În situaţia în care pasagerului nu-i este permis accesul la bordul aeronavei din motive de boală, cum ar fi infecția COVID-19, transportatorul nu are obligații suplimentare față de acesta. Precizările sunt făcute pentru IPN de către Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC), care face trimitere la Codul Civil.
Într-un răspuns pentru Agenție, AAC menționează că biletul este confirmarea contractului de transport. „Neexecutarea obligației debitorului (adică a transportatorului, n.r.) este justificată dacă ea se datorează unui impediment în afara controlului debitorului și dacă debitorului nu i se putea cere în mod rezonabil să evite sau să depășească impedimentul ori consecințele acestuia”. Este și cazul în care un pasager nu poate face călătoria din motive de boală.
Întrucât contractul de transport variază de la o companie aeriană la alta, Autoritatea Aeronautică Civilă recomandă pasagerilor, până să cumpere biletul, să se familiarizeze cu clauzele contractului, în special clauza de anulare. „Autoritatea Aeronautică Civilă îndeamnă toți pasagerii care intenționează să procure bilete de avion, pentru orice destinație, să consulte inițial pagina Ministerului Afacerilor Externe, rubrica „Alerte de călătorie”, și să procure un bilet de călătorie după ce s-a asigurat cu un rezultat negativ al testului COVID-19 (în cazul când este necesar). Suplimentar, AAC recomandă tuturor pasagerilor administrarea vaccinului anti-COVID-19 și asigurarea cu un act confirmativ corespunzător”, este mesajul AAC.
Altceva este dacă devin cunoscute împrejurări din sfera transportatorului despre care pasagerul nu putea să știe și care, dacă le cunoștea, i-ar fi dat un motiv întemeiat să nu încheie contractul de transport de persoane, adică să nu cumpere biletul. În acest caz, pasagerul poate declara rezoluțiunea (anularea, n.r.) contractului de transport, fără să aibă obligații de despăgubire a transportatorului. Mai exact, i se întorc banii pe bilet fără rețineri.
Dacă pasagerul consideră că a fost prejudiciat, va adresa inițial o reclamație (cu anexarea certificatului medical corespunzător sau a altui document) către agentul economic de la care a procurat titlu de călătorie, în care să menționeze revendicările. În cazul unui răspuns defavorabil, poate depune o cerere în instanța de judecată.
Într-un răspuns pentru IPN, compania aeriană Flyone menţionează că în situația în care pasagerul este confirmat cu infecția COVID-19, orice modificare a datei zborului sau rambursare se efectuează în conformitate cu regula tarifară selectată de pasager la achitare. „Dacă tariful achitat din biletul pasagerului nu prevede posibilitatea de a rambursa sau modifica data, atunci sugerăm pasagerului să ne scrie o solicitare, unde va include toate actele confirmative necesare. Departamentul Reclamații va analiza și va veni cu alternative pentru pasager”, a precizat compania aeriană. Un alt transportator național, Air Moldova, până la momentul publicării materialului, nu a răspuns la solicitarea IPN.