A fost prezentat Planul de marketing pentru exportul vinurilor
Un grup de experţi de la Center Promotion Import (CPI) a raportat finalizarea Planului Sectorial de Marketing în Exporturi (PSME) pentru sectorul vinicol din Republica Moldova, documentul fiind transmis în mod oficial joi, 18 februarie, reprezentanţilor Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare ( MAIA) şi ai Ministerului Economiei (ME), notează Info-Prim Neo.
În cadrul prezentării, Gheorghe Arpentin, viceministrul MAIA a declarat că, spre regret, Moldova nu a tras concluzii clare în urma embargoului asupra exporturilor de vinuri pe piaţa rusă.
„Ţara noastră rămâne a fi în continuarea dependentă de o singură destinaţie, cea estică, constituită din piaţa rusă şi cea bielorusă, a spus Arpentin. La ora actuală, 77 la sută din exporturi se fac pe piaţa din est, iar reorientarea producătorilor către destinaţiile europene se produce extrem de greu”.
Viceministrul MAIA a concretizat că Planul Sectorial se înscrie în programul de guvernare pentru următorii ani, care prevede creşterea prezenţei Moldovei pe pieţele UE cu produse care au o valoare adăugată înaltă”.
Autorii PSME au declarat că documentul este înainte de toate rezultatul unei conlucrări active între sectorul public şi cel privat, iar munca ce s-a înfăptuit are la bază activităţi susţinute pe bază de voluntariat.
PSME cuprinde trei etape de bază de analiză şi reanimare a exportului. Prima etapă cuprinde analiza în detaliu a sectorului vinicol din Republica Moldova. Etapa a doua stabileşte pieţele-ţintă spre care urmează a fi orientate vinurile moldoveneşti, iar etapa a treia vizează exportul propriu zis. Experţii sunt de părere că Moldova trebuie să se reorienteze spre producerea vinurilor seci, dar cu menţinerea poziţiilor la comercializarea vinurilor semidulci.
Jan Wilhem Rochelman, expert instituţional, a concluzionat că pentru Moldova sunt recomandate patru pieţe europene de bază: România, Polonia, Germania şi Republica Cehă.
„Deşi cotele de export oferite în prezent Moldovei de către UE nu sunt pe deplin atractive, a spus expertul, pentru următorii ani, guvernul trebuie să solicite, totuşi, majorarea acestor cote”, spune expertul.
PSME cuprinde şi un capitol care se referă la strategiile recomandate pentru intrarea pe piaţa europeană. Acestea se bazează pe analiza reţelelor de comercializare, potenţialii clienţi, consumul intern, preţurile în unităţile comerciale.