|
|
|
“Diplomația vaccinului” nu trebuie văzută strict prin prismă negativă, ci trebuie aplicată în corespundere cu valorilor europene și prioritățile UE în domeniul acțiunilor externe. Valorificarea vaccinului pentru a promova valorile europene, precum solidaritatea, poate fi la fel de utilă ca și utilizarea asistenței financiare și a condiționalității în folosul reformelor...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Deteriorarea continuă a relațiilor bilaterale dintre UE și Rusia paralizează, cu efect cumulativ, gradul de încredere reciprocă. Destabilizarea necontenită a securității din Europa de Est (în particular în Ucraina) desfășurată de factorul rusesc menține în stare congelată dialogul cu Occidentul. Totodată, consolidarea trăsăturilor autoritare, materializată recent prin condamnarea la închisoare a liderului opoziției Alexei Navalny (IPN, Februarie 2021), face ca UE să apeleze la diversificarea sancțiunilor (UE, Martie 2021), nu la construirea “podurilor”. În recenta carte semnată de șeful diplomației europene Josep Borrell este remarcat faptul că Rusia acționează de pe poziția de pro-suveranitate în raport cu lumea externă (la fel ca China și Turcia), iar pe plan intern, în mod autoritar. Cu aceeași tonalitate critică, UE percepe dezinformarea facilitată de mass-media controlată de Kremlin, care instrumentalizează pandemia în scopuri geopolitice. Astfel, UE consideră că Rusia utilizează “diplomația vaccinului” pentru a-și îmbunătăți “reputația” și „pozițiile economice” la nivel internațional, dar și cu finalitatea de a denigra eforturile de vaccinare în Occident și în statele est-europene aliate.
“Diplomația vaccinului” la care recurge Rusia este conjuncturistă și mai flexibilă decât mișcările birocrației europene, care urmează reguli stricte și sunt supuse unei supravegheri multidirecționale. Or, UE nu poate acționa după spatele guvernelor naționale, ci în colaborare și cu permisiunea acestora. În contrast cu modelul co-decizional european, autoritățile ruse reies din ordinele centralizate și setarea unor obiective tactice fluide. În acest fel, Rusia reușește să fie în mai multe locuri concomitent, ajustându-și planurile în funcție de regiune și țară. În timp ce în America Latină sau Orient vaccinul rusesc a beneficiat de o încredere confortabilă, în Occident și în zonele din proximitate sa lucrurile par forțate. Cu cât mai ineficientă este stoparea pandemiei, cu atât mai sporit este interesul pentru “Sputnik V”, promovat ca cel mai eficient remediu. Printre măsurile preventive pentru aducerea vaccinului rusesc s-a numărat dezinformarea cu privire la restricțiile epidemiologice aplicate de guvernele occidentale. Astfel, este sporită percepția despre eventualitatea unor răbufniri sociale cu scopul de a diminua rezistența guvernelor occidentale și pro-occidentale la vaccinul rusesc. Anume fezabilitatea ipotetică a acestor scenarii critice i-a permis lui Vladimir Putin să discute cu Angela Merkel și Emmanuel Macron despre perspectivele înregistrării și “a producției comune” a vaccinului rusesc (Kremlin, Martie 2021).
Sputnik V în Moldova – cele trei obiective majore ale Rusiei?
După aproape o lună de la înregistrarea vaccinului rusesc în Moldova (26 februarie 2021), autoritățile ruse au spart tăcerea promițând o donație de 180 mii de doze Sputnik V, inclusiv 60 mii pentru regiunea transnistreană (Socialistii.md, Aprilie 2021). Deși donația rusească este puțin sub volumul ajutorului convenit cu România (200,000 vaccinuri), popularitatea vaccinului rusesc în rândul moldovenilor este dublă față de cea a vaccinurilor venite din UE sau prin intermediul platformelor internaționale (COVAX). Cele mai recente sondaje arată că încrederea în Sputnik V este de trei ori mai mare (31%) decât cea în Pfizer/BioNTec și AstraZeneca (10%). Deși pe căi separate, angajarea forțelor politice moldovenești în solicitarea donației de Sputnik V alimentează orgoliul Moscovei. Astfel, în timp ce Președintele Maia Sandu i-a expediat o solicitare de ajutor lui Vladimir Putin și altor 29 lideri de țară (25 Martie 2021), liderul Socialiștilor în Parlament Speakerul Zinaida Greceanîi – s-a adresat strict Rusiei, la finele lui februarie. Ambele tabere politice desfășoară propriile “diplomații a vaccinului”. Președintele Sandu caută sprijin în cât mai multe țări, inclusiv în Rusia, dar prevalează cele occidentale. Iar Partidul Socialiștilor pune accentul pe dimensiunea rusească (urmată de China). Datorită acestui fapt, Moscova a permis politizarea donației rusești de către liderul Socialiștilor, ex-președintele Igor Dodon (Aprilie 2021). Cu toate acestea, nici Administrația lui Putin și nici producătorul rus nu s-au grăbit să confirme imediat anunțul despre donații. În consecință, forțele pro-ruse moldovenești pot capitaliza politic pe marginea acestui eveniment, monopolizând transferul de imagine pozitivă de la viitoarea recepționare a donațiilor de Sputnik V.
“Diplomația vaccinului” pe care Rusia o desfășoară în raport cu Moldova (IPN, Martie 2021) are conotații geopolitice diferite de cele urmărite, bunăoară, în Serbia sau Ungaria. În cazul celor din urmă, interesul rusesc constă în aprofundarea diviziunilor în interiorul UE, discreditarea eforturilor UE de susținere a vaccinării în vecinătate sau stimularea euroscepticismului față de modelul european de guvernare. Planurile Rusiei au la bază alt set de calcule strategice în Moldova:
Primo, Rusia intenționează să exploateze consensul existent între forțele pro-UE și pro-ruse asupra aprobării Sputnik V. Atât Președintele Sandu, cât și Socialiștii în frunte cu Igor Dodon au nevoie de vaccinul rusesc. Pe lângă accelerarea vaccinării în rândul populației sceptice pe care și-o doresc Sandu-Dodon, Socialiștii vor să folosească Sputnik V pentru a glorifica Rusia și a-i conferi legitimitate în discursul politic moldovenesc. În viziunea Moscovei, sprijinul oferit vaccinului rusesc de către Maia Sandu servește unor obiective geopolitice de scară regională. Asociată de Moscova cu integrarea europeană, Președintele Sandu și poziția sa (recent) binevoitoare față de Sputnik V deja primește calificativul de gest “pragmatic” în presa rusă (RIAN, March 2021) și este utilizat pentru a condamna reticența Ucrainei și Georgiei. Or, Rusia va putea folosi “cazul moldovenesc” și “pragmatismul Președintelui pro-UE Sandu” pentru a stimula demersuri pro-Sputnik V în rândul georgienilor și ucrainenilor.
Segundo, livrarea vaccinului rusesc în Moldova va consolida pozițiile actorilor pro-ruși, care numără Partidul Socialiștilor și conducerea a două regiuni pro-ruse – autonomia găgăuză și regiunea transnistreană. Viabilitatea acestora asigură continuitatea poziției Moscovei în Moldova. Pandemia fie a diminuat relevanța politică a acestor actori, fie riscă să submineze balanța de putere în raport cu forțele pro-UE din țară.
Tertio, nu în ultimul rând, vaccinul rusesc are o semnificație electorală considerabilă pentru forțele pro-ruse. Anunțul despre donația rusească coincide cu consumarea tentativelor de numire a noului guvern. Odată confirmată de către Curtea Constituțională, posibilitatea dizolvării actualului parlament va crea condițiile pentru declanșarea alegerilor anticipate, după finalizarea stării de urgență în iunie curent. Spre deosebire de prezidențialele din 2020, dominate de dezbaterile despre combaterea corupției, anticipatele (cel mai probabil) din 2021 se vor axa pe depășirea crizei pandemice, în particular aportul forțelor politice la vaccinarea populației. E cert faptul că Președintele Sandu menține deschise contactele sale politice cu Partidul Acțiune și Solidaritate (pe care conform legii nu îl poate conduce). Totuși, aceasta nu va putea face transfer masiv de imagine cu privire la roadele “diplomației vaccinului”, derulate de președinție în direcția României sau a UE, pentru a se feri de eventualele acuzații privind folosirea resursele administrative în scopuri electorale. Prin urmare, Socialiștii ar putea să beneficieze mai mult decât alte forțe politice în cazul anticipatelor, dacă reușesc să-și atribuie eficient meritul pentru aducerea vaccinului rusesc.
Avansarea vaccinului rusesc – „diplomație” sau “rivalitate”
Drept unul dintre puținele, dacă nu unicul instrument eficient de putere blândă (“soft power”), Rusia promovează vaccinul Sputnik V pe toate canalele politice și diplomatice. Aprobat deja în 59 de state (la data de 1 aprilie 2021), Sputnik V are prioritate față de celelalte vaccinuri rusești dezvoltate ulterior – EpiVacCorona și CoviVak. Partea rusă studiază minuțios retorica occidentală care țintește Sputnik V. Declarațiile Ministrului francez de Externe Le Drian despre vaccinul rusesc folosit ca „instrument propagandistic” sau remarcile Președintelui Consiliului European Charles Michel despre „numărul limitat de vaccinuri, contrar publicității masive” au provocat reacții dure din partea Moscovei (MID.ru, Aprilie 2021). Șeful diplomației ruse Sergey Lavrov a evocat faptul că împotriva vaccinului rusesc se aplică „discriminare” și „propagandă”.
În realitate, reticența instituțiilor europene nu este provocată doar de întrebările legitime legate de fezabilitatea producției sau eficiența vaccinului, ci de proporțiile neîncrederii față de intențiile geopolitice ale Rusiei. Pe lângă comunicarea directă cu statele membre – Germania, Franța sau Italia – Rusia depune eforturi masive pentru a populariza Sputnik V. Cel mai recent act de propagandă este publicarea unui sondaj realizat de Yougov în 9 țări (India, Brazilia, Mexico, Filipine, Vietnam, Argentina, Algeria, Emiratele Arabe Unite și Serbia). Credibilitatea acestui sondaj este parțială, deoarece țările selectate fie au aprobat vaccinul rusesc, fie sunt în relații strânse cu Rusia. Conform rezultatelor sondajului, Sputnik V este mai recunoscut (73.6%) decât Pfizer/BioNTec sau AstraZeneca și se află pe locul doi în preferințele intervievaților (33.2%) după Pfizer/BioNTec. Alte sondajele Yougov care cuprind o gamă mai diversă de țări, inclusiv din Occident, denotă o neîncredere față de producția de vaccin în Rusia ce variază între -12% în Spania și -60% în Danemarca (Yougov, Ianuarie 2021).
Rivalitatea dintre “strategia de vaccinare” implementată de UE și “diplomația vaccinului” derulată de Rusia demonstrează obiectivele contradictorii ale celor doi actori geopolitici. Bruxelles-ul prioritizează vaccinarea sigură și rapidă a populației sale și expansiunea vaccinării peste hotare. Pentru Rusia contează nu atât viteza vaccinării, cât propagarea vaccinului rusesc. De aceea, accentul europenilor este pe asigurarea unei producții suficiente, iar în cazul Moscovei contează geografia aprobării și uzului de Sputnik V. În orice caz, în ambele cazuri, ajutorul umanitar cu vaccinuri reprezintă expresia puterii blânde, folosită pentru a ajuta necondiționat (UE) sau cu unele costuri ascunse (Rusia).
În loc de concluzii…
Vaccinul rusesc are deocamdată un parcurs ascendent și reușește să devină vizibil și solicitat, inclusiv de către actori politici (pro-)occidentali în interiorul UE și în proximitatea acestuia. Anume din acest considerent, solicitarea vaccinului Sputnik V de către Președintele moldovean Maia Sandu a căpătat sens geopolitic pentru Rusia. Prin acest intermediu, partea rusă va încerca să slăbească opoziția față de vaccinul rusesc în țări conduse de forțe pro-europene, precum Ucraina sau Georgia.
Rivalitatea dintre UE și Rusia în domeniul vaccinării va dura și se va intensifica, mai ales dacă Sputnik V nu este aprobat la nivel european, dar continuă să se extindă pe plan național. O modalitate eficientă de a riposta acțiunilor rusești ar fi ca Bruxelles-ul să își definească propria “diplomație a vaccinurilor”, reieșind din investițiile masive în producția vaccinurilor și respectiv exportul lor global. “Diplomația vaccinului” nu trebuie văzută strict prin prismă negativă, ci trebuie aplicată în corespundere cu valorilor europene și prioritățile UE în domeniul acțiunilor externe. Valorificarea vaccinului pentru a promova valorile europene, precum solidaritatea, poate fi la fel de utilă ca și utilizarea asistenței financiare și a condiționalității în folosul reformelor.
---
Această analiză este realizată pentru Fundația germană Hanns Seidel și Agenția de presă IPN.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016