Săptămâna Economiei R. Moldova în România oferă oportunităţi eficiente de promovare
România se plasează doar pe locul 7 în topul investitorilor din R. Moldova. În context, Săptămâna Economiei RM, care se desfăşoară zilele acestea la Bucureşti, oferă excelente oportunităţi de promovare, scrie presa românească.
Publicaţia „România liberă” scrie că, „oricât ar părea de neverosimil, România nu este nici pe departe sora foarte apropiată a Republicii Moldova, cel puţin nu prin prisma relaţiilor economice. Dacă în plan politic lucrurile stau destul de bine, în plan economic suntem departe de ceea ce oamenii ar putea crede: al şaptelea investitor în Moldova, după ţări precum Rusia, Spania, SUA sau Olanda”.
Potrivit aceleiaşi surse, volumul comerţului bilateral nu depăşeşte cifra de 400 de milioane de dolari, exporturile româneşti situându-se la sfârşitul anului trecut la 257 mil. dolari, iar importurile - la 111 mil. În plus, circa 40% din exporturi sunt reprezentate numai de produse minerale şi combustibili, restul fiind constituite din produse finite.
„Cu toate acestea, scrie publicaţia românească, R. Moldova are un statut foarte interesant acum, în perspectiva aderării României la UE, acest stat urmând să devină placa turnantă a relaţiilor dintre ţările comunitare cu statele ex-sovietice. În plus, şi mai important, Moldova are un statut de invidiat, fiind beneficiara unor acorduri de liber schimb cu toate aceste ţări, ceea ce înseamnă că mărfurile exportate din statul vecin intră oriunde în ţările celelalte cu taxe vamale zero. Iar numărul zonelor libere se ridică la şase. Mai mult, RM are şi o politică fiscală foarte atrăgătoare: un impozit pe profit de 15% şi un nivel al contribuţiei sociale de 25% + 3% (plătită de angajaţi), la o rată a inflaţiei stabilă de 10%”.
În scopul impulsionării acestui fapt, pentru prima data, Bucureştiul este, zilele acestea, gazda Săptămânii Economiei RM în România, manifestare organizată de „Romexpo” împreună cu Centrul Internaţional de Expoziţii "Moldexpo". "Cred ca este mult mai eficientă o astfel de promovare, a declarat George Cojocaru, preşedintele „Romexpo” SA. Nu spun ca nu sunt importante şi participările la târguri, dar pe parcursul lor atenţia noastră se disipează. În schimb, acum vom avea ocazia să vedem, în mod cât mai concentrat, întreaga ofertă comercială a Moldovei, prezentată în 72 de standuri”.
În cadrul Săptămânii Economiei RM în România, care se desfăşoară între 12–17 iunie, va avea loc expoziţia naţională “Moldova prezintă”, unde vor participa circa 100 întreprinderi din cele mai diverse domenii ale economiei naţionale. Va avea loc şi un Forum de afaceri care va include seminare, prezentări, întruniri, dezbateri. În cadrul forumului va funcţiona zilnic “Bursa de contacte”, serviciul care va asigura întruniri bilaterale de cele mai diverse niveluri – factori de decizie, oameni de ştiinţă, agenţi economici din ambele ţări.
Programul cultural va include concerte, întâlniri ale oamenilor de creaţie, vernisaje de artă, creaţie populară. Ultima zi va fi dedicată municipiului Chişinău la Bucureşti şi se va numi „Sărbătoarea Capitalei”.