Absolvenţii gimnaziilor-internat nu sunt pregătiţi să părăsească sistemul rezidenţial, pentru că nu au formate cele mai elementare deprinderi de viaţă. Odată cu absolvirea, tinerii nu au unde locui şi le este foarte greu să se angajeze în câmpul muncii. Acestea sunt concluziile unui studiu realizat de către Asociaţia „Amici dei Bambini”, în colaborare cu Centrul de Servicii Sociale pentru Copil şi Familie, transmite Info-Prim Neo. Directorul executiv al Centrului de Servicii Sociale pentru Copil şi Familie, Viorica Matas, a declarat, în cadrul unei mese rotunde, că studiul efectuat a arătat că una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă absolvenţii instituţiilor rezidenţiale este lipsa unei locuinţe. Majoritatea dintre ei nu au unde locui când pleacă din instituţie. Cei care îşi continuă studiul locuiesc în cămin, iar pentru ceilalţi este mai dificil. Şi continuarea studiilor constituie o problemă. În majoritatea instituţiilor din care vin tinerii nu beneficiază de orientare profesională adecvată şi atunci când absolvesc clasa a 9-a nu ştiu unde ar putea să meargă să-şi continue studiile. „Avem foarte multe situaţii când elevii merg mai mulţi la o şcoală profesională pentru că cineva a spus că-i bine, dar nu pentru că are capacitate pentru instituţia respectivă”, a menţionat Viorica Mătas. Chiar dacă tinerii absolvesc gimnaziul-internat, fac o meserie de câteva luni, în momentul în care trebuie să se angajeze au câte 16-17 ani şi atunci există mai puţini angajatori disponibili pentru a-i lua la muncă, notează directorul Centrului de Servicii Sociale pentru Copil şi Familie. În Republica Moldova statul garantează îndemnizaţii doar pentru tinerii orfani, dar există foarte mulţi tineri din familii vulnerabile, care după absolvirea instituţiilor de tip rezidenţial rămân fără susţinere. „Dacă acel orfan primeşte la absolvire 5 mii de lei, cel care vine din familie vulnerabilă şi al cărui părinte nu s-a interesat de el 6 sau 7 ani, nu primeşte absolut nimic şi rămâne unu la unu cu probleme vieţii”, a menţionat Viorica Matas. În opinia sa, este necesar să fie elaborată o curriculă pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă a tinerilor. E nevoie şi de un mecanism de monitorizare a tinerilor după plecarea din instituţie, iar serviciile sociale pentru această categorie de beneficiari trebuie diversificată pe teritoriul întregii ţări. Conform datelor Ministerului Educaţiei, anul acesta vor absolvi instituţiile rezidenţiale 799 de copii.