Trei acţiuni prioritare, prevăzute de Strategia Societăţii Civile pentru anii 2012-2015, sunt în măsură să ofere răspuns la problemele sectorului nonguvernamental din Republica Moldova. Această convingere este împărtăţită de către Sergiu Ostaf, directorul Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO).
Ostaf a declarat, într-un interviu pentru IPN, că prima din cele 3 acţiuni se referă la licenţiere. Odată ce organizaţiile societăţii civile vor fi licenţiate pentru anumite activităţi de prestare a serviciilor, de conformare la anumite standarde de organizare a serviciilor sociale, acestea vor putea să beneficieze de acces la anumite programe de finanţare din partea autorităţilor publice, adică să concureze de rând cu sectorul privat. Deocamdată ONG-urile nu au această posibilitate.
O altă acţiune, potrivit directorului CREDO, vizează antreprenoriatul social pentru anumite categorii de persoane. Astfel, persoanele vulnerabile, inclusiv persoanele cu dizabilităţi, ar putea să desfăşoare anumite activităţi de generare a veniturilor în sume neimportante, dar necesare pentru a supravieţui.
Încă o acţiune pe care insistă societatea civilă este oportunitatea de a beneficia parţial de finanţările pe care le oferă cetăţenii statului prin achitarea de impozite. Potrivit Strategiei Societăţii Civile, fiecare cetăţean al Republicii Moldova, contribuabil la bugetul de stat, va putea aloca din suma impozitului plătit 2% în contul unei asociaţii neguvernamentale. Sergiu Ostaf susţine că această iniţiativă este o formă de participare a cetăţenilor la viaţa publică.
„În momentul în care cetăţenii vor contribui la susţinerea unei asociaţii obşteşti, se va crea o legătură de responsabilitate din partea acelei organizaţii faţă de cetăţeni, faţă de cum utilizează banii alocaţi. În cazul în care cetăţenii vor contribui la susţinerea asociaţiilor, vor avea dreptul să decidă domeniul de activitate pentru care doresc să aloce cele 2%. Este încă o formă de conştientizare a problemelor societăţii”, a menţionat Sergiu Ostaf.
Directorul CReDO a mai spus că pentru a convinge oamenii să contribuie la finanţarea unor organizaţii neguvernamentale, acestea vor trebui să demonstreze utilitatea publică pe care o au, prin calitatea serviciilor prestate.