|
|
|
Atât vivacitatea democrațiilor europene, cât și fortificarea democrațiilor în vecinătate, vor depinde în 2020 de măiestria UE de a învăța să guverneze imprevizibilul...
|
Dionis Cenușa |
|
Imprevizibilitatea își păstrează vitalitate în 2020, oferind continuitate anumitor evoluții din anul 2019. Uniunea Europeană navighează într-o ordine internațională haotică, unde cooperarea multilaterală credibilă rămâne subțire. De aceea, abilitatea europenilor de a stabiliza vecinătatea și regiunile limitrofe acestora se reduce. Bruxelles-ul privește pasiv la efectele colaterale rezultate din revanșismul regimurilor autoritare, similare doborârii avionului de pasageri ucrainean PS752, justificată de Iran sub forma de “eroare umană” (Politico, 11 Ianuarie 2020). UE nu poate face ordine în propria curte, unde asaltul împotriva statului de drept în Polonia subminează eficiența juridică a acquis-ului european. Nici influența asupra aliaților nu are rezultate. Acțiunile extra-teritoriale ale SUA de sancționare a Nord Stream 2 sau operațiunea de anihilare a generalului iranian Qasem Soleimani în Irak ilustrează contradicția dintre unilateralismul trumpian și pragmatismul colectiv non-violent al europenilor.
Pe front extern, manifestările revizioniste și inconsistente ale președintelui Donald Trump produc tensiune în aranjamentele transatlantice strategico-comerciale. Iar la nivel continental, în interiorul UE, anti-liberalismul tradiționalist al partidelor de la conducere în Ungaria sau Polonia, precum și naționalismul britanic inspirat de Brexit, coincide cu înnodarea legăturilor dintre guvernanții din Balcanii de Vest și Parteneriatul Estic și forțele autoritare regionale – Rusia și Turcia.
Înconjurate de regimuri autoritare la Est și de regimuri eurosceptice la frontiera cu UE (Polonia, Ungaria), țările asociate din Parteneriatul Estic prioritizează relația populistă dintre lider și cetățeni mai mult decât construcția unor instituții integre și imune la orice influență politică. Alegerile prezidențiale, legislative și locale din Moldova, Georgia și, respectiv, Ucraina, deja programate pentru 2020, vor demonstra cât de severe sunt dezacordurile dintre populație și elitele politice. Mai mult decât atât, în cazul moldovenesc, scrutinul va evidenția polarizarea geopolitică a populației.
Gradul de realizare a prognozelor pentru 2019
Tendințele majore din UE și Parteneriatul Estic, inclusiv din Moldova, au căpătat un caracter mai nuanțat. O jumătate din prognozele pentru 2019 s-au realizat, deși într-o cronologie sau cu o intensitate distinctă (IPN, 2 Ianuarie 2019). Cealaltă parte s-a lovit de factorul-surpriză, precum fenomenul lui Volodymyr Zelensky în Ucraina, care a produs o serie de mutații în calcule.
Corespunzător prognozelor, agenda europeană a Moldovei s-a reconfigurat prin uniformizarea dialogului cu Rusia și echilibrarea politicii externe, datorată oarecum permisivității blocului ACUM, ocupat de demontarea sistemului oligarhic. În consecință, mai târziu decât au estimat inițial, forțele politice din ACUM au trecut în opoziție, de unde se pregătesc să contra-atace la alegerile prezidențiale. Socialiștii planifică să guverneze în următorii ani cu asistența Democraților de-oligarhizați. Chiar dacă asistența financiară a UE a fost restabilită, aceasta a fost parțială și a fost asigurată de mandatul scurt al ex-premierului Maia Sandu.
În contextul non-moldovenesc, unele prognoze s-au adeverit. Astfel, din punct de vedere politic, UE s-a abținut de la orice critică aspră a guvernării oligarhice din Georgia. Percepțiile blânde ale europenilor au contrastat cu multiple abateri ale guvernării georgiene - numirea problematică a judecătorilor, abuzurile repetate ale poliției sau protestele publice contra sistemului mixt. Pragmatismul dur al UE, cauzat de amenințările de securitate deja cronice, a contat mai mult decât exigențele vizavi de buna guvernare (1TV.ge, 27 Noiembrie 2019). De asemenea, euroscepticii au avansat la alegerile parlamentare din mai 2019, dar nu suficient pentru a bloca formarea sau activitatea Comisiei Europene. Criza statului de drept s-a menținut la nivel european, luând amploare în cazul Maltei și a Poloniei. În consecință, Premierul maltez Joseph Muscat a demisionat (Euronews, 12 Ianuarie 2020), iar intențiile de a subordona justiția în Polonia a generat proteste transnaționale ale judecătorilor europeni (Guardian, 12 Ianuarie 2020).
Totodată, contrar estimărilor, performanța acceptabilă a României în cadrul președinției rotative a UE a prevenit eșecul Social-Democraților români, temut atât la Bruxelles cât și la București. Încercarea de a neutraliza instrumentele anti-corupție a mobilizat opoziția, publicul larg și societatea civilă, a scindat Social-Democrații și i-a trimis în opoziție. În același timp, Brexitul a rămas neînfăptuit din cauza incoerenței și slăbiciunii liderilor politici britanici, incapabili să unească populația în jurul unei scenariu de ieșire optimal și legitim. Sporirea prezenței euroscepticilor în Parlamentul European nu a inspirat consolidarea lor la guvernare în statele membre. Din contra, aceștia și-au redus influențele (Italia, Austria), iar solidaritatea în sancționarea Rusiei pentru ingerințele în Ucraina au fost extinse pentru 2020. Promisiunea electorală de a opri războiul din Donbas l-a încorsetat pe Zelensky într-un dialog riscant cu Kremlinul, care păstrează un grad ridicat de militarizare a regiunilor separatiste controlate.
Cele zece prognoze pentru 2020
Cele mai adânci amprente asupra evoluțiilor din 2020 vor fi provocate de sentimentul de polarizare politică, culturală și geopolitică, la scară europeană. Principalele prognoze iau în considerare fluctuațiile politice moldovenești și cele europene.
1. Geopolitizarea oligarhiei în Moldova. Atât interesul Socialiștilor de a atrage investitori ruși în economia națională, cât și moștenirea guvernărilor deficiente anterioare, inserează factorul geopolitic în discursul anti-oligarhic. Revizuirea contractelor gestionarilor Aeroportului Internațional Chișinău către “Avia-Invest”, la finele lui 2019, a readus în atenție ingerința oligarhilor ruși. În spatele „Avia-Invest” se află entitatea offshore „Komaksavia Airport Invest” Ltd, care aparține oligarhului Andrei Gonchearenko (Tribuna, 9 Ianuarie 2020). Alt episod de pătrundere a influenței oligarhilor reprezintă investițiile lui Igor Chaika, fiul procurorului general rus, în domeniul media. Acesta controlează jumătate din acțiunile companiei “Media Invest Service”, responsabilă de retransmisiunea în Moldova a postului TV pro-Kremlin - Pervîi Kanal (ZDG, 29 Decembrie 2019). Opoziția a demarat demersuri legislative pentru protejarea obiectelor strategice de investiții dubioase, invocând legislația europeană (PAS, 9 Ianuarie 2019).
2. Discursul pro-UE revine în prim plan. Înclinațiile nesfârșite ale Președintelui Igor Dodon spre Est va încuraja opoziția, reprezentată de ex-premierul Maia Sandu, să folosească discursul pro-european pentru a atrage voturile moldovenilor la prezidențialele din toamna anului 2020. Activizarea diplomației Socialiștilor în direcția Moscovei, inclusiv datorită celebrării anului Rusiei în Moldova poate să supradozeze spațiul public cu conținut geopolitic antagonic. Adițional, încetinirea finanțărilor europene va intensifica căutarea disperată a alternativelor în spațiul euroasiatic.
3. Mobilizarea forțelor pro-unioniste. Slăbirea contactelor moldo-române, în paralel, cu fortificarea retoricii pro-ruse a Socialiștilor, poate solidifica mișcarea unionistă. Sprijinul public pentru ideea reunificării cu România deja se apropie de 35% (Cotidianul, 17 Decembrie 2019). Lupta la prezidențialele din 2020 contra lui Igor Dodon poate crea poduri de cooperare deschisă între forțele pro-UE convenționale și partidele unioniste, soldată cu normalizarea unionismului.
4. Dialoguri paralele cu România. Deși în multe domenii, precum cel energetic, Moldova va păstra deschisă cooperarea pentru a-și cultiva autonomie energetică (3DCFTAs, 10 Ianuarie 2020), în plan politic, relațiile bilaterale oficiale se vor afla în suspans. În timp ce partea română va insista pe condiționalitatea dură față de autoritățile centrale, aceasta poate avea tentația de a dialoga cu opoziția politică, societatea civilă sau administrațiile locale neafiliate cu Socialiștii.
5. Populismul reformiștilor din Parteneriatului Estic. Reformele din Ucraina se mișcă înainte, dar din contul monopolizării puterii executive și legislative de către Volodymyr Zelensky. Acest lucru subminează rolul opoziției parlamentare, iar participarea publicului la luarea deciziilor este înlocuită cu o comunicare agresivă prin rețelele de socializare, cu scopul menținerii popularității la cote cât mai înalte (Open4Business, 18 Septembrie 2019). Într-un stil similar, populismul reformiștilor va împiedica schimbările în Armenia, unde premierul Nikol Pashinyan va încetini intenționat sau va renunța la reforme critice ce vizează justiția, violența domestică sau protecția mediului (Eurasianet, 14 Octombrie 2019) pe durata lui 2020.
6. Diversificarea opoziției pro-UE împotriva regimurilor neliberale din Europa. Reacția judecătorilor din România, Portugalia, Olanda sau Bulgaria la pregătirea guvernului polonez de a curăța puterea judecătorească de vocile independente va confirma tendința nouă de diversificare a actorilor pro-europeni în 2020. Același lucru este semnalat de “Pactul orașelor libere”, format de primarii capitalelor Poloniei, Cehiei, Slovaciei și Ungariei, împotriva populismului eurosceptic al autorităților centrale (BalkanInsight, 20 Decembrie 2019).
7. Complicarea relațiilor dintre Marea Britanie și UE. Victoria lui Boris Johnson în alegerile parlamentare anticipate din decembrie 2019 oferă stabilitatea politică necesară pentru a materializa Brexit-ul. Abandonarea UE va fi demarată în ianuarie 2020, dar perioada de tranziție va dura încă 11 luni. Complicarea dialogului poate rezulta din forțarea unui acord comercial de către Johnson înainte de ieșirea definitivă din UE (BBC, 8 Ianuarie 2020). Sensibilitatea negocierilor în jurul bugetului multi-anual european pentru 2021-2027, de circa 1,3 trilioane EUR, poate fi privită de către liderii britanici ca pe un context favorabil pentru a obține unele avantaje la negocierea unui nou parteneriat bilateral ambițios post-2020.
8. Popularizarea revizionismului istoric. În 2020, la împlinirea a 75 de ani de la înfrângerea fascismului, Kremlinul se va implica activ în revizuirea istoriei. Acest prilej este potrivit pentru a conecta imaginea lui Vladimir Putin de un trecut victorios, pus la îndoială de un prezent în care Rusia este asociată cu corupție înaltă, agresiune teritorială sau atacuri hibride. Deja, la finele lui decembrie, Vladimir Putin a învinuit Polonia de declanșarea celui de-al Doilea Război Mondial (TheAtlantic, 5 Ianuarie 2019). De asemenea, liderul rus a contestat corectitudinea deciziilor din perioada sovietică privind formarea frontierelor entității ucrainene (BBC, 19 Decembrie 2019).
9. Apropierea UE de Rusia. Dedicația lui Zelensky pentru obținerea unui armistițiu de încetare a focului în Donbas a creat primele condiții pentru apropiere UE-Rusia. În 2020, Germania nu va renunța la gazoductul Nord Stream 2, pe care îl vede ca pe o minimizare a riscurilor de aprovizionare cu gaze. Politizarea gazului de către Rusia pare să îngrijoreze mai puțin decât eventuala instabilitate a țărilor care tranzitează gazul rusesc. În umbra evoluțiilor din nordul Africii și controlului fluxului de migranți, liderul francez Emmanuel Macron va adăuga substanță la discuțiile ruso-franceze despre crearea unei arhitecturi de securitate europeană împreună cu Rusia.
10. Răspândirea sentimentelor anti-SUA și anti-China. Acțiunile extra-teritoriale inițiate de Donald Trump în materie de securitate sau economie, va dinamiza demersul politic pentru o autonomie mai mare față de SUA. Această tendință va avea repercusiuni serioase asupra dialogului trans-atlantic, dacă Trump este reales în 2020. Concomitent, eforturile guvernelor europene de a prioritiza securitatea tehnologiilor ce administrează datele și infrastructurile strategice va răspândi o antipatie față de investițiile chineze legate de instalarea tehnologiilor 5G (TheBrusselsTime, 12 Ianuarie 2020). În consecință, prezența Chinei se poate (re)orienta spre economiile din vecinătatea europeană sau în țările eurosceptice din interiorul UE, unde regimurile democratice sunt în retragere.
În loc de concluzii...
Dereglarea auto-reproducerii democrațiilor liberale și, respectiv, producerea deciziilor naționalist-tradiționaliste riscă să coboare drastic plafonul soluțiilor rațional-euro-centrice.
În același timp, dezordonarea statului de drept, insecuritățile digitale, urgența climatică sau activismul forțelor statale autoritare în regiune cere dedicație, integritate și curaj din partea UE, nu retragere.
Atât vivacitatea democrațiilor europene, cât și fortificarea democrațiilor în vecinătate, vor depinde în 2020 de măiestria UE de a învăța să guverneze imprevizibilul.
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016