Chiar dacă numărul activităților de campanie în contextul turului doi al alegerilor locale s-a redus, în continuare se atestă situații ce pot fi calificate drept oferire de bunuri în campania electorală, cazuri de utilizare a resurselor administrative, asumarea meritelor pentru proiectele implementate pe bani publici, precum și utilizarea funcției publice în promovarea concurentului electoral. Totodată, există suspiciuni rezonabile privind cazuri de migrare artificială a cetățenilor în contextul alegerilor locale generale din 20 octombrie 2019. Concluziile se regăsesc în Raportului nr. 6 al Misiunii Promo-LEX de observare a alegerilor locale generale și a alegerilor parlamentare noi din 20 octombrie (3 noiembrie) 2019.
Într-o conferință de presă la IPN, șeful Misiunii, Pavel Postica, a menționat că cei mai mulți candidați care vor concura în turul doi de scrutin pentru alegerea primarilor, în cadrul a 384 de circumscripții, au fost desemnați de Partidul Socialiștilor – 179, Partidul Democrat – 176 și Blocul electoral ACUM – 169. Din punctul de vedere al confruntării directe, în cele mai multe circumscripții se vor „duela” candidații desemnați de PDM și PSRM (63), urmați de candidații PDM – Blocul electoral ACUM (57), precum și PSRM – Blocul electoral ACUM (48).
Misiunea a identificat cel puțin patru cazuri, cu implicarea candidaților PDM, ce pot fi calificate drept oferire de bunuri în campania electorală – reparație drumuri, produse alimentare, bani și articole de vestimentație. Au fost raportate patru situații ce pot fi calificate drept utilizarea resurselor administrative – trei întruniri electorale în cadrul instituțiilor de stat în timpul orelor de muncă (1 – PDM și 2 – ACUM); un caz (ACUM) ce poate fi calificat drept utilizare a funcției publice în promovarea concurentului electoral. Alte activități de campanie ce pot fi calificate drept abatere de la norma legală se referă la: asumarea meritelor pentru proiectele implementate pe bani publici (3 cazuri – PSRM); promovarea candidaților cu utilizarea imaginii unor personalități de peste hotare (3 – ACUM); utilizarea publicității electorale cu încălcarea prevederilor legale (15).
Raportul denotă că, din 3 octombrie 2019, Comisia Electorală Centrală nu a publicat pe pagina sa contestațiile și sesizările, fapt ce face dificilă analiza de către Misiune, dar și și de către publicul larg, a contestațiilor depuse și soluțiilor emise. În ceea ce ține de activitatea consiliilor electorale și a birourilor electorale, în 19% din CECE I și 31% din BESV, vizitate de observatorii Promo-LEX, sediile acestora erau închise în timpul orelor de lucru.
Totodată, Misiunea de observare atenționează asupra existenței cazurilor de tergiversare a procedurilor de examinare a solicitărilor de efectuare a renumărării, lipsa unor prevederi legale clare când renumărarea poate fi solicitată și admisă, precum și efectuarea întârziată a renumărării voturilor, care, în opinia observatorilor, pot afecta buna desfășurare a turului doi al alegerilor locale generale.