Un studiu arată că 40% dintre adolescenţi din regiunea transnistreană au fost măcar o dată martori ai violenţei în familie. Liudmila Melnichenko, moderatoarea mesei rotunde la care a fost prezentat studiul, a declarat pentru IPN că acesta a cuprins 160 de adolescenţi, jumătate fete şi jumătate băieţi, cu vârste între 13 şi 17 ani.
Principala formă de violenţă este cea psihologică – 56,3% dintre respondenţi au făcut referire la aceasta. Martori ai violenţei fizice au fost 23,4% dintre adolescenţii intervievaţi, martorii violenţei economice – 15,6%, iar ai violenţei sexuale – 4,7% dintre copii. 42 dintre respondenţi au spus că violenţa în familie este îndreptată împotriva adulţilor – mama, tata, mătuşa etc. 14 adolescenţi s-au referit la violenţa asupra copii, iar 8 – asupra animalelor.
Concluzia autorilor cercetării este că în familie majoritatea adolescenţilor devin martorii conflictelor între părinţi. În aceste cazuri copiii devin victime indirecte ale violenţei. În majoritatea cazurilor aceste conflicte se manifestă prin strigăte, umilinţe, ameninţări verbale. Majoritatea copiilor simt în aceste momente frică, neajutorare, vină, ruşine, ură şi răutate.
O treime dintre adolescenţi au recunoscut că membrii familiei au aplicat violenţa şi împotriva lor. 37 de adolescenţi au spus că violenţa a fost aplicată de către ambii părinţi, însă cel mai des de către taţi. 14 copii au spus că au fost agresaţi de către frate sau soră. 48,13% din adolescenţi au spus că au fost supuşi violenţei la şcoală. În majoritatea cazurilor violenţa a fost aplicată de către colegi. 6 adolescenţi au spus însă că au fost agresaţi de către profesori.
41% dintre adolescenţii intervievaţi au recunoscut că au recurs personal la agresiune, motivând că au fost ofensaţi, umiliţi. În majoritatea cazurilor comportamentul violent a fost îndreptat împotriva colegilor şi fraţilor mai mici. 5 adolescenţi au notat că sunt violenţi în raport cu părinţii şi buneii.
Experţii au recomandat, în concluzie, părinţilor şi copiilor să participe la cât mai multe seminare, lecţii, organizate de către şcoli, care să aibă ca scop diminuarea fenomenului de violenţă domestică şi violenţă în instituţiile de învăţământ.