Zeci de microbuze și autobuze au fost parcate joi, 25 noiembrie, în fața Guvernului ca parte a unui protest organizat de transportatorii de pasageri. Aceștia spun că nu mai pot activa în pierdere în contextul scumpirilor la carburanți, la serviciile de deservire tehnică, dar și în contextul scumpirii primelor de asigurare auto. Mulți se plâng și pe micșorarea fluxului de călători, precum și pe transportarea ilicită de pasageri, care le creează concurență neloială, transmite IPN.
Președintele Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa, a declarat aceasta este o nouă acțiune de protest, după aproximativ doi ani. Transportatorii au sperat la o schimbare, inclusiv în ramura transportului de pasageri. Însă, potrivit lui, cu părere de rău, situația rămâne aceeași, ba chiar s-a înrăutățit. Oleg Alexa susține că există un șir de probleme care influențează formarea tarifelor la călătorii și care provoacă necesitatea de a le majora. „Există domeniul ilegal, care fură pasagerii, iar cei care activează legal rămân cu doi-trei pasageri. Corupția de la ANTA înflorește, iar odată cu ea, și transportul ilicit”, a menționat președintele APOTA. Potrivit lui, s-au înregistrat și scumpiri nejustificate la primele de asigurare auto în condițiile în care calculele transportatorilor arată că s-au produs mai puține accidente cu implicarea transportului de pasageri și au fost provocate mai puține daune.
Veaceslav Găină, administrator, a menționat că transportatorii au avut întrevederi cu conducerea ministerului de ramură și la ele au fost punctate toate problemele cu care se confruntă operatorii. Se cere ajustarea tarifelor la călătorii în condițiile în care s-au înregistrat scumpiri pe piața produselor petroliere, s-au majorat prețurile la piesele de schimb și la serviciile de reparații. Potrivit administratorului, de exemplu, Parcul Urban de Autobuze din Chișinău a beneficiat de subvenții de milioane de lei și, în opinia sa, și statul ar trebui să le acorde și lor un sprijin.
Un alt administrator, Veaceslav Railean, spune că transportatorilor le-a ajuns cuțitul la os. Ramura se distruge din ce în ce mai mult. Șoferii se concediază pe un capăt din cauza salariilor mici și aleg alte locuri de muncă, inclusiv ca să scape de teroare reprezentanților organelor de control. O bună parte din conducătorii auto care mai rămân sunt pensionari, iar tinerii care vin nu se rețin prea mult.
Încă un transportator, Virgiliu Tudorache, spune că în ultimii doi ani, carburanții s-au scumpit cu circa 40% și scumpirea este similară și pentru asigurările auto. De asemenea, au crescut prețurile și la deservirea tehnică, dar și la piesele de schimb. Or astea sunt componente care formează tarifele. Transportatorii mai spun că pe fonul majorărilor, sunt resimțite și efectele pandemiei, care au determinat scăderea fluxului de pasageri.
În anul 2009, ministerul de ramură a efectuat calculele și a aprobat tariful în mărime de 0,38 lei/km, în anul 2013 – tariful de 0,48 lei/km, iar în anul 2019 – tariful de 0,60 lei/km.