Tehnica sofisticată de salubrizare, prezentată cu mult fast acum mai bine de jumătate de an de către puterea centrală şi cea locală din Chişinău, staţionează şi pe timp de vară. Pentru că şi-a demonstrat ineficienţa pe timp de iarnă, autorităţile locale declarau anterior că o vor folosi vara la măturatul străzilor. Cu toate acestea, actualmente doar 4 din cele 20 de unităţi specializate, cumpărate din Germania, sunt implicate în salubrizarea oraşului. Şeful adjunct al Direcţiei generale locativ-comunale şi amenajare (DLCA)a Consiliului Municipal Chişinău (CMC), Petru Gontea, a declarat recent că posibilităţile de salubrizare ale municipalităţii continue să fie limitate. Deşi s-a contat mult pe tehnica din Germania, aceasta nu poate fi folosită conform destinaţiei, pe motiv că nu există bani nici pentru carburanţi, nici pentru salarizarea muncitorilor. Pentru întreţinerea autospecialelor de la începutul anului au fost alocate 1,9 mln lei - prea puţin pentru a asigura activitatea lor măcar pe jumătate de an. [Tehnica nu este adaptată drumurilor din Chişinău] Deşi afirmă că tehnica germană este de înaltă calitate, şeful DLCA spune că unităţile procurate nu sunt adaptate drumurilor deteriorate din interiorul cartierelor. Iată de ce maşinile ar fi eficiente doar pentru străzile centrale. Cele 20 de autospeciale ar putea fi implicate zilnic la salubrizarea a circa 1 milion de metri pătraţi. [Afacerea secolului] Procedura de achiziţie a “tehnicii performante” a fost iniţiată la 4 septembrie 2006 prin anunţarea unei licitaţii publice. Cinci firme - “Moldavian Auto Center”, “Autoprim-Service”, “Autoforţa”, “Dicon” şi “Magic V.S.”, şi-au prezentat ofertele, învingător devenind “Magic V.S.”. La 12 octombrie, Primăria Chişinău şi firma respectivă au încheiat contractul privind achiziţionarea a 20 de unităţi de tehnică de deszăpezire şi salubrizare “Haca City Master”, contra sumei de 116 mii 640 euro unitatea. „Afacerea secolului” – aşa a fost catalogată în anumite cercuri tranzacţia operată de Guvern şi ex-primarul interimar al capitalei, Vasile Ursu. Tehnica pentru care s-a plătit 2,33 mln euro (circa 40 mln lei) şi care iniţial urma să fie folosită la deszăpezire, s-a dovedit a fi neeficientă chiar şi în condiţiile în care iarna trecută am avut parte de puţină zăpadă. Dotate cu utilaj electronic performant, după primele ninsori cu polei, maşinile „s-au înecat” la scurt timp ce au ieşit la lucru, astfel că gestionarii acestora s-au văzut nevoiţi să le doteze cu lanţuri традиционале de protecţie. Fostul şef al DLCA, Mihai Solcan, declara anterior că a înaintat o pretenţie firmei “Magic V.S.”, câştigătorul licitaţiei, pe motiv că aceasta nu-şi onorează obligaţia de a deservi, timp de 12 luni, utilajele livrate. [CMC nu a ştiut despre concurs] Potrivit consilierului municipal, Oleg Cernei, Consiliul municipal Chişinău (CMC) nu a fost informat nici despre anunţarea licitaţiei, nici despre rezultatele concursului şi procedura de încheiere a contractului, ceea ce constituie o încălcare flagrantă a legislaţiei în vigoare. Mai mult, procedura de procurare a tehnicii străine prevede testarea obligatorie a acesteia în condiţiile Chişinăului în perioada anului în care urmează să activeze, ceea ce nu a fost făcut. Мarţi, 2 ianuarie curent, în prezenţa preşedintelui Vladimir Voronin, premierului Vasile Tarlev, precum şi a unor miniştri, cele 20 de unităţi de tehnică de deszăpezire şi salubrizare, asamblate de Compania germană SHMIT, au fost demonstrate în Piaţa Marii Adunări Naţionale, curată la acea vreme. Din întâmplare, a nins doar a doua zi, astfel că maşinile au ratat adevărata testare. Miercuri dimineaţa, după o nouă ninsoare, majoritatea trotuarelor din capitală au fost curăţate, în mod tradiţional, cu lopeţile şi de tractoare cu perie. [Municipalitatea se confruntă cu un deficit de cca 2 mii de muncitori] După ce maşinile achiziţionate s-au compromis în iarnă, s-a iscat o altă problemă – nu are cine întreţine utilajele sofisticate. DLCA a solicitat suplimentar din buget 14 mln lei pentru întreţinerea autospecialelor, inclusiv prin crearea unei Direcţii tehnice. În timp ce tehnica modernă staţionează, municipalitatea se confruntă cu un deficit enorm de muncitori pentru salubrizare. Numărul salariaţilor necesită a fi completat de la 600 până la, cel puţin, 2700 persoane, susţine şeful adjunct al DLCA. Problema principală în atragerea muncitorilor în acest serviciu sunt salariile mici, care nu depăşesc 1200 de lei. Municipalitatea cheltuieşte anual 1,3 mil. lei pentru salubrizarea fondului locativ, pe când necesarul este de circa 80 mln lei.