|
|
|
Într-un context de instabilitate regională profundă, situația din “conflictele înghețate” este vulnerabilă la prezența militară a Rusiei și imprevizibilitatea acțiunilor sale geostrategice...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Agresiunea militară rusă împotriva Ucrainei are un impact profund nefast asupra durabilității intereselor geostrategice ale Rusiei practic în tot spațiul ex-sovietic. Membrii Uniunii Economice Vamale și ai Organizației Tratatului de Securitate Colectivă își reevaluează relațiile cu partea rusă. Acest lucru este determinat de „devalorizarea” reputației geopolitice a Rusiei, precum și de răspândirea efectelor sancțiunilor occidentale asupra partenerilor comerciali ai statului rus. O excepție de la această tendință este Belarusul care începând cu reprimarea protestelor post-electorale anti-Lukașenko din 2020 a fost absorbit complet în orbita de influență rusă. De asemenea, oportunismul geo-economic al guvernării georgiene bazat pe intensificarea legăturilor economice cu Rusia lasă loc pentru interpretări negative. Totodată, în timp ce condamnă ocupația a 20% din teritoriului național (Abhazia și Osetia de Sud) de către Rusia, autoritățile georgiene promovează politici, precum „legea privind agenții străini” (Euronews, Februarie 2023), care apropie țara de normele autoritare ruse sau azere. Această deviere riscă să slăbească instituțiile democratice georgiene și să compromită eforturile de integrare europeană. În celelalte cazuri, statele din Europa de Est (Ucraina și Moldova), Caucazul de Sud (Armenia și Azerbaidjan) și Asia Centrală au demonstrat mișcări nefavorabile pentru pozițiile geopolitice rusești.
Odată cu creșterea incertitudinile pentru Rusia în contextul agresiunii sale împotriva Ucrainei apar fisuri în status-quo-ul din jurul “conflictelor înghețate” de pe spațiul ex-sovietic. În timp ce situația din Abhazia și Osetia de Sud este sub control rusesc, în cazul conflictului transnistrean (Moldova) și a disputei armeană-azere privind Nagornîi Karabah (Azerbaidjan) lucrurile se complică pentru Rusia. Elitele separatiste din Transnistria sunt impuse de circumstanțele de război să accepte aranjamente cu autoritățile constituționale moldovenești (reciproc acceptabile) pentru a-și asigura supraviețuirea politică și social-economică. Această dependență crescândă a regimului separatist transnistrean față de deciziile Chișinăului paralizează raza de manevră a Rusiei. Deși înțelege costurile eventuale pentru regimul separatist, Moscova încearcă să exploateze prezența militară rusă în regiunea transnistreană în războiul său informațional împotriva Ucrainei și Moldovei. Situația este de altă natură în Nagornîi Karabah, unde sub presiunea încercărilor azere de a restabili integritatea teritorială misiunea de pacificare rusă se confruntă cu o criză de imagine serioasă în Armenia (Reuters, Ianuarie 2023). Fără susținerea politică armeană-azeră, Rusia își poate pierde utilitatea strategică pentru Armenia, unde deja crește cererea publică pentru o misiune de pacificare internațională în locul celei rusești. Așadar, pozițiile rusești în cazul acestor două „conflicte înghețate” sunt puternic erodate și contestate, iar succesul contra-ofensivei ucrainene planificate în 2023 poate degrada adițional starea lucrurilor pentru Moscova și pârghiile sale asupra acestor conflicte.
Criza de reputație geopolitică pentru Rusia
Două procese ce au loc în paralel afectează interesele strategice ruse în raport cu statele unde limba rusa încă este lingua franca. Pe de o parte, crește interesul pentru a spori suveranitatea economică față de Rusia. Iar, pe de altă parte, se observă o emancipare politică și încercare de a ieși din umbra geopolitică a Rusiei, în unele cazuri urmărind obiectivul de a diversifica sursele de securitate.
În primul caz, statele din Asia Centrală caută modalități de intensificare a legăturilor cu UE și SUA. Reducerea dependenței de infrastructura critică rusă și suveranitatea energetică sunt domenii de interes comun cu UE. Decidenții europeni sunt determinați să investească în proiecte ce ar conecta regiunea central-asiatică la rutele de transport și energie pan-europene (Euroactiv, Noiembrie 2022). În acest sens, prin intermediul platformei europene globale (Global Gateway), cu un buget de circa 300 miliarde de euro, UE intră într-o competiție nedeclarată cu Rusia și China pentru influență în Asia Centrală.
Cel de-al doilea proces vizează Armenia și Azerbaidjan, care alături de Ucraina, Moldova și Georgia, au aderat la Comunitatea Politică Europeană (CPE), lansată la Praga în Octombrie 2022. Decuplarea UE de Rusia în contextul războiului rusesc împotriva Ucrainei reprezintă o „fereastră de oportunitate” pentru Armenia, care a extins dialogul cu UE peste domeniul de securitate. Cu contribuția Franței, partea armeană a convenit cu UE desfășurarea unei misiuni civile în Armenia (EUMA), care a început să activeze pe teritoriul armean în luna februarie. Urmează ca Erevanul să seteze un echilibru politico-diplomatic pentru ca EUMA să coexiste cu forțele bazei militare ruse, active în Armenia din 1992. Privirea Azerbaidjanului este pe consolidarea dialogului energetic cu UE, ceea ce i-ar oferi acces la piața europeană, care caută gaze naturale pentru a substitui importurile din Rusia. Ca să evite viitoare epizoade de instrumentalizare a gazului, UE a redus livrările de gaz rusesc prin conductă până sub 10% în Octombrie-Noiembrie 2022 (de la 40% din totalul importurilor în 2021). Sporind rolul său energetic în calculele strategice ale Bruxelles-ului, Baku umbrește subiectele sensibile legate de persecutarea opoziției sau a societății civile. Gazul ar putea ajuta guvernarea azeră să-și lărgească rândurile de prieteni în Europa. Scandalurile legate de corupția politică transfrontalieră în cadrul Consiliului Europei (2.9 miliarde de dolari în mită), cu învinuiri privind implicarea părții azere, par să fie trecute cu vederea de către UE.
Exemplele analizate mai sus denotă că slăbirea relevanței geopolitice rusești în regiunile considerate anterior sub influența Rusiei, motivează actorii statali regionali să diversifice balanța de puteri, apelând la UE și alți actori occidentali.
Nagornîi Karabah – complicații pentru poziționarea Rusiei
Instituită ca urmare a aranjamentelor tripartite, mediate de liderul rus Vladimir Putin în noiembrie 2020, misiunea de pacificare rusă (1,960 soldați) în Nagornîi Karabah este la limita de a fi discreditată din cauza eșecului de a asigura funcționarea coridorului Lacin. Începând cu mijlocul lunii decembrie 2022, autoritățile azere sub pretextul unor proteste ecologiste au blocat funcționarea normală a coridorului Lacin. Această rută este esențială pentru transportarea persoanelor și bunurilor între Armenia și regiunea separatistă. În prima faza a blocadei, pacificatorii ruși erau considerați în egală măsură responsabili pentru blocarea rutei. Totuși, după demersul făcut de către Curtea Internațională de Justiție (ONU) în februarie curent, doar Azerbaidjan este calificat drept parte responsabilă de împiedicarea accesului în Nagornîi Karabah (ICJ, Februarie 2022). Atât UE, cât și statele membre, dar și SUA, fac presiune asupra Baku-ului privind neimplementarea deciziei curții ONU, care agravează criza umanitară în regiunea separatistă populată preponderent de etnici armeni.
Pe fundalul refuzului părții azere de a restabili conexiunea dintre Armenia cu populația armeană din Nagornîi Karabah, pacificatorii ruși nu se implică sub nicio formă în deblocarea forțată a coridorului Lacin. Aflată într-o poziție de așteptare și sub presiunea publică armeană, Rusia evită să facă mișcări care ar favoriza vreuna din cele două părți și ar fi în detrimentul acțiunii sale de balansare. În calculele Rusiei prevalează necesitatea menținerii pacificatorilor săi în regiune după expirarea mandatului în 2025. Asigurarea unei misiuni de pacificare eficiente nu corespunde acestui obiectiv.
Echilibrul fragil în jurul regiunii și respectiv statutul pacificatorilor ruși depinde de acțiunile părții azere, al cărui scop strategic declarat este preluarea controlului asupra Nagornîi Karabah. Baku insistă pe faptul că Armenia ar folosi Lacin-ul pentru a furniza armament în Nagornîi Karabah, ceea ce încalcă aranjamentele trilaterale, negociate cu Rusia în 2020-2021. Sub acest pretext, autoritățile azere cer introducerea unui punct de control vamal la frontiera cu Armenia, la intrarea în coridorul Lacin (Interfax, Martie 2023). Fără acest coridor, regiunea separatistă nu poate supraviețui, iar preluarea controlului asupra acestei infrastructuri critice de către Azerbaidjan ar spori dependența Armeniei de pacificatorii ruși. O modalitate ca Erevanul să își mărească terenul de manevră în raport cu Moscova și Baku ar fi ca UE să instituie o misiune de asistență la frontiera pe intrarea în Lacin, similară cu Misiunea EUBAM pe segmentul transnistrean. Această Misiune ar ajuta la gestionarea fluxurilor între Armenia și regiunea separatistă, cu implicarea părții armene și azere, fără intermedierea rusă.
Scenariile rusești pentru regiunea transnistreană
Îngrijorările legate de destabilizarea regiunii separatiste din Moldova (Transnistria) au revenit în atenția publicului după ce Rusia a circulat acuzații nefondate despre intențiile autorităților ucrainene de a desfășura un atac militar. Vicepremierul pentru Reintegrare de la Chișinău, Oleg Serebrean, a respins orice scenariu în care Chișinăul și Kievul ar concerta o intervenție militară în Transnistria. Totodată, autoritățile moldovenești recunosc legitimitatea deciziei ucrainene de a-și fortifica prezența militară de-a lungul segmentului transnistrean pentru a se proteja de amenințările rusești.
Riscurile legate de capacitatea Rusiei de a instrumentaliza regiunea transnistreană, cu sau fără cunoștința regimului separatist, pentru obiective tactice în războiul din Ucraina sau pentru a spori instabilitatea în Moldova sunt reale. În primăvara lui 2022, serviciile de securitate ruse au fost suspectate de organizarea unei serii de explozii, cu impact minor, asupra infrastructurii critice din Transnistria (Riddle, Mai 2022). Administrația separatistă de la Tiraspol susține că nu va abandona neutralitatea vizavi de situația din Ucraina. Concomitent, elitele politice și economice din regiune urmează instrucțiunile venite de la Moscova, care le asigură pârghii în negocierile cu autoritățile constituționale de la Chișinău. De aceea, chiar dacă poate amplifica tensiunile la frontiera cu Ucraina, administrația de la Tiraspol vrea să desfășoare exerciții militare împreună cu pacificatorii ruși, în lunile martie-mai.
Evoluția situației în jurul regiunii transnistrene poate fi examinată prin prisma a trei scenarii majore. Cel mai pozitiv scenariu este “păstrarea status-quo-ului” (scenariul 1), care presupune că regiunea transnistreană rămâne neutră în continuare, în schimb această păstrează deschise canalele existente pentru comerț extern. Rusia își păstrează intact statutul în regiune, iar Ucraina și Moldova continuă să monitorizeze situația din Transnistria pentru a preveni escaladări. Al doilea scenariu major care trebuie luat în calcul este cazul în care Rusia utilizează resursele materiale și umane din regiunea transnistreană pentru a desfășura provocări non-militare pe teritoriul Moldovei. Acest scenariu are o utilitate pentru Rusia doar dacă este decisă susținerea unor acțiuni subversive împotriva autorităților constituționale moldovenești. Dacă protestele opoziției populiste cu conexiuni rusești ies de sub control și urmăresc schimbarea ordinii constituționale, atunci utilizarea diversioniștilor ruși localizați în Transnistria este foarte probabilă. Cel de-al treilea scenariu ține de provocări majore cu implicarea forțele militare ruse, situate în regiune. Ținta provocărilor ar fi Ucraina, dar costurile majore ale unei asemenea decizii ale Moscovei vor fi suportate de regiunea transnistreană și Moldova. Aceasta ar include distrugerea infrastructurii critice în Transnistria, cu implicații pentru siguranța depozitului militar de la Cobasna și criză o criză a refugiaților în Moldova. Deocamdată, scenariul predominant prevede menținerea situației curente, dar, în cazul unor schimbări radicale de conjunctură, celelalte două vor trebui să fie luate în considerare (Vezi Tabelul de mai jos).
Tabel. Principalele scenarii în jurul regiunii tranistrene pe fundalul agresiunii militare ruse împotriva Ucrainei.
|
Scenariul 1: Păstrarea status-quo-ului (pozitiv)
|
Scenariul 2: Provocări non-militare interne (negativ)
|
Scenariul 3: Provocări militare externe (negativ)
|
Rusia
|
Toate părțile își păstrează pozițiile și pârghiile politice, social-economice și militare intacte.
|
Moscova ar putea coordona acțiunile cu sau fără implicarea actorilor direct conectați la regimul separatist.
|
Cu scopul de a distrage atenția de la frontul de luptă din Sud-Estul Ucrainei, Rusia poate folosi forțele sale militare din Transnistria. Totuși, acest pas va însemna un alt episod de sacrificare a soldaților ruși și pierderea pozițiilor geostrategice în Transnistria și Moldova.
|
Transnistria
|
Un asemenea scenariu ar însemna că elitele politice și economice nu sunt la curent cu planurile militare rusești.
|
Ucraina
|
Ucraina nu acționează deoarece acțiunile se desfășoară pe malul drept al Nistrului.
|
Acțiunile ucrainene va utiliza potențialul militar, modernizat cu asistența occidentală, pentru a neutraliza amenințările iminente din regiunea transnistreană, în particular pentru distrugerea capacităților militare rusești.
|
Moldova
|
Distrase de proteste în masă, autoritățile de la Chișinău pot fi luate prin surprindere de implicarea grupurilor de diversioniști din Transnistria.
|
Moldova va suferi consecințe grave, care pot include o criză de refugiați sau chiar una umanitară, dacă deliberat sau accidental, are loc explozii la depozitul militar de la Cobasna (20 mii de tone de muniții).
|
Sursa: Dionis Cenușa (estimările autorului)
În loc de concluzii...
Eficiența defensivei ucrainene și coeziunea occidentală în articularea unor sancțiuni cuprinzătoare împotriva Rusiei au avut un impact destructiv pentru supremația geopolitică rusă pe spațiul ex-sovietic. Paradoxal, diplomația rusă a ajuns într-un punct în care este mai eficientă în relaționarea cu statele din Sudul Global decât cu țările din proximitatea sa imediată.
Deteriorarea definitivă a legăturilor dintre Rusiei și Ucraina este ireversibilă ca urmare a războiul rus de distrugere în masă împotriva statului și populației ucrainene. Deși s-a înrăutățit din cauza șantajului energetic, dialogul Rusiei cu Moldova va depinde de viitoarele conjuncturi politice moldovenești. Caucazul de Sud și Asia Centrală exploatează slăbiciunile geopolitice rusești pentru a dezvolta alternative geo-economice și geostrategice cu participarea Occidentului. În timp ce Belarus reprezintă un satelit aproape controlat de Moscova, Georgia se mișcă pe muchie de cuțit, riscând credibilitatea sa din cauza oportunismului elitelor de la guvernare.
Într-un context de instabilitate regională profundă, situația din “conflictele înghețate” este vulnerabilă la prezența militară a Rusiei și imprevizibilitatea acțiunilor sale geostrategice. Atât Nagornîi Karabah, cât și conflictul transnistrean pot deveni victimele unor calcule și decizii strategice și tactice ruse nefaste, de ordin accidental sau deliberat, cu efecte în lanț pentru securitatea regională.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016