|
|
|
Acțiunile UE în raport cu Ucraina, Moldova și Georgia trebuie să rezulte din înțelegerea deplină a proceselor politice locale. Orice abordare parțială, superficială sau idealizată poate fi în detrimentul reformelor...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Poziționarea Uniunii Europene (UE) față de Ucraina, Moldova și Georgia pe dimensiunea dialogului de accedere depinde de performanțele statelor. Componenta securității europene și motivația geopolitică a populației din cele trei țări a contat pentru UE la etapa acordării perspectivei în vara lui 2022. După finalizarea etapei de includere a vecinilor est-europeni în “pachetul de extindere” al UE, agresiunea rusească nu mai servește drept argument suficient pentru a accelera apropierea de UE. Totodată, oficialii europeni insistă pe aplicarea întocmai a principiului meritocratic în raport cu statele care aspiră să adere la UE.
Evaluarea gradului de transpunere a acquis-ului european în Ucraina, Moldova și Georgia îi permite Bruxelles-ului să tempereze demersurile ambițioase ale celor trei state (IPN, Februarie 2023). Doar Georgia este mulțumită de evaluarea UE și o folosește pentru a depăși handicapul de candidat potențial, argumentând că este comparabilă cu Ucraina și mai avansată decât Moldova. Autoritățile ucrainene și moldovenești sunt mai degrabă alertate de progresul insuficient pentru a ajunge din urmă țările din Balcanii de Vest și Turcia. Cele din urmă au un nivel de aproximare cu acquis-ul european care este cu peste 20 de puncte mai înalt decât cel al Ucrainei (69 de puncte), și cu peste 30 de puncte peste rezultatele Moldovei - 55 de puncte (European Pravda, February 2023). Pe de altă parte, bilanțul aproximării legislative cu UE al vecinilor est-europeni este oricum pozitiv, având în vedere că Turcia a primit candidatura în 1999, iar Serbia în 2012.
Chiar și după dezvăluirile legate de progresul încă limitat în domeniul legislației europene, unii decidenți ucraineni încă mizează pe îndeplinirea cerințelor UE pentru a deschide negocierile în 2024 ca o aderare rapidă să fie posibilă deja în 2025. Optimismul domină de asemenea în Moldova, care și-a ajustat obiectivele de îndeplinire a condițiilor UE, setate îndată după obținerea candidaturii în iunie 2022. Chișinăul vrea să fie pregătit din punct de vedere tehnic pentru o eventuală includere “la pachet” cu Ucraina. Astfel, guvernul de la Chișinău a mutat pentru sfârșitul lunii martie acțiunile planificate inițial spre implementare până în iunie 2023 (Expert-Grup, 2022). Pe de o parte, conducerea georgiană aplică acțiuni concertate pentru a îndeplini cerințele UE într-un ritm rapid, pentru a nu rămâne în urmă. Totuși, costurile de imagine legate de refuzul de a-l grația pe ex-președintele Mihail Saakașvili, care își ispășește pedeapsa în Georgia pentru o serie de abuzuri comise în trecut (Agenda, Februarie 2023), afectează credibilitatea Georgiei. În aceeași măsură, ezitările părții georgiene de a oferi garanții privind excluderea oricărei influențe a lui Bidzina Ivanishvili asupra politicului și justiției alimentează suspiciunile legate de sinceritatea intențiilor guvernării georgiene de a avansa procesul de integrare europeană (Parlamentul European, Februarie 2023). Inițiativele similare cu cea de a declara sursele mass-media și ONG-urile drept “agenți externi” de influență de asemenea nu ajută Georgia.
Cele 5 principii pentru eficientizarea reformelor
În vederea dinamizării reformelor din Ucraina, Moldova și Georgia, UE are nevoie de un set de reguli foarte clare pe care se le urmeze când promovează, monitorizează și evaluează calitatea reformelor și eficacitatea impactului lor. Acestea numără următoarele principii: 1) depășirea prejudecăților geopolitice; 2) condiționarea reformelor; 3) depolitizarea statului de drept; 4) valorificarea potențialului transformator al alegerilor; și 5) europenizarea elitelor.
Principiul 1: Depășirea stereotipurilor geopolitice
Înainte de toate, UE și alți parteneri externi de dezvoltare ai Ucrainei, Moldovei și Georgiei trebuie să se detașeze de dihotomia geopolitică cu care interpretează realitățile politice din aceste țări. De exemplu, nu orice actor politic care se declară pro-european are o agendă care urmărește fără deviere acest demers. O asemenea situație poate fi caracteristică Georgiei. Totodată, dacă guvernările de orientare pro-UE sunt criticate de forțe politice locale, cele din urmă nu trebuie tratate drept susținători sau facilitatori ai interesele rusești. Asemenea abordări nejustificate față de opoziție sunt răspândite în Moldova, inclusiv cu încurajarea exponenților guvernării.
Bruxelles-ul dispune de instrumente suficiente pentru a face o analiză nuanțată și a contextualiza atent rivalitățile politice interne din cele trei țări. În caz contrar, apare riscul ca semnalele venite de la forțe din opoziție privind deficiențele în implementarea anumitor reforme să fie ignorate de către evaluatorii europeni. Combaterea prejudecăților geopolitice este imperativă mai ales în contextul agresiunii rusești, când scepticismul sănătos din opoziție poate fi discreditat de către exponenții guvernării printr-o asociere negativă, deseori prin inerție, cu forțele pro-ruse.
Principiul 2: Condiționarea reformelor
Chiar dacă reformele ce țin de dialogul de accedere la UE reprezintă o prioritate pentru guvernările de la Kiev, Chișinău și Tbilisi, acestea nu pot fi lăsate doar pe seama bunăvoinței actorilor politici din aceste țări. După cum a demonstrat cazul recent de corupție înaltă legat de utilizarea asistenței externe pentru Ucraina, există actori și grupuri politice care încearcă să profite pe seama prioritizării obiectivului de apărare împotriva amenințărilor rusești. În vederea prevenirii unor asemenea cazuri, UE este obligată să intervină prin mecanismul său de condiționalitate, care potrivit regulilor europene trebuie atașat la orice asistență externă (non-umanitară) oferită de către UE.
În condițiile de război și ale miriadei de crize cu care se confruntă cele trei țări, condiționalitatea trebuie să includă o doză de flexibilitate. Cu toate acestea, reformele pe care cele trei guverne s-au angajat să le implementeze în sectoare esențiale (statul de drept, justiția etc.) necesită o monitorizare atentă și penalizări. Ca prim pas, reieșind din situația complet diferită din Moldova față de cea din Ucraina, UE ar trebui să asigure o monitorizare cuprinzătoare a condiționalității aplicate față de această țară. În perioada 2021-2022, Moldova a recepționat circa 1.1 miliarde de euro de la UE sub formă de granturi și împrumuturi. Alte 145 milioane în calitate de asistență macro-financiară sunt promise de UE în anul 2023. Cu toate acestea, lipsește vreun raport clar al UE ce ar specifica câte din reformele care alcătuiesc condiționalitatea UE față de Moldova au fost implementate, care este rezultatul obținut și cum evoluează situația în domeniul reformat. Asemenea rapoarte ale UE ar ajuta opoziția, societatea civilă și mass-media să țină guvernarea responsabilă, făcând procesul de integrare europeană și mai meritocratic.
Principiul 3: Depolitizarea statului de drept
În vederea excluderii utilizării justiției în calitate de instrument politic, abordarea UE trebuie să includă o depolitizare a reformelor care vizează puterea judecătorească. Încercarea actorilor politici de a curăța sistemul de judecători și procurori corupți trebuie să urmeze reguli stricte pentru a evita crearea unor precedente periculoase. Pentru a evita rezistența sistemului împotriva reformelor din acest sector sensibil, actorii europeni trebuie să descurajeze reprezentanții guvernelor naționale din Ucraina, Moldova și Georgia să intimideze judecătorii.
Declarațiile publice prin care președinții de țară, miniștrii sau parlamentarii avertizează judecătorii că deciziile lor vor fi luate în calcul în procesul de evaluare constituie o formă indirectă de interferență de ordin politic în reformă. Astfel, judecătorii pot adopta decizii care să convină politic guvernării, dar să fie ulterior pierdute la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului, deoarece violează convențiile internaționale. Asemenea episoade au fost întâmpinate în Moldova. În cazul Ucrainei, Comisia de la Veneția a criticat modul prin care se dorește reformarea Curții Constituționale, deoarece există riscul că instituția va putea fi subordonată politic de către președintele țării (Kyiv Independent, Decembrie 2022). Riscul privind menținerea instanțelor în stare politizată rămâne ridicată în Georgia. Nereformarea organului de autoadministrare în sectorul judecătoresc georgian lasă nerezolvată problema “clanurilor de judecători”, care pot deveni loiali pe criterii politice (Civil.ge, Noiembrie 2022).
Principiul 4: Valorificarea alegerilor
Democratizarea celor trei țări reprezintă cea mai sigură investiție în viitorul lor european în calitate de membri UE. De aceea, este în interesul Bruxelles-ului de a solicita ca reformele legate de legislația electorală să corespundă recomandărilor Comisiei de la Veneția, care, spre deosebire de actorii locali (societatea civilă etc.), este imparțială. Sporirea calității alegerilor reduce suspiciunile legate de legitimitatea forțelor politice câștigătoare. În contextul dezinformării rusești, UE trebuie să fie pro-activă pentru a exclude eventuala contestatare a rezultatelor viitoarelor alegeri în Ucraina, Moldova și Georgia.
Valorificarea potențialului alegerilor este de natură strategică în cazul Moldovei și Georgiei. Pe fundalul consecințelor crizei energetice și al populismul opoziției apropiate de Rusia, situația politică a forțelor pro-UE aflate la guvernare este fragilă. Alegerile locale din toamna curentă vor testa capacitatea președintelui Maia Sandu de a-și ajuta partidul (Partidul Acțiune și Solidaritate) să obțină cele mai multe voturi, consolidând pozițiile înainte de prezidențialele din 2024. Scrutinul critic din Georgia constă în alegerile legislative din 2024, când va fi aplicat principiul proporțional, iar pragul electoral va fi de 2%. UE trebuie să pună un accent enorm pe aceste alegeri georgiene, deoarece desfășurarea lor neconformă ar putea radicaliza parlamentul georgian în loc să-l democratizeze. În cazul Ucrainei, scrutinul prezidențial preconizat pentru 2024 este predeterminat de contribuția excepțională a lui Volodymyr Zelensky la coalizarea Vestului în jurul cauzei ucrainene împotriva agresiunii rusești.
Principiul 5: Europenizarea elitelor
Integrarea europeană eficientă și accelerată a Ucrainei, Moldovei și Georgiei va fi influențată de existența unei circulații libere a elitelor pro-UE la nivel național. Deocamdată, tendința UE este de a favoriza comunicarea strict cu forțele politice pro-europene aflate la guvernare și/sau în opoziția parlamentară. Concentrarea capitalului politic pro-UE într-un număr redus de mâini este extrem de riscant în mediile politice unde persistă un grad ridicat de polarizare politică și geopolitică – Georgia și Moldova. Ucraina este mai degrabă o excepție, având în vedere excluderea din afara vieții politice a forțelor pro-ruse, pe motive de securitate națională și cel puțin pe perioada de război.
UE trebuie să reducă dependențele sale față de un număr limitat de forțe politice pe principiul distanței acestora de putere și actul guvernării. Aceste forțe exploatează lipsa de alternative pentru UE. Prin urmare, europenizarea elitelor și diversificarea lor prealabilă reprezintă un scenariu salvator pentru generarea continuă a unor opțiuni electorale pro-EU pentru votanții din Georgia și Moldova. Monopolul asupra puterii politice de către aceleași partide politice, chiar dacă și pro-europene, implică riscuri ascunse pentru durabilitatea vectorului european în cele trei țări, dar și calitatea democrației.
În loc de concluzii...
Progresele înregistrate până acum de către Ucraina, Moldova și Georgia sunt reale, chiar dacă în anumite cazuri există întrebări justificate legate de calitatea anumitor reforme. Este clar faptul că UE are simpatii politice în raport cu diverși actori politici locali, pe care tinde să îi vadă în lumină pozitivă, chiar dacă uneori o abordare mai critică este imperativă.
Acțiunile UE în raport cu Ucraina, Moldova și Georgia trebuie să rezulte din înțelegerea deplină a proceselor politice locale. Orice abordare parțială, superficială sau idealizată poate fi în detrimentul reformelor, a căror durabilitate necesită imparțialitate în privința rezultatelor și utilizarea unor date actualizate privind evoluția proceselor politice interne.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016