Trei unități de educație incluzivă vor fi dotate și pregătite pentru integrarea cu succes a copiilor cu dizabilități severe, în 2025. Aceste unități se vor regăsi în școli cu număr mai mare a copiilor cu dizabilități, dar care au toate serviciile necesare pentru acești copii, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, ministrul educației și cercetării, Dan Perciun, transmite IPN.
„Ne propunem ca buna experiență care există astăzi în Ialoveni, în Liceul Petre Ștefănucă, să fie replicată în cel puțin trei raioane la nivel de țară, iar părinții care au asemenea copii să-i poată integra într-o instituție care să corespundă nevoilor lor”, a spus Dan Perciun.
Ministrul a menționat că, în anul trecut, pentru prima dată au fost achiziționate dispozitive asistive pentru copiii cu dizabilități severe de vedere și auz, cu suportul UNICEF, iar în 2025 va fi creat un mecanism care va face aceste achiziții o practică normală, astfel încât, anual, din bugetul de stat să poată fi asigurate aceste dispozitive pentru copiii care au cea mai mare nevoie de ele.
Săptămâna viitoare, Ministerul își propune să aprobe noi state de personal pentru grădinițe. Acestea vor include funcții care nu au existat până acum, finanțate din bugetul de stat: psihologi, logopezi și cadre didactice, pentru a sprijini integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale.
Vor fi înființate echipe mobile ale Centrului Național de Asistență Psihopedagogică, care vor asista la implementarea educației incluzive, în special în școlile din zonele izolate, unde nu există personal specializat.
În acest an va realizat și un sondaj național, pentru a evalua situația fenomenului de violență și bullying, iar pe baza studiului va fi monitorizat progresul privind combaterea acestor tendințe și măsurile de prevenire.
În ceea ce privește sănătatea mentală a copiilor, Ministerul Educației va emite instrucțiuni detaliate pentru școli privind promovarea sănătății mentale și prevenirea sarcinilor în adolescență. Tot în 2025 va fi creat un registru național al angajaților din sistemul educațional, care au fost implicați în cazuri de violență, astfel încât să poată fi monitorizată și prevenită reintegrarea lor în alte instituții de învățământ.