Consiliul de Presă s-a întrunit joi, 24 noiembrie, într-o nouă componență, transmite IPN.
Precum a menționat în deschidere Petru Macovei, director executiv al Asociației Presei Independente, urmare a unui concurs, în noua componenţă au fost selectaţi cinci reprezentanți ai instituțiilor media. Aceştia sunt Dumitru Țîra, de la grupul Realitatea; Viorica Zaharia, propusă de Centrul pentru Jurnalism Independent; Iulia Semionova, propusă de comunitatea jurnaliștilor de limbă rusă din ţară; Alina Țurcanu, de la Radio Europa Liberă; și Ecaterina Jecova, din partea mediei din UTA Găgăuză.
De asemenea, în componența Consiliului de presă a au fost incluse patru persoane din partea consumatorilor de presă și anume Olga Manole, de la Asociația Promo-Lex; Ludmila Andronic, de la Facultatea de Jurnalism și Ştiințe ale Comunicări a Universității de Stat din Moldova; tot de consumatorii media au fost propuși Inga Burlacu și Vitalie Zamă.
În cadrul acestei ședințe inaugurale, Consiliul de Presă a desemnat-o în calitate de președinte pe Viorica Zaharia, expertă media și jurnalistă reputată, apreciată pentru materialele sale apărute în ziare, la televiziune și radio, inclusiv la Radio Europa Liberă.
Mandatul noului Consiliu de Presă este până în octombrie 2018.
În calitate de organizaţie fondatoare, Asociaţiei Presei Independente i-a revenit funcția de secretar al Consiliului de presă. În acest sens, directorul executiv API Petru Macovei a reamintit scopurile pe care și le-a propus Consiliul de Presă atunci când a fost lansat, la 1 octombrie 2009. Printre acestea se numără medierea şi soluţionarea amiabilă în termeni reduşi, timp de două-trei luni, a conflictelor apărute între cititori şi organizaţiile de media. Astfel, Consiliul ar garanta publicului calitatea informaţiei, demonstrând faptul că jurnaliştii sunt responsabili şi că nu există necesitatea unei supravegheri a mass-media de către stat. La fel, Consiliul de Presă apără şi promovează libertatea presei, face lobby pentru modificarea legilor în domeniul presei, realizează cercetări, sondaje de opinie tematice în domeniul media.
Petru Macovei a subliniat în mod special că această structură nu se implică politic sub nicio formă, reiterând că obiectivul este de a contribui la îmbunătățirea produselor jurnalistice propuse publicului larg și responsabilizarea jurnaliștilor pentru informațiile difuzate.