„Suntem la o încrucişare de civilizaţii şi trebuie să facem o sinteză din performanţele pe care le au sistemele european şi rusesc de învăţământ””, a declarat, vineri, 12 mai, preşedintele Comisiei parlamentare pentru cultură, ştiinţă, tineret, sport şi mijloace de informare în masă, Victor Stepaniuc, în cadrul unei mese rotunde cu privire la procesele integrării europene şi problemele calităţii învăţământului. Victor Stepaniuc a făcut această declaraţie în contextul implementării standardelor europene în învăţământul din Moldova, odată cu aderarea, în mai 2005, la Procesul de la Bologna. Stepaniuc consideră că aplicarea standardele europene din domeniu învăţământului, care dictează o specializare mai îngustă şi o durată mai mică a studiilor, ar putea afecta calitatea studiilor şi nivelul de cunoştinţe al studenţilor. Din aceste considerente, spune el „nu trebuie să fim de acord cu toate formulele care ni se propun, ci să fim puţin mai conservatori ca să păstrăm cele mai bune modele venite din şcoala rusească care este una clasică, performantă şi care a fost demonstrată pe parcursul secolelor XIX şi XX de ştiinţa şi tehnica rusească”. „Nu trebuie să ne temem de Procesul de la Bologna, dar trebuie să-l implementăm atent, fără a ne grăbi”, a mai spus Stepaniuc. Parlamentarul a menţionat că „urmează să elaborăm o nouă lege a învăţământului şi să ne dumerim cum vor fi aplicate standardele educaţionale europene”. El a mai spus că „dorinţa mare a Guvernării este să nu ne rupem de modelul pedagogic rusesc” însă a menţionat că „este complicat să păstrăm balanţa: pe de o parte - de aderare la standardele europene şi pe de altă parte – de păstrare a bunelor tradiţii oferite de şcoala sovietică”, a mai spus Stepaniuc, citat de Info-Prim Neo.