Casa Națională de Asigurări Sociale a trecut dincolo de serviciile pe care le prestează în mod tradițional, instruind vârstnicii din Republica Moldova cum să utilizeze online, direct de pe telefonul mobil, serviciile publice pe care le prestează. Instruirile au fost organizate în cadrul unei inițiative pilot a Fondului ONU pentru Populație (UNFPA) și CNAS, ca parte a proiectului „Abilitățile digitale conectează generații”, transmite IPN.
În total, pe parcursul anului 2021 au fost organizate instruiri în 15 localități din raioanele Șoldănești, Rezina, Basarabeasca, Leova, Orhei și Strășeni. La ele au participat 300 de femei și bărbați.
În fiecare localitate, ședințele au fost desfășurate de către doi angajați din cadrul caselor teritoriale de asigurări sociale ale raioanelor respective. Funcționarii publici i-au ajutat pe vârstnici să acceseze contul personal de pe site-ul www.cnas.gov.md și să se familiarizeze cu diverse informații și servicii. Este vorba despre mărimea salariului și contribuțiilor de asigurări sociale achitate de către angajatori la bugetul asigurărilor sociale de stat, precum și depunerea online a cererii de reexaminare a pensiei pentru limită de vârstă. Vârstnicii au fost instruiți să utilizeze calculatorul vârstei de pensionare, precum și să se programeze online la serviciile prestate de către CTAS, astfel ca să evite deplasări în plus, în special pe timp de pandemie.
„Aproximativ 60% din numărul total de cereri pentru reexaminarea pensiilor recepționate de CNAS au fost depuse online de către persoanele în vârstă. Programarea online, la fel, este foarte solicitată – în 2021, peste 4 000 de persoane s-au programat și au vizitat planificat ghișeele caselor teritoriale. Ne bucurăm că în cadrul acestui parteneriat pilot cu Fondul ONU pentru Populație, avem șansa unică să extindem acest număr, instruind vârstnicii să folosească serviciile noastre online”, a menționat Elena Țîbîrnă, directoare CNAS, citată într-un comunicat de presă.
Inițiativa face parte din proiectul „Abilitățile digitale conectează generații”, un amplu program inițiat de UNFPA în timpul pandemiei de COVID-19 cu scopul de a alfabetiza digital persoanele vârstnice prin implicarea tinerilor și cu scopul de a-i ajuta să depășească izolarea socială.
„Fiecare din cei 300 de vârstnici au primit câte un telefon mobil performant, iar ulterior au participat la instruiri și au fost alfabetizați digital de către tineri voluntari. Acum, prin aceste instruiri desfășurate în parteneriat cu CNAS, am trecut la următorul nivel – am instruit persoanele în etate să acceseze online, direct de pe telefonul mobil, serviciile sociale pe care le prestează instituția. Ne bucurăm că partenerii din cadrul CNAS au fost deschiși și împreună am făcut posibilă interacțiunea directă dintre vârstnici și angajații acestei instituții publice – o premieră pentru Republica Moldova”, a spus Eduard Mihalaș, analist de programe populație și dezvoltare, UNFPA.
Potrivit statisticilor, în Republica Moldova, doar trei din 10 vârstnici cu vârsta cuprinsă între 60 și 79 de ani au acces la tehnologiile digitale, în comparație cu 8 din 10 persoane din alte categorii mai tinere de populație. De asemenea, Indicele de Îmbătrânire Activă, lansat de UNFPA, atestă că învățarea continuă pe tot parcursul vieții este un domeniu slab dezvoltat și încă puțin promovat în Republica Moldova – doar două din 10 persoane de peste 55 de ani desfășoară activități în acest sens.