministerul Economiei și Infrastructurii (MEI) propune pentru consultări publice proiectul Conceptului Sistemului informațional automatizat de gestionare și eliberare a actelor permisive, transmite IPN.
Conceptul vine în suportul realizării obiectivului „Business, cu reguli clare de joc” din Strategia națională de dezvoltare „Moldova 2020”, aprobată în iulie 2012 și își propune să reducă în continuare povara administrativă asupra mediului de afaceri. Acțiunile în acest sens vor fi amplificate prin faptul că până la finele anului curent urmează ca majoritatea actelor permisive, rămase în nomenclator (151), să fie eliberate în baza principiului „ghișeului unic”.
Astfel, în opinia MEI, implementarea unui sistem informațional automatizat pentru eliberarea și gestiunea actelor permisive, cu acces la un număr mare de puncte de acces, precum ar fi computerele, telefoanele mobile, tabletele și terminalele publice, conectate la rețeaua Internet, vor asigura o interacțiune transparentă între întreprinzători și autoritățile publice, indiferent de amplasarea acestora. Autoritățile emitente vor folosi sistemul pentru a permite solicitarea actelor permisive la distanță, precum și pentru efectuarea schimbului de documente și informații între instituțiile publice cu o participare minimă a solicitanților acestora. Iar după eliberare, actele vor putea fi accesate de către orice instituție publică ce le va solicita.
Sistemul informațional automatizat de eliberare și gestionare a actelor permisive va fi integrat cu serviciile guvernamentale comune MPay, Msign, Mpass, Mconnect și va fi plasat pe Nourul Guvernamental (MCloud).
MEI mai expune și proiectul Regulamentului cu privire la modul de ținere a Registrului actelor permisive necesare pentru desfășurarea activității de business. Proprietarul Registrului va fi Agenția Servicii Publice, iar MEI îi va reveni dreptul de gestionare a Registrului și utilizare a datelor (informației) în limitele determinate de proprietar.
Proiectul Regulamentului stabilește procedura de înregistrare a actelor permisive în Registru, care va fi unul public, precum și de furnizare a informației, modificare și radiere a acesteia.
Cele 151 de acte permisive care au mai rămas sunt sintetizate în 3 categorii: licențe (33 la număr), 82 autorizații, adică, acte permisive care acordă dreptul de activitate și de conformare a anumitor capacități ale agentului economic și 36 acte permisive, ce atestă conformarea serviciilor și bunurilor, livrate consumatorilor, la unele cerințe tehnice.
Chiar și după reducerea drastică a numărului actelor permisive pe parcursul ultimilor doi ani, unii experți locali , dar și ai partenerilor de dezvoltare, consideră că acestea sunt multe. De exemplu, a fost exprimată în presă opinia că numărul genurilor de activitate antreprenorială, pentru care este necesară licență este prea mare.