|
|
|
De calitatea votului moldovenilor va depinde care dintre scenarii se va derula și care va fi orientarea externă a țării începând cu 2019...
|
Dionis Cenuşa |
|
La aproape 9 luni până la viitoarele alegeri parlamentare, prognozate pentru decembrie 2018, lipsește o claritate cu privire la profilul viitoarei guvernări - forțele politice care se asociază cu vectorul european sau cele care înclină în direcția integrării euroasiatice.
Este însă cert faptul că partidele care vor accede în viitorul Parlament vor avea nevoie de coaliții pentru a guverna țara după 2018. Niciun partid cotat cu șanse de a depăși pragul electoral nu dispune de suficient capital politic pentru a repeta succesul Comuniștilor din perioada 2001-2009. La fel de cert este că discursul geopolitic despre orientarea externă a țării va avea un impact enorm asupra rezultatelor acestui scrutin. Deocamdată, doar Democrații și Socialiștii exploatează la maxim, deși cu succes variabil, asocierea cu unul din cele două procese integraționiste în care Moldova deja participă (implementarea Acordului de Asociere cu UE), fie s-ar putea alătura (aderarea la Uniunea Economică Euroasiatică).
Opoziția extra-parlamentară încearcă să mobilizeze electoratul folosind pe larg agenda anti-oligarhică și pro-reformă, dar fără a pune un accent special pe o importanță anume a vectorului european pentru dezvoltarea țării. Alte partide cu viziuni pro-ruse decât Socialiștii au pierdut considerabil din vizibilitate, la limita supraviețuirii fiind chiar și PCRM, care 17 ani în urmă deținea 71 mandate din 101 în Parlament.
Cum se vor repartiza voturile?
Imprevizibilitatea sporită a scrutinului electoral de la finele lui 2018 se datorează cel mai mult votului mixt în circumscripțiile uninominale, care va determina 51 din 101 de deputați. Contrar îndemnurilor UE și SUA, pe care îi prezintă drept parteneri, Democrații au adoptat votul mixt, apelând la ajutorul Socialiștilor pro-ruși. Deși este pragmatic, raționamentul PDM este de natură cleptocratică și contrazice interesul comun de a dezvolta un sistem multipartinic democratic puternic și durabil. În fond, votul mixt riscă să ruineze mai departe încrederea publică în autoritățile publice locale, repetând întocmai criza de legitimitate dintre cetățeni și autoritățile centrale (parlament, guvern etc.), acutizată după 2012 încoace.
După introducerea votului mixt, sondajele practic și-au pierdut o bună parte din relevanța anterioară. Pentru că sondajele reflectă popularitatea partidelor la nivel național, acestea ajută să anticipăm repartizarea voturilor pentru 50 din 101 de mandate, adică pentru circumscripția unde se votează după modelul vechi, pe liste de partide.
Ultimele sondaje arătau o creștere pentru Democrați și PPEM și o diminuare din preferințele de vot pentru Socialiști, PAS și Platforma DA. (Vezi Tabelul 1)
Tabel 1. Preferințele electorale ale cetățenilor, %
|
Asociate cu vectorul
european (Vest)
|
|
Înclină spre integrarea euroasiatică (Est)
|
Martie 2017
|
Noiembrie 2017
|
Martie 2017
|
Noiembrie 2017
|
Partidul „Acțiune și Solidaritate”
|
27
|
21 (-6%)
|
Partidul Socialiștilor
|
33
|
30 (-3%)
|
Partidul Democrat din Moldova
|
4
|
8 (+4%)
|
PCRM
|
4
|
4
|
Partidul Platforma „Demnitate și Adevăr”
|
5
|
4 (-1%)
|
Partidul Nostru
|
6
|
2 (-4%)
|
PPEM
|
1
|
2 (+1%)
|
-
|
-
|
-
|
PL
|
Sub 1
|
1
|
-
|
-
|
-
|
PLDM
|
Sub 1
|
Sub 1
|
-
|
-
|
-
|
Sursa: IRI.org
Altfel decât prin formarea unui bloc electoral cu PAS, Platforma DA riscă să nu ajungă în Parlament pe liste de partid. În totalitate, voturile PAS și ale Platformei DA, acumulate într-un eventual bloc, și ale PDM, ar putea ajunge până la 33%. Aceasta le-ar permite lor ca împreună să depășească voturile atribuite Socialiștilor (30%). Aceasta însumare mecanică a voturilor, în funcție de viziunile geopolitice, este improbabilă în mod practic, deoarece până acum PAS și Platforma DA a refuzat orice tip de colaborare cu PDM, văzut ca principal adversar politic.
În baza sondajelor, putem vedea că jumătate din cele 50 de mandate, decise în baza listelor de partid, vor putea fi obținute de către Socialiști și viitorul bloc electoral dintre PAS și Platforma DA. (Vezi Tabelul 2) Mandatele acestora ar putea crește corespunzător în urma repartizării voturilor partidelor rămase sub pragul de 6%.
Tabelul 2. Partidele care pot trece pragul electoral și distribuirea aproximativă a voturilor pentru 50 de mandate
Partide politice care pot accede în legislativ
|
Preferințe electorale, IRI, noiembrie 2017
|
Mandate aproximative (fără redistribuirea voturile acordate pentru partidele care nu au atins pragul electoral)
|
Partidul Socialiștilor
|
30%
|
15
|
Partidul „Acțiune și Solidaritate” și Partidul Platforma „Demnitate și Adevăr” (bloc electoral)
|
25%
|
12,5
|
PDM
|
8%
|
4
|
O maximă incertitudine derivă din felul cum se va vota în circumscripții uninominale. Bilanțul alegerilor locale din 2015 a fost favorabil mai multor partide, inclusiv celor care au șanse infime pentru votarea pe liste de partide. Astfel, Democrații reprezintă unica forță asociată cu UE, care atât poate trece pragul electoral cât și are reprezentare numeroasă la nivel local. Printre forțele pro-ruse, forța politică cea mai populară este reprezentantă de către Socialiști. (Vezi Tabelul 3)
Tabelul 3. Mandate conform rezultatelor alegerilor locale din 2015 pentru partidele care pot trece pragul electoral în 2018, %
|
Sondajul IRI din noiembrie 2017
|
Consilii raionale și municipale
|
Consilii orășenești și sătești
|
Primari
|
Partidul Socialiștilor
|
30
|
14,2
|
12,2
|
5,7
|
Partidul „Acțiune și Solidaritate” și Partidul Platforma „Demnitate și Adevăr” (bloc electoral)
|
25
|
-
|
-
|
-
|
PDM
|
8
|
23,2
|
26,6
|
31,9
|
Partide care conform sondajului nu trec pragul electoral de 6%
|
PCRM
|
4
|
12,2
|
11,1
|
8,5
|
Partidul Nostru
|
2
|
12
|
7,5
|
4,9
|
PPEM
|
2
|
6
|
4,8
|
3
|
PL
|
1
|
8,2
|
6,9
|
5,6
|
PLDM
|
Sub 1
|
23,2
|
26,1
|
31,9
|
Potrivit rezultatelor alegerilor locale din 2015, Democrații și Socialiștii dețin cele mai avantajoase poziții. Totodată, PLDM dispune de resurse enorme, care canalizate corect pot oferi sprijin substanțial candidaților viitorului bloc electoral dintre PAS și Platforma DA, înregistrate ca partide de abia în 2016. De asemenea, șanse considerabile de a fi reprezentanți în Parlament le mai au Comuniștii și Partidul Nostru, care doar pe liste de partid sunt în afara cursei.
Adițional, pe circumscripțiile uninominale, Socialiștii cel mai degrabă ar putea să obțină două mandate din voturile cetățenilor din regiunea transnistreană, alte două mandate din autonomia găgăuză, câte un mandat din raionul Taraclia, precum și voturile moldovenilor stabiliți în Rusia și țările CSI. Alte două mandate pe circumscripțiile pentru diaspora din America și respectiv Europa le vor reveni susținătorilor tandemului PAS și Platforma DA. O luptă activă va fi între Socialiști și Partidul Nostru pentru mandatele acordate municipiului Bălți. Majoritatea formațiunilor politice vor încerca la fel să cucerească cele 11 mandate destinate capitalei.
Rostul geopoliticii în viitoarele alegeri
Geopolitizarea retoricii electorale va reprezenta un atribut indispensabil al campaniei electorale.
Președintele Igor Dodon și Socialiștii sunt predispuși să folosească relația cu Rusia și Uniunea Economică Euroasiatică, biserica și mișcările conservatoare pro-familie, dar și adepții integrării euroasiatice. Ținta acestor acțiuni va fi electoratul preponderent din zona rurală, vorbitor de rusă și de vârstă de peste 30 de ani.
Democrații vor continua să valorifice polarizarea, ușor provocată în societate, prin discursul anti-rusesc, intensificat din 2017 încoace. Astfel, ei vor să atragă categorii cât mai diverse, dar și adepte ale vectorului european. Structurile locale puternice și ramificate îi pot ajuta să obțină voturi atât pe circumscripții uninominale, cât și pe liste de partid.
Opoziția extra-parlamentară pro-europeană se simte cel mai sigur în urbe și în capitală. Evident, electoratul PAS și al Platformei DA va fi constituit din votanți pro-europeni, care însă au o poziție foarte dură față de guvernare, asociată cu corupție politică, fraudele din sistemul bancar și capturarea instituțiilor statului.
Tabelul 4. Opțiunile geopolitice ale cetățenilor, %
|
Martie 2017
|
Octombrie 2017
|
Uniunea Europeană
|
42
|
49
|
Uniunea Euroasiatică
|
43
|
38
|
Sursa: IRI.org
După cum indică datele sondajelor, votanții tineri au o atitudine mai oscilatorie vizavi de participarea la alegeri. Aceștia reprezintă cel mai important pilon al votanților pro-europeni, iar o participare rezervată din partea lor poate defavoriza în primul rândul forțele de opoziție pro-europene. (Vezi Tabelul 5) Din acest considerent, tinerii practic vor fi stimulați să voteze pe liste de partid, fără să mai meargă în localitățile din care provin, unde pot vota atât pe circumscripție uninominală cât și pe liste de partid.
Tabelul 5. Opțiunile geopolitice pe vârste versus interesul pentru participarea la alegeri
Improbabil/
Sigur nu voi participa
|
Sigur voi participa/destul de probabil
|
|
Uniunea Europeană
|
Uniunea Euroasiatică
|
Martie 2017
|
Noiem. 2017
|
Martie 2017
|
Noiem. 2017
|
Martie 2017
|
Noiem. 2017
|
Martie 2017
|
Noiem. 2017
|
10
|
15
|
86
|
80
|
18-29 ani
|
-
|
65
|
-
|
24
|
10
|
14
|
86
|
83
|
30-49 ani
|
-
|
51
|
-
|
38
|
12
|
12
|
85
|
85
|
50+ ani
|
-
|
41
|
-
|
44
|
Sursa: IRI.org
Cel puțin trei scenarii
Scenariile post-electorale vor depinde de mulți factori. În primul rând, situația va fi influențată de numărul exact de mandate pe care le vor obține Socialiștii, Democrații și tandemul PAS-PPDA. De asemenea, va conta dacă viitorul parlament va fi populat și de alte formațiuni politice, prin intermediul circumscripțiilor uninominale. În funcție de acestea, pot fi anticipate cel puțin trei scenarii.
Primul scenariu ar presupune că Socialiștii câștigă alegerile, dar pot forma o coaliție de guvernare doar prin atragerea altor formațiuni pro-ruse, care prin votul uninominal ajung în parlament (PCRM, Partidul Nostru). Nu poate fi exclus faptul că, Socialiștii vor persuada deputați independenți strict pentru a forma guvernul și a evita alegeri anticipate.
Potrivit celui de-al doilea scenariu, Democrații necesită să se poziționeze cât mai favorabil, câștigând minim 10-15 mandate. Ei vor folosi aceasta pentru a face presiuni asupra tandemului PAS-Platforma DA ca să accepte o eventuală coaliție de guvernare pro-europeană. Această componență este însă inacceptabilă pentru forțele anti-oligarhice. Chiar și abandonarea PDM-ului de către Vladimir Plahotniuc nu ar putea schimba în mod radical poziția PAS și a Platformei DA. Eșecul acestui scenariu va produce alegeri anticipate, dacă nici Socialiștii nu reușesc să formeze guvernul (primul scenariu).
Un al treilea scenariu înseamnă o coaliție între Socialiști și Democrați. Unica explicație pentru o asemenea conviețuire ar fi nerepetarea alegerilor. Acest scenariu este extrem de vulnerabil, deoarece Socialiștii vor trebui să înfrunte reacția Rusiei, care în perioada 2017-2018 a fost țintită regulat de către Democrați. Dacă Socialiștii sunt pregătiți să sacrifice relațiile bune cu Moscova și respectiv viitorul lor politic, intrând într-un parteneriat deschis cu PDM-ul, atunci suspiciunile despre existența unei colaborări PDM-PSRM se vor confirma.
În loc de concluzii…
Alegerile parlamentare din 2018 sunt printre cele mai imprevizibile scrutine din ultimul deceniu. Din acest motiv, figurează multiple scenarii despre cum pot derula evenimentele îndată după alegeri.
Democrații sunt deocamdată în poziția de a dicta regulile de joc, iar Socialiștii încearcă să maximizeze propriile beneficii. Cei mai defavorizate sunt partidele de opoziție extra-parlamentară, care trebuie să mizeze pe ajutorul partidelor care dispun de structuri locale eficiente (PLDM).
Dacă Socialiștii câștigă, atunci ei vor evita mișcări rapide spre Est pentru a nu provoca proteste „euromaidan” la Chișinău. Totodată, promisiunile făcute la Moscova nu vor putea fi abandonate fără anumite consecințe. Democrații vor exploata pericolul pierderii vectorului european pentru a forma o coaliție cu PAS și Platforma DA, dar cei din urmă vor fi dominați de reticență. În final, de calitatea votului moldovenilor va depinde care dintre scenarii se va derula și care va fi orientarea externă a țării începând cu 2019.
Dionis Cenușa este politolog, deţine MA în studii europene interdisciplinare, Colegiul Europei.
Domenii de interes: Integrare europeană, politici europene, politica externă a UE, migrație și securitate energetică.
Urmăriţi contul lui Dionis Cenuşa pe Twitter
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016