Analiză IPN: Mai multă lume a trăit recent încă o perioadă lungă de dedublare pronunţată. Pe de o parte, a trebuit să fim de acord că mesajele lansate de liderii partidelor pro-europene, pe parcursul negocierilor pentru formarea coaliţiei de guvernământ şi învestirii Guvernului, sunt corecte, necesare şi aşteptate, ca, pe de altă parte, să ne dăm seama că nu prea credem în ele şi că aceasta este o percepţie cvasitotală în societatea moldovenească. De unde această stare la limita normalului?
---
Există mai multe motive din care o parte considerabilă din societatea moldovenească nu se lasă impresionată de mesajele optimiste, inclusiv pro-europene, ale liderilor şi altor reprezentanţi marcanţi ai partidelor din coaliţia de guvernământ, chiar dacă ar dori foarte tare. O anumită parte din ele a fost elucidată în analiza precedentă IPN, „Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei”, şi, în special, în ştirea de pe aceasta „AIE: diminuarea credibilităţii, pas cu pas”, ambele publicate pe 24 iulie 2015. Însă din cauză că lista motivelor este mult mai largă, iar impactul lor în societate este semnificativ, vom continua să le examinăm, eventual, în ordinea crescândă a ponderii lor.
De câte ori dă lupul la oi sau merge urciorul la apă?
Chiar dacă ne dăm seama că politica nu totdeauna este o chestiune sinceră, oricum trebuie să constatăm că declaraţiile optimiste fără acoperire în probleme deosebit de importante au fost formulate până acum mai des decât ar fi de acceptat. Societatea este suficient de pregătită să deosebească lucrurile adevărate de imitaţii, iar cele mai recente exemple ţin de (ne)sinceritatea voinţei politice de a avea un procuror european în calitate de condiţie pentru crearea coaliţiilor de guvernământ, a luptei cu corupţia şi întoarcerii „miliardului furat”. Un alt exemplu elocvent al declaraţiilor optimiste fără acoperire se dovedesc a fi cele de după crearea alianţei precedente, minoritare, prezentată drept una „beton”, ca să se risipească în scurt timp, şi tot în scurt timp liderii partidelor pro-europene să recunoască fragilitatea încă a unui „beton”.
Întrebarea pe care şi-o pun acum mulţi dintre cei ce apreciază sceptic declaraţiile de atunci este nu doar de ce le-a trebuit respectivilor lideri să ne trateze cu atâta nesinceritate, dar şi dacă „complicatele” şi „lungile” negocieri de la sfârşitul anului trecut-începutul anului curent nu au fost un scenariu bine pus la punct de toţi participanţii „de vârf” la negocieri, cu final bine programat, în anumite scopuri numai de ei ştiute, care pot fi realizate mai lesne în condiţii de incertitudine şi instabilitate? Logica este următoare: dacă alianţa trecută nu a fost posibilă inclusiv din cauza condiţiei cu procurorul european, iar acum procurorul european, „oferit” de către unul dintre candidaţii la funcţia de premier, nu a fost acceptat de cei care l-au solicitat anterior, înseamnă că motivul adevărat nu a fost procurorul, ci altul sau altele. Care?
Avem dreptul la astfel de întrebări, dar şi la altele de acelaşi gen, pentru că, în caz contrar, ar trebui să-i bănuim pe lideri şi de incapacitate totală de a negocia lucrurile cu adevărat importante şi pentru ţară, şi pentru ei înşişi. Nu avem de unde cunoaşte, dacă a fost aşa sau altfel, pentru că chiar nu avem de unde cunoaşte şi aceasta prezintă un mare pericol social.
Politicieni parteneri-dusmani
Liderii actualei coaliţii pro-europene, dar şi ai celorlalte configuraţii democratice anterioare s-au aflat permanent în rivalitate făţişă şi camuflată, încât rarele pauze în starea de lucruri „firească” pentru ei, nu mai reuşesc să convingă pe nimeni că „de data aceasta va fi altfel”, „va fi beton”. Astfel, ne vedem nevoiţi să căutăm şi în spatele declaraţiilor actuale, optimiste, pro-europene şi „solidare”, manifestarea rivalităţii acerbe pentru, eventual, sfere de influenţe mai mari, control mai mult asupra instituţiilor statului, dar şi pentru alte interese legale sau mai puţin legale. Procesul de (ne)numire a Maiei Sandu în calitate de candidat la funcţia de prim-ministru ne oferă din nou prilej de scepticism şi îngrijorare în sensul aşteptatei colaborări paşnice a membrilor AEI 3 în scopul realizării obiectivelor anunţate în mod optimist, inclusiv cel al integrării europene. De altfel, rivalitatea nesănătoasă a liderilor politici de la vârful partidelor şi puterilor de stat este şi a fost caracteristică pentru toate perioadele de existenţă a Republicii Moldova, cu efecte de multe ori distrugătoare pentru şansele ţării de a merge înainte, astfel încât trebuie să conştientizăm că şi aceasta s-a constituit într-o problemă care trebuie soluţionată, inclusiv pe cale legislativă.
Ce ştiu politicienii despre noi că ştim despre ei?
Un alt motiv mai subiectiv al încrederii insuficiente în liderii partidelor pro-europene, respectiv, în coaliţia de guvernământ, îl sugerează percepţia generală că aceştia nu cunosc aproape nimic din reacţia pe care o trezesc în societate comportamentul şi declaraţiile optimiste pe care le afişează. Cu mare regret pentru ei, dar şi pentru atmosfera din societate, dar şi pentru şansele euro-integrării ţării, la epata actuală există foarte puţine, dacă există în general, comunităţi de discuţii, inclusiv, în stradă, la un pahar de vorbă, la bucătărie, în echipele de muncă în care susţinători ai actualei clase politice de la guvernare să rişte o apreciere pozitivă, fără a fi taxaţi, în cel mai bun caz, pentru lipsă de bonton. Impresia este că liderii nu cunosc despre propria imagine în ochii noştri nici atât cât cunoşteau în perioada iniţială de negocieri şi guvernare, denumită convenţional „principii şi valori”, pentru că de atunci nu şi-au mai impus alte restricţii şi modificări în limbaj şi comportament. Iar aceasta ar putea însemna că liderii nu comunică cu societatea sau comunică puţin, sau comunicarea nu este una calificată, prin care să obţină şi un feed-back real din partea societăţii.
Comunicare într-o singură direcţie
O impresie dedusă din precedenta este că liderii AIE nici măcar în reţelele sociale nu au o comunicare calificată cu oamenii, în principal pentru că comunică prin „interpuşi”, „ca la guvernare”. Nu este o acuzaţie, este o constatare. Liderii politici sunt persoane foarte ocupate şi nu putem pretinde să se ocupe şi de scrierea şi lecturarea mesajelor din reţele şi bloguri referitoare la ei. Pentru aceasta există staff-uri special angajate şi cel mai degrabă este o practică internaţională, legală şi morală. Doar că staff-urile liderilor moldoveni nu sunt atât de profesioniste ca să lanseze în reţele mesaje promoţionale şi critice credibile, dar şi să evalueze mesajele critice sau chiar distrugătoare la adresa patronilor lor. De cele mai multe ori, „staff-urile”, site-urile „informaţionale” şi mercenarii individuali înţeleg „comunicarea” într-o singură direcţie - cea de a ataca rivalii politici ai patronului politic, de regulă, din rândul „partenerilor” de coaliţie, fără limite şi discernământ, şi de la această „comunicare” societatea umblă mai permanent cu „părul măciucă pe cap”. Chiar dacă staff-urile, site-urile, mercenarii subtili şi „kilerii mediatici” se ascund mereu după deget şi chiar dacă atacurile sunt suficient de disproporţionate ca putere de presiune exercitată asupra diferitor lideri AIE, efectul final este că, în ochii oamenilor, toţi sunt murdăriţi în egală măsură, după principiul aprecierii populare „tot un bou şi o belea”. Ceea ce înseamnă că liderilor aceasta le place, le convine, înţeleg, preţuiesc, încurajează şi plătesc.
O temă vitală fără „analişti politici în slujba liderilor politici”
Dar cel mai serios motiv pentru starea de dedublare a societăţii în aprecierea liderilor coaliţiei pro-europene constă în rolul dublu în care se află aceştia în raport cu societatea şi cu organele de putere în stat, de la un timp încoace. Probabil, am putea vorbi despre o stare dedublată şi a lor, fie că o conştientizează, fie că nu.
Tema retragerii liderilor partidelor de la guvernare din primele funcţii ale statului a fost abordată şi anterior în repetate rânduri. Însă, pentru că, de regulă, s-a revenit la ea în perioade specifice, legate fie de alegeri, fie de formarea structurilor puterii, abordarea putea fi conjuncturală şi speculativă. O suspiciune pentru o astfel de abordare a fost „prinsă” recent din spaţiul public de către ştirea IPN „Viitoarea alianţă caută un premier-marionetă”, publicată pe 16 iulie 2015. Suspiciunea formulată de sursa din ştire privind existenţa unor „analişti în slujba liderilor politici” are dreptul la viaţă, inclusiv din considerentele expuse puţin mai sus.
Dar aceasta nu înseamnă că, din motivul respectiv, s-ar putea pune veto pe o temă nu mai puţin importantă şi vulnerabilă decât cea a modalităţii de alegere a şefului statului, ba poate şi mai importantă, ţinându-se cont de funcţiile mai mult reprezentative ale preşedintelui Republicii Moldova, comparativ cu cea de prim-ministru al Republicii Moldova şi de speaker al Parlamentului Republicii Moldova. Astfel, în condiţiile când până la alegerile parlamentare ar putea exista trei ani jumătate, într-un scenariu optimist, şi aproape un an, în scenarii mai puţin optimiste, considerăm oportună revenirea aprofundată, „în perioadă de pace”, la această temă, iniţiată, inclusiv, prin analizele IPN „Raportul Kroll: întârziere fatală”, din 27 aprilie 2015, şi „Importanţa naţională a alegerilor locale”, din 6 iunie 2015.
Liderii politici conduc ţara din off-shore-ul politic
Într-o emisiune televizată de la sfârşitul săptămânii trecute liderii AIE ne dădeau asigurări că nu se vor amesteca în treburile Guvernului, poate doar „puţin de tot”, „în cazuri delicate”. Formula „atentă” a declaraţiilor denotă că şi liderii AIE au conştientizat, fie şi parţial, lipsa de temei legal pentru influenţele, practic, nelimitate, pe care le au asupra instituţiilor şi oamenilor de stat din Republica Moldova. În acelaşi timp, chiar şi aceste formule confirmă percepţia generală că ingerinţele respective au existat şi există, dar şi că politicienii de rang înalt consideră aceasta un drept sacru al lor, pentru că, vedeţi dumneavoastră, „în alegeri oamenii votează partide”.
Doar că după ce oamenii au votat partide, legislaţia în vigoare, inclusiv Constituţia ţării, prevede foarte clar cine exercită puterea în numele poporului: preşedintele, Guvernul, Parlamentul, alte autorităţi publice centrale şi locale. Nimic sau aproape nimic despre partide, lideri de partide, alianţe de partide, acorduri de alianţe, consilii de alianţe, lideri de alianţe şi alte structuri derivate ale acestora. Iar aceasta înseamnă că, în lipsa altor prevederi legale, liderii şi consiliile se pomenesc împinşi sau autoplasaţi în zona off-shore a politicii moldoveneşti, de unde dirijează „cu succes” şi cu instrumentele caracteristice off-shore-ului treburile ţării. Iată de ce deciziile importante pentru ţară se iau nu de structurile constituţionale, ci de cele din off-şhore, iar în practică aceasta înseamnă câteva persoane fizice în baza statutului ong-ist de lideri de partid, sau, ca variantă şi mai proastă, de către un singur om, cu sau fără acest statut ong-ist. Remarca „autoplasaţi” nu a apărut întâmplător, pentru că şi de data aceasta liderii AIE ne-au explicat cu seninătate că au convenit de comun acord ca nimeni dintre ei să nu ocupe funcţii înalte de stat.
Invenţie moldovenească cu origini sovietice
Renunţarea liderilor de partide care au câştigat alegerile la primele funcţii în stat, sau, după caz, interdicţia de a le ocupa, este o invenţie pur moldovenească, de presupus foarte profitabilă, din această perioadă de tranziţie. În ţările cu tradiţii democratice, inclusiv cele din Uniunea Europeană, unde spunem că ne îndreptăm, nu există astfel de practici. O analogie istorică, totuşi, există. În fosta URSS, cea mai înaltă funcţie era cea de secretar general al PCUS şi cea mai importantă structură colectivă de conducere a fost Biroul Politic al CC al PCUS. O perioadă îndelungată, liderii de stat occidentali s-au aflat în dificultate să se întâlnească cu liderii de partid sovietici şi de aceea, pentru uz extern, au fost inventate funcţii de preşedinte al „Sovietului Comisarilor Norodnici”, al „Prezidiului Sovietului Suprem” etc., însă acestea rămâneau doar ficţiuni pentru că toate deciziile se luau la nivel de partid, de către secretarul general şi Biroul Politic. Deşi, ca să fim corecţi, şi acele funcţii-ficţiuni erau ocupate tot de cel mai mare lider de partid şi nu de persoane interpuse. Primul şi ultimul preşedinte al URSS, Mihail Gorbaciov, a condus puţin şi a fost detronat, inclusiv pentru că funcţia era străină sistemului de partid.
Câţi secretari generali are Moldova?
Analogia nu este completă şi nu este în favoarea actualei supra-structuri de conducere a Republicii Moldova, oricât ar părea de stranie şi chiar macabră afirmaţia. La sovietici, toată lumea cunoştea cine sunt secretarul general şi ceilalţi secretari ai CC, precum şi componenţa Biroului Politic. Această „transparenţă” nominală şi ierarhică oferea în interior şi exterior o anumită doză de previzibilitate a cursului ţării. Cunoaşte cineva de la noi care sunt raporturile dintre liderii AIE sau în interiorul Consiliului AIE? Dacă şi cunoaştem ceva, apoi doar nişte zvonuri, lansate în mare parte din interiorul alianţei de guvernământ, iar acestea nu pot sugera nici previzibilitate, nici garanţii, nici remedii contra îngrijorărilor.
De exemplu, unul din zvonurile cele mai vehiculate este că liderii celor trei partide de la guvernare, de care depinde în mare parte soartă ţării şi a fiecăruia dintre noi în parte, sunt în realitate patru la număr. Sau sunt trei, dar nu cei care figurează oficial. Sau, de fapt, este doar unul care nici nu este primul lider în partidul său şi care, de câteva zile, nici măcar simplu deputat nu este. Câţi secretari generali ai … Republicii Moldova avem, ştie cineva?
Când Deng Xiaoping s-a retras din funcţiile publice, toată lumea, în interior şi exterior, cunoştea că anume el este liderul de facto al Chinei. Noi nu cunoaştem cine şi cum ne conduce pe noi, guvernul nostru, instituţiile noastre ale statului nostru, pentru că nici liderii de partide, nici Consiliul Alianţei, nici membrii acestuia, nu au un statut legal, nu au nişte drepturi şi obligaţii pe care să le cunoască toată lumea şi toată lumea să le respecte. De facto, cea mai importantă structură decizională din ţară, Consiliul Alianţei, nu are barem un program de şedinţe, pe care să îl cunoască presa şi societatea, sau măcar un serviciu de presă sau un purtător de cuvânt care, oricum, nu spun multe, dar măcar sunt păstrate nişte aparenţe democratice şi legale elementare.
Cadru legal pentru AIE şi liderii AIE
Nimeni nu spune că liderii de partid şi consiliile de alianţe sunt un rău în sine, din contra. Odată ce a trecut epoca unui singur partid la guvernare, sperăm ireversibil, alianţe de guvernământ vom avea şi în continuare. Doar că această modificare esenţială în viaţa politică trebuie să-şi găsească şi reflectare în legislaţie, în regulile de joc din societate. Avem urgentă nevoie de claritate legislativă în foarte multe chestiuni, inclusiv: cine, cum şi când creează coaliţiile de guvernare; cine şi cum poate negocia acest proces; câtă informaţie, în ce termen şi în ce formă trebuie oferită societăţii care are acest drept, conform Constituţiei; care este statutul Alianţei, Consiliului şi membrilor acesteia; care este relaţia ulterioară a Alianţei şi a liderilor de partide cu organele puterii de stat; cine are dreptul şi cine nu are dreptul să ocupe cele mai înalte funcţii şi dacă acest lucru este la latitudinea liderilor şi partidelor sau este obligatoriu, de exemplu, ca funcţia de prim-ministru să fie ocupată de către liderul partidului cu cele mai multe mandate în Parlament? Mai sunt şi alte întrebări arzătoare pe care le-a pus perioada complicată şi instabilă prin care trecem. Inclusiv, dacă instabilitatea şi complicaţiile crescânde nu sunt exact rodul neclarităţilor de mai sus? Sau dacă ajustările legislative nu s-au făcut dintr-o scăpare ori cu bună ştiinţă şi rea-credinţă?
Precedent periculos
Să ne amintim că problema s-a profilat în mod special la începutul anului 2013, în plină criză politică, atunci când Guvernul Filat a fost demis de Parlament pentru suspiciuni de corupţie, iar Curtea Constituţională a decis că persoanele demise cu astfel de verdict nu mai pot ocupa funcţii înalte în stat. Astfel de decizii irevocabile nu se discută – se execută. Dar şi astfel de decizii pot fi revăzute, dacă se intră în esenţa problemei şi a efectelor ei. Iar esenţa constă în faptul că o decizie politică votată în Parlament de adversari politici din considerente politice s-a bazat pe declaraţii cu învinuiri nedemonstrate din domeniul penal. La rândul lor, acestea, nedemonstrate, doar declarate, au fost puse la baza deciziei, judiciare, a CC. Prin acest procedeu nu doar că s-a încălcat prezumpţia nevinovăţiei, ci s-a creat un precedent periculos care a întrerupt cursul anevoios, dar firesc al lucrurilor în procesul politic din Republica Moldova.
„Umbra” ca scop şi valoare
De altfel, în aceeaşi perioadă, alţi actori politici au votat demisia preşedintelui şi, se pare, a prim-vicepreşedintelui Parlamentului, pe motiv de rivalitate politică în raport cu partidul care i-a înaintat în funcţii şi care a iniţiat/susţinut demisia Guvernului. Şi aceasta a fost o decizie politică, din considerente politice care, spre deosebire de cele penale, nu trebuie demonstrate. În lupta politică cel mai mult contează numărul de voturi adunate pentru o decizie sau alta. Cu siguranţă, că şi în acest caz drept pretext ar fi putut fi folosite „suspiciunile de corupţie” sau alte păcate grave şi nimeni nu s-ar fi îngrijit şi nu ar fi fost obligat să le demonstreze. Este de-a mirării că până acum nu a utilizat nimeni această „bâtă” în decizii de demisie pe criterii politice sau alt gen de sancţionare la nivel de consilii săteşti, comunale, raionale şi municipale, de exemplu. Dar nu este sigur că de acum înainte acest precedent creat de CC nu va fi utilizat pe larg în confruntarea cu oponenţii politici. Şi ultima: se pare că anume după acea decizie a CC toţi liderii politici, suspectaţi sau nesuspectaţi, au decis că le este mai bine „în umbră” decât în funcţie. De atunci „umbra” a devenit o virtute şi un scop general.
Ion Sturza: „păpuşarii la rampă!”
Aşadar, în cadrul ajustărilor legislative privind alianţele de guvernământ şi relaţiile liderilor de partid cu structurile de stat, ar fi raţional să se stabilească obligativitatea ca liderii de partide să ocupe şi primele funcţii în stat. Considerentul că „aşa este în toată lumea civilizată” nu este unicul şi nici cel mai important. Liderii neformali, ai partidelor, trebuie să devină şi liderii formali, ai statului, în special pentru a-şi asuma personal responsabilităţile pentru bunul mers al lucrurilor în ţară, dar şi pentru a putea fi traşi la răspundere, personal, pentru deciziile greşite sau criminale pe care le iau, prin semnăturile lor personale şi nu ale interpuşilor. S-ar putea ca cineva să-şi amintească în acest loc de pericolul „analiştilor politici aflaţi în slujba liderilor politici”, dar nimeni nu-l poate înscrie în această listă, de exemplu, pe ex-premierul Ion Sturza, care a fixat într-o reţea de socializare acum zece zile: „Am avut destule păpuşi şi păpuşari în funcţii cheie. Ajunge! Dacă nu, păpuşarii să iasă la rampă şi să-şi asume responsabilitatea pentru ţară! Ajunge! Unui fură, alţii trebuie să facă reforme, să menţină preţurile şi să plătească salarii şi pensii. Ajunge… Unii pseudo-guvernanţi, procurori şi judecători se lăfăiesc în lux exorbitant, înconjuraţi de bodyguarzi şi de „zâne”, alţii abia de-şi duc traiul pe salarii şi pensii mizere”.
Acum trei luni şi zece zile IPN promova aceeaşi idee, dar într-un ton mai moderat: „Ar fi greu să inventezi o situaţie mai favorabilă pentru cineva care vrea să beneficieze de tot, dar să nu răspundă de nimic”.
Până la „alungarea din Rai” şi după
Pentru confirmarea tezelor de mai sus ar fi suficient să recunoaştem că lucrurile cele mai urâte sau le suspectăm ca fiind atare s-au întâmplat în ţara noastră în perioada de după „alungarea” liderilor politici din primele funcţii, nu până la aceasta, inclusiv concesionarea Aeroportului Internaţional, „vinderea” Băncii de Economii şi „cumpărarea” ei înapoi şi, desigur, ceea ce numim „jaful secolului” cu toate consecinţele politice, economice şi sociale ale acestuia.
De la „alungarea” sau „retragerea” acestora încoace, liderul de la Kremlin nu s-a întâlnit cu vreun conducător de prim rang de la noi şi este de presupus că pe lângă multe alte motive îl are şi pe acela de a refuza interlocutori fără drept de decizie finală. Iar cele mai crunte embargouri au venit şi ele pe acelaşi fundal, încă nu au fost depăşite şi nu se vede când şi de către cine ar putea fi.
De acest fenomen este legată în mare parte şi degradarea relaţiilor Republicii Moldova cu Uniunea Europeană. Motivul principal este degradarea situaţiei din interiorul ţării, însă aceasta, am convenit, este generată în mare parte de statutul incert al conducătorilor formali şi neformali ai Moldovei. De la un timp, liderii şi structurile europene au pierdut siguranţa în partenerii de la Chişinău, unii fiind cu drept de decizie fără multe responsabilităţi, iar alţii cu drepturi şi responsabilităţi parţiale. Este de presupus că semnarea în 2014 a Acordului de asociere şi a regimului liberalizat de vize a fost mai mult o inerţie din perioada trecută şi drept dovadă este sistarea mişcării pe mai multe planuri în relaţiile moldo-comunitare.
Motive de optimism atent
La câteva zile de la învestirea noul Guvern, s-au făcut simţite mai multe semnale serioase care alimentează speranţa societăţii în schimbarea lucrurilor în mai bine. Este vorba şi de determinarea cu care premierul Valeriu Streleţ şi guvernarea în ansamblu a abordat cele mai dureroase probleme, inclusiv investigarea furtului bancar, tarifele la resursele energetice, redresarea situaţiei financiare şi deblocarea grabnică a relaţiilor cu partenerii de dezvoltare, inclusiv UE, şi altele. Dar, pentru că o astfel de senzaţie am avut şi anterior în câteva rânduri, va trebui să rămânem o perioadă de timp atenţi, dacă nu sceptici, până vom putea deduce poziţia decidenţilor principali din această ţară, dacă o vom putea deduce...
Teamă de revoluţie
Pe fundalul câtorva mişcări protestatare active în ţară, există şi alte propuneri pentru redresarea situaţiei complicate din Republica Moldova, inclusiv pe calea înlăturării partidelor actuale şi liderilor lor de la guvernare. Este dreptul societăţii să protesteze şi obligaţia societăţii să protesteze, dacă doreşte schimbări. Dar nimeni nu duce până la capătul capătului gândul privind metodele de obţinere a acestui scop şi nu-şi asumă responsabilitatea pentru eventualele efecte distructive. Revoluţiile aduc haos şi întorc roata istoriei în punctul iniţial. Iar la alegerile trecute partidele „mai bune” şi liderii „cu mai multă grijă pentru cetăţeni” nu au putut convinge societatea să-i voteze. În mare parte au fost votaţi tot cei de până acum. De aceea pe ei mai întâi urmează să-i băgăm în legalitate pentru a scăpa de dedublarea îndelungată şi programată.
Valeriu Vasilică, IPN
P.S. Pentru liniştirea suspicioşilor: considerentele de mai sus au scopul să încurajeze clasa politică în ajustarea cadrului legislativ cu aplicare în următorul ciclul electoral. Dar pentru că nu avem siguranţa deplină că acesta nu începe anul viitor, efortul va trebui depus concomitent cu pregătirile pentru viitoarele alegeri ale preşedintelui Republicii Moldova. În anumite condiţii, ar putea constitui şi un scop care merită atenţia mişcărilor protestatare…
V.V., IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- Unirea 1918: de ce a fost necesară, de ce a fost posibilă? Dezbatere IPN
- Semne de raționament în politica moldovenească? Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășie 2: Tiraspolul nu are cum să accepte condițiile UE-RM. Analiză-predicție de Valeriu Vasilică
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Pe ce contează falsurile rusești? Cu ce răspunde Chișinăul? Dezbatere IPN
- Trei mituri fundamentale pe care s-a ținut URSS. Dezbateri IPN
- Pericolul contemporan al mitologizării anului 1812. Dezbateri IPN
- Gazele pentru regiunea transnistreană ca problemă de securitate națională. Dezbateri IPN
- Factorul rusesc în conflictul transnistrean: trecut, prezent și viitor. Dezbateri IPN
- Care este soarta copiilor ucraineni deportați în Rusia, după decizia Tribunalului de la Haga? Dezbateri IPN
- Dubla tragedie a refugiaților din 1940 și 1944. Dezbateri IPN
- Ingerințele Rusiei în alegerea Moldovei: scopuri, manifestări, efecte
- Pe ce se ține „fenomenul Șor”? Dezbatere IPN
- Bunăstarea populației – prioritate pentru candidații la prezidențiale. Dezbatere electorală IPN
- Candidații la prezidențiale promit să asigure pacea și securitatea în Moldova. Dezbateri electorale IPN
- Natalia Morari: Voi continua drumul european al Republicii Moldova, dar nu mă voi ocupa de „euro-imitare”
- 100 de ani sub semnul RASSM. Dezbatere IPN
- Au fost formate componențele dezbaterilor electorale IPN cu participarea candidaților
- Războiul, Religia și Biserica. Dezbatere IPN
- Golgota Limbii Române. Dezbatere IPN
- Moldova de la Pactul Ribbentrop-Molotov la Independență. Dezbatere IPN
- De la divizare la radicalizare? Pericole și soluții pentru societatea moldovenească. Dezbatere IPN
- Efectele Operațiunii Iași-Chișinău la 80 de ani distanță. Dezbatere IPN
- Blestemul conflictelor înghețate și soluțiile lor. Dezbatere IPN
- Cum se pot apăra țările mici? Dezbatere IPN
- Crimele de război: motive și consecințe. Dezbatere IPN
- Ce garanții sunt necesare împotriva fraudării alegerilor? Dezbatere IPN
- Ziua de 28 iunie 1940 între sărbătoare și catastrofă. Dezbatere IPN
- Decapitarea și dezrădăcinarea neamului prin deportări. Dezbatere IPN
- Trădarea de Patrie în legislație și în viață. Dezbatere IPN
- Ce interese ascunde „lupta pentru pace” pe timp de război? Dezbatere IPN
- Practici festive și inginerii identitare în regimurile (post)totalitare. Dezbatere IPN
- De ce pleacă moldovenii? În ce condiții pot reveni? Dezbateri IPN
- De ce este nevoie de acordul cu UE în domeniul apărării? Dezbatere IPN
- Extinderea UE după destrămarea URSS: cauze și efecte. Lecția Moldovei. Dezbatere IPN
- Mitologii politice, în istorie și actualitate. Dezbatere IPN
- Natalia Stercul: Alegerea noastră civilizațională este Europa
- Cum își apără Rusia și România cetățenii din afara hotarelor. Dezbatere IPN
- Consecințele Unirii și ale „Reunirii-Vossoedinenie”. Analiză comparativă”, partea a II-a. Dezbatere IPN
- Consecințele Unirii și ale „Reunirii-Vossoedinenie”. Analiză comparativă”, partea a I-a. Dezbatere IPN
- Votul prin corespondență: pro și contra. Dezbatere IPN
- Calea lungă a limbii române spre casă. Dezbatere IPN
- De ce se suspendă Tratatul privind forțele armate convenționale? Dezbatere IPN
- Criza resurselor umane și sistemul de salarizare în cadrul APC și APL. Cercetare. Dezbatere IPN
- Ce urme au lăsat „doi ani de pași hotărâți pe calea europeană. Dezbateri IPN
- 32 de ani ai unui război nefinalizat. Dezbateri IPN
- Războiul care a aruncat în aer Lumea. Dezbateri IPN
- Istoria, antidot internațional împotriva represiunilor politice. Dezbatere IPN
- Rolul istoriei în formarea persoanei și modernizarea societății. Dezbatere IPN
- Neutralitatea Moldovei între avantaje, riscuri și pericole. Dezbatere IPN
- Fenomenul GULAG: geneză, manifestare, lecții. Dezbatere IPN
- Falimentul Memorandumului de la Budapesta. Dezbatere IPN
- Războiul și Pacea în anul 2024. Dezbatere IPN
- Consens și rivalitate la referendumul pro-UE. DezbaterE IPN
- Conflictele înghețate: geneză, pericole, soluționare. Dezbatere IPN
- Ce vor fermierii? Ce poate Guvernul? Dezbatere IPN
- Scenarii posibile pentru decizia Consiliul European cu privire la Moldova. Dezbatere IPN
- Represiunea stalinistă în RASSM și memoria victimelor regimului totalitar-comunist. Dezbatere IPN
- Marea Unire din 1918: lecții pentru trecut, prezent și viitor. Dezbatere IPN
- Prăbușirea Adunării Constituante și a șansei de democratizare a Rusiei Sovietice. Efecte asupra țării și lumii. Dezbatere IPN
- Arborele genealogic european al Moldovei. Dezbateri IPN
- Mizele nelocale ale alegerilor locale. Dezbateri IPN
- Omenirea între Terorism, Compasiune și Interese. Dezbateri IPN
- Lecțiile Războiului Rece. Dezbateri IPN
- Duritatea legii și „dinții” democrației în alegeri. Dezbateri IPN
- Securitatea țării: pericole, soluții, noutăți. Dezbatere IPN
- Războiul din Israel: ce este și la ce ne putem aștepta? Dezbateri IPN
- Tratatul de la Varșovia: istorie fără propagandă. Dezbatere IPN
- Protecția temporară pentru persoanele strămutate din Ucraina. Dezbatere IPN
- NATO: istorie fără propagandă. Dezbatere IPN
- Adevăr și minciună despre începutul Celui de-al Doilea Război Mondial. Dezbatere IPN
- Moldova între Ucraina și Rusia. Dezbatere IPN
- Șansele limbii române și ale societății moldovenești. Dezbatere IPN
- Prețul și efectele Independenței. Studiu comparativ (1877 vs. 1991. Dezbatere IPN
- URSS: născută și distrusă de puciuri. Dezbatere IPN
- Amalgamarea localităților ca necesitate, proces și scop. Dezbateri IPN
- Paritatea diplomatică și prețul acesteia. Dezbatere IPN
- Partidele între drepturi, responsabilități și neconstituționalitate. Dezbatere IPN
- Summitul NATO: impact asupra Ucrainei și Moldovei. Dezbatere IPN
- Stalinizarea și destalinizarea societății moldovenești. Dezbatere IPN
- Dificultăți la acordarea protecției temporare pentru refugiații ucraineni. Cum pot fi depășite? Dezbatere IPN
- Stalinizarea și destalinizarea în context european. Dezbatere IPN
- Ce poate câștiga Moldova din Mecanismul pentru interconectarea Europei, dacă...? Dezbateri IPN
- Barajul de la Kahovka: De ce sunt neputincioase legile și obiceiurile războiului? Dezbatere IPN
- Deportările staliniste: ecou din trecut, pentru prezent și viitor. Dezbatere IPN
- „Summitul CPE pe înțelesul tuturor”. Interviu IPN cu comentatorul Igor Boțan
- Igor Boțan, despre mesajele Summitului CPE: Nu poate exista bunăstare fără securitate, nu poate exista securitate fără unitate
- Ziua Victoriei: între reconciliere, antagonizare și destabilizare? Dezbatere IPN
- Moldova la răscruce: UE și alternativa sa. Dezbatere IPN
- Foametea organizată din 1946-1947: victime, călăi, memorie. Dezbateri IPN
- Ce au în comun fascismul, nazismul și stalinismul? Dezbatere IPN
- Sărăcia din Moldova: pericole sociale, politice și geopolitice, dezbatere IPN
- Relațiile moldo-ruse pe fundal de război. Dezbatere IPN
- Pogromul din 1903: călăi, victime și lecții”, dezbatere IPN
- Războiul hibrid: manifestări, pericole, soluții. Dezbatere IPN
- Noul concept de politică externă rus și impactul asupra Republicii Moldova. Dezbatere IPN
- Soarta periferiilor imperiilor. Quo vadis, Moldova? Dezbatere IPN
- Unirea 1918: ce a fost aceasta, de ce a fost, pentru ce a fost? Dezbateri IPN
- Mandat de arestare pentru Putin: efecte pentru Rusia, Ucraina, Moldova și Europa. Dezbatere IPN
- Alinierea la sancțiunilor UE împotriva Rusiei: motive și riscuri. Dezbateri IPN
- Drama civilizațională a basarabenilor din anii 1940-1941. Dezbatere IPN
- Retragerea parțială din acordurile CSI: motive și efecte. Dezbatere IPN
- Ce am sărbătorit și de ce am sărbătorit pe 23 februarie? Dezbatere IPN
- Războiul și Planeta. Dezbatere IPN
- Capacitatea noului Guvern de a selecta prioritățile și de a le face față. Dezbatere IPN
- Schimbarea Guvernului: motive și așteptări. Dezbateri IPN
- Moldova la un an de război de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei: provocări, oportunități, soluții. Dezbatere IPN
- Mecanismele de implementare și efectele posibile ale noii legislații antiseparatiste, dezbatere IPN
- Rădăcinile comune ale războiului URSS împotriva Afganistanului și al Rusiei împotriva Ucrainei. Dezbatere IPN
- Rădăcinile comune ale Celui De-al doilea Război Mondial și ale agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Dezbateri IPN
- De ce și cum a dispărut URSS? De ce provoacă și acum nostalgie? Dezbateri IPN
- De ce a apărut și cum a funcționat URSS? De ce provoacă și acum nostalgie? Dezbateri IPN
- Politica bugetar-fiscală și bugetul 2023: formă și conținut în abordare. Dezbatere IPN
- Evoluția agresiunii Rusiei asupra Ucrainei și influența acesteia asupra fenomenului nostalgiei după URSS. Dezbatere IPN
- Moldova pentru prima dată la Summitul NATO: motive și efecte. Dezbateri IPN
- Compensațiile pe timp de criză. S-a putut și mai mult? Cine ar fi putut mai mult, din ce surse și cu ce preț? Dezbateri IPN
- Neconstituționalitatea partidelor într-un stat de drept: legalitate, beneficii, riscuri. Dezbateri IPN
- Relația Chișinău-Tiraspol în contextul crizelor acutizate: oportunități și pericole noi. Dezbateri IPN
- Cum s-a ajuns până la sancțiunile impuse de autoritățile americane? Care pot fi reacțiile și consecințele? Dezbatere IPN
- Etapa finală a Celui de-al Doilea Război Mondial: realitate și mituri privind contribuția URSS și a Alianței Antihitleriste. Dezbateri IPN
- Participarea URSS în Cel de-al Doilea Război Mondial: despre victorii și înfrângeri reale, despre ce tace propaganda, despre ce vorbesc miturile și nostalgia. Dezbatere IPN
- Cine și de ce a pornit Cel de al Doilea Război Mondial? Mituri propagandistice ca sursă a nostalgiei după URSS. Dezbateri IPN
- Protestele antiguvernamentale: motive, cerințe, actori, acțiuni și efecte. Dezbateri IPN
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Despre atitudinea statului și a societății moldovenești față de persoanele care fug de mobilizarea din Rusia, cu și fără cetățenie moldovenească. Dezbatere IPN
- Nostalgia după măreția militară a URSS ca explicație pentru aprobarea invaziilor actuale. Dezbateri IPN
- Drepturile omului și libertățile fundamentale în URSS: mituri și realități. Dezbateri IPN
- Ce greșesc nostalgicii când îi atribuie lui Mihail Gorbaciov rolul de demolator al URSS? Dezbatere IPN
- Cum funcționează limba română în calitate de instrument al armonizării relațiilor sociale în Republica Moldova? Dezbateri IPN
- Independența Republicii Moldova, marcată de semnul din naștere transnistrean. Dezbateri IPN
- Guvernul în exil al Republicii Moldova în perioada puciului de la Moscova. Dezbatere IPN
- A fost organizată sau nu foametea din RSSM în anii 1946-1947? Au putut și au vrut autoritățile sovietice să prevină efectele devastatoare ale acesteia? Dezbateri IPN
- Statutul de candidat și ireversibilitatea integrării europene se ține pe voința societății: de ce depinde ea în condițiile actuale? Dezbateri IPN
- 100 de ani de URSS și 31 de ani fără URSS: Nostalgia după Himere. Dezbatere IPN
- Alertele cu bombă între demență, infracțiune, atac terorist și (geo)politică. Dezbatere IPN
- Statutul de țară candidat pe timp de crize cumulate, interne și externe. Dezbateri IPN
- Comasarea universităților: argumente pro și contra. Dezbateri IPN
- De ce Moldova a primit statutul de candidat? Când și în ce condiții poate deveni membru cu drepturi depline al UE? Dezbateri IPN
- Reforma justiției la etapa acordării statutului de candidat pentru aderare la UE: concepție, acțiuni practice, efecte, percepție generală. Dezbateri IPN
- Tarifele la călătoria cu transportul public: între necesitate, echitate și interese, inclusiv politice. Dezbateri IPN
- Summitul Consiliului European: „A fi” sau ... „A fi” pentru Ucraina, Georgia și Moldova? Pe ce se poate baza decizia? Dezbatere IPN
- Fațetele crizei alimentare în Republica Moldova și în lume. Dezbatere IPN
- Administrarea social responsabilă a asistenței externe: mecanisme, garanții, eficiență. Dezbatere IPN
- Rolurile și responsabilitățile culturii pe vreme de război. Dezbatere IPN
- Prețurile și inflația prin prismele politică, economică și socială. Dezbatere IPN
- De ce au dispărut toate imperiile lumii, de ce nu a renăscut niciunul dintre ele? Dezbatere IPN
- Care sunt motivele și caracterul războiului ruso-ucrainean? Despre ce vorbesc ele Republicii Moldova? Dezbatere IPN
- De ce a ajuns Moldova la Summitul G7 și ce are de făcut pentru a valorifica oportunitățile externe? Dezbatere IPN
- Relațiile moldo-ucrainene și moldo-ruse de-a lungul veacurilor și până la război. Dezbatere IPN
- Ce înseamnă, de ce este necesar și pe cine deranjează sprijinul militar suplimentar acordat de UE? Dezbateri IPN
- Refugiații ucraineni: 75 de zile de conviețuire pașnică în Moldova pe timp de război în Patria lor. Dezbatere IPN
- Rostul Blajinilor și al Zilei de 9 Mai: afinități, deosebiri și trăsături specifice în vreme de război. Dezbateri IPN
- Situația reală și reacția societății moldovenești la provocările din jurul regiunii transnistrene. Dezbatere IPN
- Trio Asociat în condițiile noi: împreună și fiecare pe cont propriu. Dezbatere IPN
- Presa independentă din Moldova: ieșită din criză sanitară totală și intrată în plin război. Dezbateri IPN
- Opriți războiul! Opriți... filmele despre război! Dezbatere IPN
- Chestionarul UE: ce oferă și ce cere în schimb, cum se văd șansele lui din interior și din exterior? Dezbateri IPN
- Dilema exporturilor de fructe moldovenești: spre Est sau/și spre Vest? Dezbateri IPN
- Despre starea de spirit a națiunii în stare de urgență și în stare de război. Dezbatere IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Republica Moldova va achiziționa gaze prin UE: ce înseamnă aceasta? Dezbatere IPN
- Sancțiunile occidentale împotriva Rusiei: motive, efecte, poziția Republicii Moldova. Dezbatere IPN
- Oportunitățile și riscurile poziției APCE privind regiunea transnistreană. Dezbateri IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cine aprobă războiul și de ce? Dezbateri IPN
- Statutul de neutralitate: Reflecții legislative și politice cu flacăra războiului în preajmă. Dezbateri IPN
- Refugiații: examen ucrainean pentru reziliența societății moldovenești. Dezbatere IPN
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Poziția și acțiunile Moldovei în noile condiții de securitate. Dezbatere IPN
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- Solicitările Ucrainei către Occident vs. scenariile Moscovei. Dezbatere IPN
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Combaterea corupției în Moldova: între obiective, procese și efecte. Dezbateri IPN
- Ucraina ca scop final sau ca punct de pornire? Locul rezervat Moldovei. Dezbatere IPN
- Comportament și interese în criza energetică – guvernare, opoziție și societate. Dezbateri IPN
- Noua tulpină Omicron: moștenirea anului 2021 pentru anul 2022. Ce facem cu ea? Dezbatere IPN
- Avizul Comisiei de la Veneția: semnal de alarmă sau îndemn de perfecționare a proceselor democratice? Dezbatere IPN
- Germania are o nouă guvernare: impact asupra situației din PaE și din Moldova. dezbateri IPN
- Alegerile de la Bălti: între justiție și politică, între legitate și surprize. Dezbatere IPN
- 30 de ani fără URSS: de ce a dispărut, de ce mai „trăiește”? Dezbateri IPN
- Paleta cromatică a relațiilor moldo-ruse și moldo-române. Dezbatere IPN
- Criza migranților din Belarus: motive, pericole, soluții. Dezbatere IPN
- Șocul tarifelor și remediile guvernării de diminuare a acestuia pentru populație. Dezbateri IPN
- Securitatea energetică a Uniunii Europene și a Republicii Moldova: lecții reciproce. Dezbatere IPN
- O sută de zile de guvernare în viziunea puterii, opoziției și societății. Dezbatere IPN
- Revenirea Teleradio-Moldova sub control parlamentar. Dezbatere IPN
- Pe ce se bazează optimismul guvernării privind criza energetică? Dezbateri IPN
- Protestele de duminică: motive, eventuale evoluții, beneficii și riscuri. Dezbateri IPN
- Despre ce este, cum evoluează și ce șanse are noul dialog UE-Moldova? Dezbateri IPN
- Pandemia ca factor divergent pentru societatea moldovenească. Dezbatere IPN
- Pericolele pentru democrație în lumea contemporană: impact asupra Republicii Moldova. Dezbatere IPN
- Acțiunile guvernării în raport cu instituțiile de reglementare și de control. Dezbatere IPN
- Alegeri federale parlamentare în Germania: posibile efecte pentru nemți, europeni și moldoveni, dezbateri IPN
- Independenția-30: Privire subiectivă asupra stării națiunii, dezbateri IPN
- Povara înțelegerii contradictorii a problemei victimelor regimurilor totalitare, dezbatere IPN
- Misiunea Uniunii Europene este de a crea stabilitate, dezbateri IPN
- Guvernul a fost învestit: Ce vrem noi? Ce poate el? Dezbatere IPN
- Alegerile anticipate – 2021: Ce s-a întâmplat, ce se poate întâmpla, pe plan extern? Dezbatere IPN
- Alegerile anticipate 2021: Ce s-a întâmplat, ce se poate întâmpla, pe plan intern?. Dezbatere IPN
- O Moldovă altfel, stop-genocid și o viață în România mare. Promisiunile candidaților la ultima dezbatere electorală IPN
- Dezvoltare economică și recuperarea democratică. Promisiunile candidaților la a șaptea dezbatere electorală IPN
- Vocea copiilor în Parlament și „unirea” cu Rusia. Promisiunile candidaților la a șasea dezbatere electorală IPN
- Pentru statalitate și „împotriva tuturor mincinoșilor”. Promisiunile candidaților la a cincea dezbatere electorală IPN
- Lupta cu corupția și accent pe sectorul social. Promisiunile candidaților la a patra dezbatere electorală IPN
- Unirea cu România, restartarea Moldovei și vremuri bune pentru țară. Viziunile candidaților la a treia dezbatere electorală IPN
- Lupta cu economia tenebră și sprijin pentru producători. Promisiunile candidaților la a doua dezbatere electorală IPN
- O viață mai bună pentru cetățeni și accent pe ecologie. Promisiunile candidaților la prima dezbatere electorală IPN
- Rolul mass-media în combaterea dezinformării. Dezbatere IPRE
- „Trio-ul asociat” din cadrul Parteneriatului Estic. Dezbatere IPN
- Specificul campaniei electorale 2021: tradiții și tendințe noi. Dezbatere IPN
- Demitizarea mesajelor electorale false și contracararea discursului instigator la dezbinare. Dezbatere IPN
- Atitudinea față de UE: motive obiective și manipulări politice și geopolitice. Dezbatere IPN
- Starea de urgență în țară și la Curtea Constituțională: motive, actori, soluții. Dezbatere IPN
- Decizia Curții Constituționale: ce s-a întâmplat și ce se va întâmpla în Moldova? Dezbatere IPN
- Metodele alternative de vot: beneficii și riscuri, pro și contra. Dezbatere IPN
- „Războiul” sau „diplomația” vaccinurilor în lume? Impactul asupra Moldovei”. Dezbatere IPN
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Componentele confruntării politice și impactul ei asupra societății. Dezbatere IPN
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Starea de urgență: pro și contra, aspecte sanitare, economice și politice. Dezbatere IPN
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova –între crize politice, reforme și influența Rusiei. Dezbatere IPN
- Sondaje și anticipate, electorat și schimbare. Dezbatere IPN
- Guvern de tranziție, anticipate sau impeachment: pro și contra, beneficii și riscuri. Dezbatere IPN
- De PSRM și PAS depinde depășirea crizei politice. De ce este blocată comunicarea între ele? Dezbatere IPN
- Relațiile tensionate Uniunea Europeană – Federația Rusă și impactul asupra Moldovei. Dezbatere IPN
- Prima tentativă de învestire a Guvernului: Ce a fost asta? Dezbateri IPN
- Pandemia COVID-19 la răscruce de situații: Lecții învățate și de învățat înainte de vaccinare. Dezbateri IPN
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Motivele, componentele și consecințe reizbucnirii conflictului lingvistic. Dezbatere IPN
- Experți „traduc” acțiunile și declarațiile politicienilor privind dizolvarea Parlamentului. Dezbateri IPN
- Cum văd partidele parlamentare alegerile anticipate, dacă le văd? Dezbatere IPN
- Alegeri parlamentare anticipate: necesități , posibilități, interese. Dezbatere IPN
- Ce vor agricultorii? Ce vrea sau nu vrea guvernarea? Dezbatere IPN
- Situația din Parlament și din țară – Încotro? Dezbatere IPN
- Fluctuația cursului valutar, de ce depinde și ce trebuie să cunoaștem despre ea. Dezbatere IPN
- Resetarea relațiilor moldo-ruse după alegerile prezidențiale: probleme, soluții, priorități. Dezbatere IPN
- Alegerile parlamentare în România: ce cunosc despre ele și ce votează moldovenii cu cetățenie română? Dezbatere IPN
- De ce este nevoie de reziliență informațională și cum poate fi asigurată. Dezbatere IPN
- „А поутру они проснулись”. Aspecte ale stării societății după alegerile prezidențiale. Dezbatere IPN
- Punctele forte și punctele vulnerabile ale celor doi finaliști. Dezbatere IPN
- Campania electorală în turul 1 și turul 2: afinități, deosebiri, efecte. Dezbatere IPN
- Societatea divizată și lumile paralele în alegerile din Moldova: cauze și efecte. Dezbateri IPN
- Spre Cine și spre Ce migrează alegătorii candidaților care nu au trecut în turul doi? Dezbateri IPN
- Primul tur al alegerilor prezidențiale 2020: lecții învățate și lecții de învățat. Dezbateri IPN
- Despre metehnele noi și vechi ale procesului electoral 2020 și ale presei. Dezbateri IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- Particularitățile votării în regiunile Republicii Moldova. Dezbateri IPN
- Noi și președintele: cine pe cine alege, cine pe cine reprezintă? Dezbateri electorale IPN
- Alegerile în pandemie: necesitate, riscuri, scenarii, soluții. Dezbateri IPN
- Este sau nu discriminatorie măsura de izolare impusă persoanelor cu vârsta peste 63 ani?
- Alegerile prezidențiale în diasporă și geopolitica. Dezbateri IPN
- Cine și ce garantează alegerile libere și corecte? Dezbateri IPN
- Mizele alegerilor prezidențiale în viziunea clasei politice și a societății. Dezbateri IPN
- Gazoductul între politică, economie și șansa de a trăi mai bine. Dezbateri IPN
- Președinția, președintele și alegerile prezidențiale: procese, tendințe și efecte. Dezbateri IPN
- Eficiența gestionării crizei COVID-19 în Republica Moldova. Dezbateri ADEPT
- Situația din Belarus: influențe reciproce cu lumea. Dezbateri IPN
- Doi ani de la expulzarea profesorilor turci: lecții învățate, lecții de învățat. Dezbateri IPN
- „Cine și de ce nu se teme de COVID-19?”. Dezbateri IPN
- Rezistența la șoc în Parteneriatul Estic – abordarea UE vs. varianta NATO. Dezbateri IPN
- Despre calitatea relației cu UE prin prisma celor șase condiții noi și vechi. Dezbateri IPN
- COVID-19: Amintiri despre Viitor sau Ce ne învață Istoria?”. Dezbateri IPN
- Cât și cum a muncit Parlamentul pentru cetățeni în sesiunea de primăvară-vară? Dezbateri IPN
- Modificările la Codul Electoral: avantaje și riscuri pentru democrație. Dezbateri IPN
- Investigarea fraudei bancare: acțiuni, percepții, termeni rezonabili. Dezbateri IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Președinția Germaniei în UE: impact pentru Europa, impact pentru Moldova. Dezbateri IPN
- Circulația și locul cetățenilor moldoveni în Europa în timpul și după pandemie: oportunități și riscuri. Dezbateri IPN
- Dosarele penale „politice”: personaje, metode, scopuri, consecințe. Dezbateri IPN
- De ce nu cedează COVID-19? Cine și ce are de făcut? Dezbateri IPN
- Votarea condițiilor UE: turnură neașteptată a majorității parlamentare? Dezbateri IPN
- Societatea moldovenească în pandemie: lecții învățate, lecții de învățat. Dezbateri IPN
- De ce a reapărut în prim plan tema jafului bancar? Dezbateri IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Prestația Guvernului la șase luni de la învestire și două luni de situație excepțională: pro și contra. Dezbateri IPN
- Alegeri parlamentare anticipate și/sau schimbarea Guvernului: probabilitate, riscuri, beneficii. Dezbateri IPN
- Culorile politice ale ajutorului internațional pe timpul pandemiei. Dezbateri IPN
- „De ce Curtea Constituțională nu a fost auzită în problema alegerilor prezidențiale? Dezbateri IPN
- Curtea Constituțională în bătaia vânturilor politice: normă sau abatere? Dezbateri IPN
- Susținerea mediului de afaceri: între economie și politică. Dezbateri IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Pandemia și Politica, barierele și șansele consensului. Dezbateri IPN
- Asumarea de răspundere de către Guvern: controverse, efecte, soluții. Dezbateri IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Coaliția de guvernare PSRM-PDM: necesități, posibilități, motive, impact. Dezbateri IPN
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Chirtoacă, Cobzac și Postolachi despre miza lor vs. miza alegătorilor din Hâncești. Dezbateri IPN
- Candidații PDM, PAS, PȘor despre miza lor vs. miza alegătorilor din Hâncești. Dezbateri IPN
- Candidat politic sau apolitic, candidat partinic sau comun pentru viitoarele alegeri, de ce? Dezbateri IPN
- Tensiunile militare și geopolitice din Orientul Mijlociu: impact asupra Republicii Moldova. Dezbateri IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Politica externă echilibrată: capacități, avantaje, riscuri. Dezbateri IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Guvernul tehnocrat și minoritar ca soluție: avantaje și riscuri. Dezbateri IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Candidații Valerii Klimenco, Valeriu Munteanu, Vladimir Cebotari, Vitalie Marinuța, Andrei Năstase și Vladimir Țurcanu, la dezbateri IPN
- Candidații Dumitru Țîra, Ivan Diacov, Alexandru Fetescu, Victor Chironda, la dezbateri IPN
- Candidații Serghei Toma, Vitalie Voznoi, Octavian Țîcu și Lilia Ranogaeț, la dezbateri IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Trăsăturile caracteristice ale alegerilor din 20 octombrie 2019. Dezbateri IPN
- Relațiile dintre componentele guvernării: practică, așteptări, provocări. Dezbateri IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Nicu Popescu: Ambiția mea este ca Republica Moldova dintr-un recipient de asistență să devină donator
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Totalurile primei sesiuni a noului Parlament: pro și contra. Dezbateri IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- „Resetarea relațiilor cu UE: motive, șanse, garanții”. Dezbateri IPN
- „Dezoligarhizarea” și „Decapturarea” statului: limitele legalității”, Dezbateri IPN
- Transferul pașnic de putere: motive, condiții și consecințe – factorul extern. Dezbateri IPN
- Transferul pașnic de putere: motive, condiții și consecințe – factorul intern. Dezbateri IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Integrarea europeană nu înseamnă că lucrurile se vor face de la sine
- Alegerile europarlamentare 2019: impact pentru Moldova. Dezbateri IPN
- Patimile și pătimirile, iertarea și împăcarea în politică. Dezbateri IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Alegeri 2019: Scenarii post-electorale în viziunea experților. Dezbateri IPN
- Discuții în controversă dintre candidații din circumscripția „SUA-Canada” privind justiția și corupția în Moldova. Dezbateri IPN
- Va rog sa mă alegeți deputat din partea Diasporei de Vest pentru că...”. Dezbateri IPN
- Clasa politică din Moldova își aduce aminte de diasporă doar în perioada electorală. Dezbateri IPN
- PVE și PL, despre miza alegerilor parlamentare. Dezbateri IPN
- Domeniile justiției, energeticii și corupției – pe lista de priorități a „Voinței Poporului”, „Democrației Acasă” și „Speranței-Надежда”
- PPȘ, Antimafie, PPPN și PNL argumentează de ce merită să fie votați candidații lor. Dezbateri IPN
- ACUM, PCRM și PSRM argumentează de ce merită să fie votați candidații lor. PDM lipsește de la dezbaterile IPN
- Cultura politică a societății moldovenești: starea actuală și tendințe. Dezbateri IPN
- Anul 2018: realizări, nereușite și provocări în procesul de integrare europeană. Dezbateri IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Locul Parlamentului de legislatura a XX-a în istoria parlamentarismului moldovenesc. Dezbateri IPN
- Miza alegerilor libere și corecte. Cine le asigură, cine le respectă? Dezbateri IPN
- Impactul Rezoluției Parlamentului European asupra clasei politice și a societății. Dezbateri IPN
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Integrarea europeană în Constituție și în viață. Dezbateri IPN
- Suspendarea președintelui: legalitate, blocaj instituțional, confruntare politică. Dezbateri IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Independența: pași înainte și pași înapoi, în viziunea partidelor care au deținut și dețin funcții de conducere în stat. Dezbateri IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Soluții pentru situația de criză generată de nevalidarea alegerilor din Chișinău, dezbateri IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Consecințele votului ONU privind retragerea armatei străine de pe teritoriul Republicii Moldova, dezbateri IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- „Vă rog să mă alegeți primar, pentru că...” – dezbateri IPN, runda a II-a
- „Vă rog să mă alegeți primar, pentru că...” dezbateri IPN
- Armata profesionistă: motive, beneficii, riscuri – dezbateri IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Interferențe administrative și politice în capitală, dezbateri IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Legea „anti-propagandă”: necesitate, avantaje și riscuri, dezbateri IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Șansele îndeplinirii celor 28 de condiții în contul a 100 de milioane oferite de UE, dezbateri IPN
- Poziția de start a partidelor pe platformă pro-europeană oficială în prag de an electoral, dezbateri IPN
- Lipsă de interes pentru clarificarea pozițiilor de start ale partidelor pe platformă pro-eurasiatică în prag de an electoral, dezbateri IPN
- Pozițiile de start ale formațiunilor de orientare unionistă în prag de an electoral, dezbateri IPN
- Poziția partidelor și candidaților pe platformă pro-europeană în prag de an electoral, dezbateri IPN
- Un veac de Revoluție Rusă: urmări și așteptări, dezbateri IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Referendum anti-Chirtoacă: mergem – boicotăm, unde si de ce punem bifa?, dezbateri IPN
- Calitatea clasei politice: importanța, starea actuală și căile de îmbunătățire, dezbateri IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Modelul Estic și modelul Vestic pentru Moldova: diferențe, avantaje, dezavantaje. Șansele „Căii a treia”, dezbateri IPN
- Cererea de retragere a trupelor rusești: legalitate, avantaje, riscuri și pericole. Dezbateri IPN
- Relațiile cu partenerii de dezvoltare în contextul votării sistemului mixt, dezbateri IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Consensul necesar, dar greu realizabil, dezbateri IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- „Genele geopolitice” ale moldovenilor: între mit și realitate, dezbateri IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- 9 Mai – Sărbătoarea care unește și care desparte, dezbateri IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- Conflictului înghețat de la Nistru și șansele dezghețării, dezbateri IPN
- Prioritățile agendei parlamentare sunt divizate, dezbateri publice IPN
- Respectarea Constituției asigură lipsa de blocaje în relația dintre puteri, dezbateri IPN
- Dezbateri IPN: Cum a fost anul politic 2016
- Campania electorală a fost una murdară, cu tehnici demne de Evul Mediu, dezbateri IPN
- Grigore Novac: Igor Dodon va fi garantul Constituţiei
- Valeriu Ghileţchi: Republica Moldova are nevoie de pace
- Silvia Radu: Ţara are oportunitatea să aleagă un preşedinte care să-i reprezinte pe toţi
- Dumitru Ciubaşenco: Moldova trebuie să restabilească relaţiile cu Rusia, menţinându-le pe cele cu UE
- Maia Sandu spune ce va face în primul rând dacă ajunge preşedinte
- Andrei Năstase: Dacă Marian Lupu accede în turul doi, alegerile au fost fraudate
- Electoratul din Moldova este frustrat, neîncrezător şi deziluzionat, dezbateri IPN
- Trăsăturile specifice ale prezidenţialelor, formulate de pretendenţi independenţi, dezbateri IPN
- Trăsăturile specifice ale prezidenţialelor: viziunea partidelor extraparlamentare, dezbateri IPN
- Trăsăturile specifice ale alegerilor prezidenţiale, formulate de reprezentanţii partidelor parlamentare
- Unionişti, statalişti şi „nostalgici”: confruntare de idei. Dezbateri IPN
- O parte din banii acordaţi de FMI ar putea merge pentru deficitul bugetar, dezbateri IPN
- Partidele de centru-dreapta vor un candidat unic la preşedinţie, cu variaţii, dezbateri
- Dezbateri IPN despre europenismul guvernării şi societăţii moldoveneşti
- Marius Lazurca: Asistenţa României este condiţionată de mai multă ordine în domeniile cheie ale Republicii Moldova
- Proiectul privind tehnologiile informaţionale trebuie adoptat, dar cu modificări, dezbateri IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- Motivul tăierilor ilicite de pădure din Moldova este economic, dezbateri IPN
- Opiniile consilierilor municipali despre percheziţiile efectuate de CNA la Primărie
- Guvernarea ezită să dea curs invitaţiei la dialog privind revendicările înaintate de Forumul civic, dezbateri IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Guvern plenipotenţiar sau minoritar, alegeri anticipate, unirea cu România - soluţii anticriză. Dezbateri IPN
- Alegerile anticipate ar fi o soluţie pentru criza din Moldova, dezbateri
- Actualul sistem anti-corupţie are nevoie de o resetare, însă una veritabilă şi complexă, dezbateri
- Crizele din Moldova afectează integrarea europeană, dezbateri IPN
- Dezbateri IPN: Cât de adecvat situaţiei este comportamentul clasei politice din Moldova?
- Dezbateri IPN: Viziuni asupra procesului de negocieri privind formarea coaliţiei de guvernare
- Şansele creării AIE 4, dezbateri IPN
- Concluzii după arestarea lui Vlad Filat, dezbateri IPN
- Guvernarea şi protestatarii pot şi trebuie să comunice, dezbateri IPN
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Dezbateri IPN: De ce politicienii iar au nevoie de mult timp pentru a forma coaliţia majoritară?
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- Mişcările protestatare reprezintă un fenomen absolut normal pentru toate democraţiile, dezbateri IPN
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Dezbateri: Panglica „Sfântului Gheorghe” este un simbol politizat, dar nu poate fi interzis
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Actuala guvernare a pierdut încrederea alegătorilor, dezbateri IPN
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Politicienii dau dovadă de lipsă de bun simţ discutând în secret, dezbateri IPN
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Societatea civilă şi instituţiile statului întârzie să valorifice cadrul legal, dezbateri IPN
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- Uniunea Europeană este opţiunea firească a Republicii Moldova, dezbateri IPN
- Disensiunile din şi dintre partide sunt fireşti, dar numai în cadrul unor limite, dezbateri IPN
- CEC îşi propune să deschidă mai multe secţii de vot peste hotare
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Formatul de negocieri 5+2 este fără mari aşteptări şi trebuie revăzut total, opinii
- România poate fi un model pentru Moldova în procesul de integrare în UE, dezbateri IPN
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Noţiunea de fascism în Moldova este folosită inadecvat, dezbateri IPN
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Moldovenii sunt gata să beneficieze pe deplin de regimul fără vize cu UE, dezbateri
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Partidele parlamentare îşi stabilesc priorităţile înainte de alegeri
- Mai multe partide extraparlamentare au şansa să acceadă în Parlament, dacă îşi realizează priorităţile, dezbateri
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Dialogul dintre Chişinău şi Comrat a întârziat, dar încă este posibil, dezbateri
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova după Vilnius: Mai este mult de lucru, iar guvernarea trebuie să fie vigilentă
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- Într-un an partidele vor încerca să demonstreze că sunt competitive, dezbateri
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Summitul de la Vilnius este o nouă etapă pentru Moldova, dezbateri publice
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Acţiunile Rusiei sunt un test pentru Moldova, care trebuie să reacţioneze calm, dezbateri
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Excesul de supărare a politicienilor moldoveni a dus la criza politică, declaraţie
- Moldovei îi este sortit să aibă o guvernare de coaliţie, dezbateri
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Guvernul va fi ales căci partidele nu sunt pregătite pentru alegeri anticipate, dezbateri
- Societatea trebuie să cunoască adevărul despre formarea guvernului nou, dezbateri
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Societatea este politizată, iar parodiile muzicale aduc mesajul politic sub altă formă
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Societatea civilă este tânără şi politicienii nu o ascultă, dezbateri
- Neînţelegerile mafiote şi iresponsabilitatea politică – cauza crizei politice, dezbateri
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Actuala criză politică – artificială, firească şi cu efect de purificare, dezbateri
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Presa trebuie să fie responsabilă pentru produsul său, dezbateri publice
- O pare din presă manifestă lipsă de profesionalism şi de respect pentru interesul public, Alexandru Tănase
- În Moldova nu există cultura comunicării şi a consumului de informaţie, dezbateri
- Este sau nu blocată situaţia în Consiliul municipal Chişinău, dezbateri publice
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Guvernarea ar trebui să fie mai deschisă în relaţiile cu societatea civilă, dezbateri
- Schimbarea politică a venit pe fundalul unor valori ale populaţiei care acceptă schimbarea cu rezerve, dezbateri
- Fără un compromis la guvernare este imposibil de realizat ceva, dezbateri
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- În Moldova este nevoie de instituţionalizarea opoziţiei, dezbateri
- Cultura politică din Republica Moldova este catastrofală, experţi şi deputaţi
- O guvernare de coaliţie nu poate promova rapid reformele, ministru
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- În dorinţa de a fi haioşi politicienii lansează mesaje ofensatoare
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Conflictul transnistrean s-a copt la Moscova, opinii la 20 de ani de la război
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Info-Prim Neo: Cartea „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”. Cuprins și prefață
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I