Telefoane de contact: +373 22 20-34-84
Fax: +373 22 23-78-76
COMUNICAT DE PRESĂ
Transparency International - Moldova lansează studiul "Monitorizarea implementării hotărârilor Curţii de Conturi: cazul MAI"
Cum se implementează hotărârile Curţii de Conturi? Care sunt principalele probleme care împiedică acest proces? Au fost oare traşi la răspundere funcţionarii care au admis abuzuri la utilizarea mijloacelor publice şi gestionarea patrimoniului public? – acestea sunt principalele întrebări elucidate în studiu.
La 21 iulie 2011, Transparency International – Moldova (TI-Moldova), în cadrul unei şedinţe comune cu reprezentanţii Consiliului Naţional de Participare şi ai Clubului Jurnaliştilor de Investigaţie, a lansat studiul "Monitorizarea implementării hotărârilor Curţii de Conturi: cazul MAI". Studiul a fost realizat cu susţinerea Fundaţiei Est - Europene din resursele financiare acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (SIDA) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei (DANIDA).
Studiuleste o continuare a procesului de monitorizare a implementării hotărârilor Curţii de Conturi (HCC) început de TI – Moldova în 2009. Scopul lui constă în evaluarea situaţiei privind implementarea de către autorităţile publice a recomandărilor CC, determinarea obstacolelor în calea acestui proces şi găsirea soluţiilor de remediere a situaţiei. În calitate de obiect al monitorizării a fost selectată HCC nr. 5 din 26.01.2010 (1) în care au fost reflectate multiple abateri de la legislaţie în activitatea MAI, în special, eschivarea fostei conduceri a ministerului de la modul legal de formare şi utilizare a mijloacelor speciale parvenite de la Consiliul Europei şi Asociaţia Europeană a Colegiilor de Poliţie; efectuarea de cheltuieli în interese de partid; înstrăinarea frauduloasă a imobilelor; efectuarea achiziţiilor publice în lipsa alocaţiilor de la buget şi fără respectarea procedurii legale etc., astfel cauzând prejudicii considerabile bugetului de stat.
Drept instrumente de cercetare au fost utilizate: solicitarea de informaţii privind măsurile întreprinse de către MAI şi alte autorităţi vizate în hotărâre în vederea realizării recomandărilor CC, desfăşurarea unui focus-grup în subiectul problemelor sistemice ce ţin de realizarea HCC; efectuarea unei cercetări sociologice privind calitatea auditului CC.
Printre concluziile de bază ale studiului au fost menţionate următoarele:
- toate autorităţile publice contactate au răspuns la solicitările de informaţii, cu toate acestea, persistă practica prezentării unor răspunsuri sumare şi evazive, accesul la unele informaţii cu caracter public fiind în continuare îngrădit;
- MAI a raportat despre măsurile întreprinse pentru realizarea recomandărilor CC, inserând un comunicat pe pagina web (mai.gov.md/content/5882). Cu toate că ministerul a realizat o mare parte din măsuri, în special, emiterea ordinelor privind crearea comisiilor pentru achiziţii publice şi controlul subdiviziunilor, aprobarea Nomenclatorului serviciilor prestate contra plată, efectuarea unor misiuni de audit intern ş.a. (acestea fiind confirmate prin documente justificative), cerinţa de a asigura la maximum transparenţa achiziţiilor publice din Planul de lichidare a iregularităţilor aprobat de MAI nu a fost îndeplinită;
- nicio persoană cu funcţii de răspundere care a admis încălcări la utilizarea mijloacelor financiare şi la gestionarea patrimoniului public nu a fost sancţionată disciplinar de conducerea ministerului pe motiv că "la momentul controlului persoanele date erau concediate sau au demisionat după efectuarea controlului";
- informaţiile MAI privind aplicarea sancţiunilor disciplinare persoanelor cu funcţii de răspundere ("nu au fost aplicate sancţiuni disciplinare") se contrazic cu cele primite de la Cancelaria de Stat ("mai multe persoane cu funcţii de răspundere au fost sancţionate disciplinar");
- probleme de ordin legislativ (lipseşte un mecanism clar de implementare a HCC, nu există sancţiuni pentru neimplementarea de către autorităţile publice a acestor hotărâri);
- probleme de ordin politic (persistă practica funcţionării instituţiilor publice în dependenţă de deciziile politice şi relaţiile de rudenie, există cazuri când funcţionarii publici care au admis încălcări sunt promovaţi în cadrul aceloraşi instituţii sau altor entităţi, dat fiind faptul că au o acoperire politică);
- probleme de procedură, care pot tergiversa sau chiar împiedica implementarea HCC: recomandările CC nu sunt percepute de instituţiile auditate ca fiind obligatorii; procesul anevoios de investigare a unor infracţiuni, de acumulare a materialelor probatorii, dificultăţi în investigarea întreprinderilor-fantomă;
- funcţionalitatea joasă şi lipsa de transparenţă a auditului intern: unii manageri ai instituţiilor publice nu conştientizează importanţa auditului intern; există riscuri ca în cazul în care managerii vor comite abateri, auditorii interni vor muşamaliza neregulile şi/sau vor mima activitatea; auditorii interni nu au suficientă experienţă în domeniu; accesul la rapoartele de audit intern în unele instituţii publice este limitat;
- existenţa tensiunilor/animozităţilor între instituţiile care exercită urmărirea penală;
- neantrenarea (antrenarea insuficientă) a unor autorităţi publice în implementarea HCC (de ex., Parlamentul nu a audiat rapoartele de activitate ale CC pentru anii 2008 şi 2009, Comisia parlamentară securitate naţională, apărare şi ordine publică, fiind informată de către CC despre neregulile depistate la MAI în mai multe hotărâri (HCC nr. 19 din 28.05.2009, nr. 5 din 26.10.2010, nr. 19 din 15.03.2010, nr. 58 din 09.07.2010)(3) nu a luat nicio atitudine în acest sens;
- independenţa Curţii de Conturi: există riscuri ca la conducerea instituţiei să fie numită o persoană afiliată politic care să poată influenţa activitatea CC în interese de partid (va activa în situaţie de conflict de interese);
Pornind de la cele sus-menţionate , în studiu au fost formulate următoarele propuneri de eficientizare a implementării HCC: