Tendințele de partizanat politic se mențin și chiar se accentuează, monitorizare

Tendințele de partizanat politic se mențin și chiar se accentuează în presa online. În perioada 11-17 octombrie, cele mai multe materiale pe teme politice sau electorale, difuzate de 12 portaluri, au o singură sursă de informație. Redacțiile publică articole dezechilibrate, fără replica celor acuzați. Candidații sunt prezentați selectiv, iar unele portaluri trec cu vederea existența unor concurenți electorali și se orientează doar pe candidatul preferat și pe discreditarea pe oponentul principal al acestui candidat. De asemenea, unele portaluri nu sunt altceva decât portavoce a candidatului independent Igor Dodon, susținut de Partidul Socialiștilor. Constatările se conțin în al treilea raport de monitorizare a presei online în perioada și campania electorală pentru alegerile prezidențiale, realizat de Asociația Presei Independente în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte.

Într-o conferință de presă la IPN, secretara Coaliției, Elena Prohnițchi, a precizat că, deși campania electorală la început era destul de anemică, pe zi ce trece ia turații și, din păcate, devine tot mai murdară. „Concurenții electorali mai mult pun miză pe atacurile la persoană, fie că acestea sunt directe sau voalate, și mai puțin asistăm la o confruntare de idei, la o discuția problemelor grave cu care acum se confruntă societatea noastră” ”, a notat Elena Prohnițchi.

Directorul executiv API, Petru Macovei, a declarat că doar două portaluri, din cele 12 monitorizate, au o politică editorială relativ echilibrată și prezintă campania și candidații mai mult sau mai puțin neutru. Este vorba despre portalurile Agora.md și Newsmaker.md. „În ceea ce privește celelalte portaluri sunt carențe profesionale și de acoperire echilibrată și echidistantă a campaniei electorale”, explică Petru Macovei.

Actualitati.md, Aif.md și Kp.md au avut și în această perioadă de raport un comportament editorial asemănător, cu elemente pronunțate de părtinire și cu încălcarea normelor deontologice în jurnalism. Cele trei publicații l-au favorizat masiv și l-au promovat deschis pe Igor Dodon și au defavorizat-o în mod evident pe Maia Sandu, candidata Partidului Acțiune și Solidaritate. Ceilalți candidați au apărut în mod dezechilibrat cantitativ și au fost în majoritatea cazurilor defavorizați, ironizați, prin utilizarea frecventă a calificativelor și criticilor, fără să le fi fost oferit dreptul la replică.

Noi.md, Sputnik.md și Vedomosti.md l-au favorizat în continuare pe Igor Dodon prin tonalitatea reflectării și prezentarea în context pozitiv. În același timp, Maia Sandu a fost cel mai des defavorizată în materialele celor trei publicații online.

Gagauzinfo.md a continuat să acorde puțină atenție campaniei electorale, iar știrile s-au referit în majoritatea cazurilor la procesul electoral în general, cu accent pe organizarea scrutinului în UTA Gagauz Yeri.

Unimedia.info a mediatizat procesul electoral și activitățile candidaților, plasându-i cel mai des în contexte favorizante pe candidații Igor Dodon și Andrei Năstase, dar și pe candidata Violeta Ivanov.

Realitatea.md a mediatizat candidații și candidatele atât neutru, cât și pozitiv sau negativ, însă Igor Dodon a apărut de cele mai multe ori în context care îl defavorizează.

Materialele publicate de Timpul.md au prezentat selectiv candidații, cel mai des fiind defavorizat Igor Dodon, iar favorizată – Maia Sandu.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.