|
|
|
Guvernarea de la Chișinău poate valorifica deschiderea rusească pe subiectul transnistrean pentru a reintegra țara în cât mai multe domenii. În orice caz, identificarea unei soluții politice a conflictului transnistrean trebuie amânată până când teritoriul constituțional nu atinge un nivel rezonabil de reformare și modernizare, precum și un nivel sporit de independență față de regiunea transnistreană...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Ceața din jurul relațiilor moldo-ruse începe să se disipeze, dar nu este exact clar în favoarea cui. Pe termen scurt, rezultatele anticipatelor din 2021 și preluarea puterii de către forțele pro-UE forțează Rusia să accepte realitățile locale moldovenești, determinate pe cale democratică. Negarea noilor circumstanțe politice din Moldova este contra-productivă pentru promovarea intereselor rusești de lungă durată. De aceea, stabilirea unui dialog și manifestarea unei poziții constructive apare drept opțiune cu cele mai mici costuri pentru autoritățile ruse. Revenirea la retorica dură sau la anumite forme de penalizare a guvernării de la Chișinău nu este deloc exclusă din arsenalul rusesc. Din contra, deschiderea dialogului bilateral ar putea descuraja acțiuni interpretate la Moscova drept neprietenoase (limba rusă, aderarea la sancțiunile occidentale etc.). Mai mult ca atât, partea rusă ar putea să accepte inclusiv reluarea negocierilor pe marginea conflictului transnistrean. În aceste caz, ar fi trebuit să fie readus în viață Memorandumul Kozak din anii 2000, care prevedea ca soluție politică posibilitate de veto al regiunii transnistrene în procesul decizional moldovenesc.
Vidul existent după alegerile prezidențiale moldovenești din noiembrie 2020, se umple treptat cu o agendă bilaterală practică. Totodată, Președinția pro-europeană pare să prefere argumentele raționale, în locul emoțiilor, care anterior au avut consecințe nefaste asupra relațiilor bilaterale (IPN, Decembrie 2020). Apelând la o viziune pragmatică, guvernarea moldovenească confruntă Rusia cu o perspectivă diferită de cea a extorcării și acomodării intereselor geopolitice rusești, cu care încă operează forțele pro-ruse, în frunte cu ex-președintele Igor Dodon. Chiar dacă Moscova putea să respingă oferta noii guvernări de la Chișinău, aceasta a ales opțiunea pozitivă. Acest lucru a fost confirmat de caracterul constructiv al discuțiilor moldo-ruse desfășurate la Chișinău, în timpul vizitei fulger întreprinsă de șeful adjunct al Kremlinului, Dmitry Kozak, responsabil de dosarul moldovenesc (Presedinte.md, August 2021). Deși vizita dată a luat prin surprindere politicul moldovenesc, aceasta a dovedit că partea rusă vrea să fie inițiatorul dialogului ca să dicteze tonul noii faze în relația moldo-rusă.
Vizita lui Kozak – semn de pragmatism și răbdare din partea Moscovei
Discuțiile de la Chișinău cu Dmitry Kozak nu ar fi fost posibile dacă Președintele Maia Sandu nu ar fi expediat o solicitare oficială pe numele liderului rus Vladimir Putin. De la victoria sa la prezidențiale, Maia Sandu a reiterat cu mai multe ocazii intenția de a restabili dialogul cu Moscova. La prima sa întrevedere în calitate de șef de țară, cu ambasadorul rus, Oleg Vasnețov, ea a punctat că dorește să dezvolte “relații bune” cu Rusia (Adevarul, Noiembrie 2020). Ulterior, în martie 2021, Președintele moldovean a transmis o scrisoare oficială către Putin și alți lideri de țară într-o tentativă de a securiza accesul la vaccinuri anti-COVID-19 (ProTV, Martie 2021). În cadrul unei alte întâlniri cu ambasadorul rus, Maia Sandu a reiterat același demers legat de vaccinul Sputnik V. Tot atunci, ea a dat de înțeles că sunt depuse eforturi pentru a ridica restricțiile comerciale impuse asupra exporturilor moldovenești (Important.md, Martie 2021). După vizita lui Kozak, intențiile declarative ale Maiei Sandu trebuie să prindă conturi în acțiuni concrete.
Într-o măsură considerabilă, pragmatismul demonstrat până acum de președinția moldovenească în raport cu Rusia a avut la bază motivația de a nu dăuna simpatiilor electorale în favoarea Partidului Acțiune și Solidaritatea (PAS). În vederea asigurării unui succes electoral pentru PAS la anticipate, Președintele Sandu a evitat capcana disputelor geopolitice, întinsă de către Socialiști și Igor Dodon (valori tradiționale, vaccinuri etc.). Din acest considerent, președinția a ales o abordare calmă și pragmatică față de utilizarea vaccinului Sputnik V (206,000 doze recepționate până în august 2021). În prima parte a anului curent, sondajele arătau că populația este în proporție de 31% în favoarea vaccinării cu Sputnik V față de 10% de preferințe pentru vaccinurile occidentale (IMAS, Martie 2021). Prin urmare, orice opoziție față de vaccinul rusesc ar fi putut avea costuri electorale pentru Maia Sandu și PAS la anticipate. În consecință, „diplomația vaccinului” aflată la dispoziția Rusiei (IPN, Aprilie 2021) și pe care contau Socialiștii, pentru a se confrunta cu PAS-ul pe criterii geopolitice la alegeri, nu a avut efectele electorale scontate. Transferul de imagine de la Președintele Sandu, votul diasporei, sprijinului politic substanțial oferit de actorii occidentali, dar și agenda electorală construită pe mesaje anti-corupție și pro-UE, i-au adus PAS-ului o majoritate absolută în noul parlament (63 din 101 de mandate).
Deși Rusia arată deschidere în prezent față de Moldova în vederea prevenirii situației ucrainene și georgiene (descrisă mai sus), răbdarea Moscovei față de demersurile critice ale părții moldovenești în raport cu interesele geopolitice rusești are limite. Deocamdată Rusia se abține de la reacții tăioase în adresa Moldovei, dar nemulțumirea sa va răbufni dacă de la gesturi diplomatice guvernarea moldovenească va decide să treacă la acțiuni. Ultima dată oficialul moldovean a făcut remarci legate de Rusia pe „Platforma Crimeii”, o inițiativă lansată de Președintele ucrainean Volodymyr Zelensky cu scopul coordonării eforturilor pentru de-ocuparea peninsulei. Remarcile Maiei Sandu nu au atacat direct Rusia, dar au vizat-o în mod nemijlocit, fiind acuzată de “anexare ilegală” și comiterea unei “încălcării flagrante a dreptului internațional” (Presedinte.md, August 2021). Anterior, tot Președintele Sandu s-a alăturat la alte afirmații cu ton grav vizavi de Rusia în contextul lansării „Trio-ului Asociat” (IPN, Iulie 2021). Așadar, până când Moldova nu va întreprinde măsuri cu efecte politice și juridice asupra intereselor rusești, este foarte probabil că Rusia va manifesta răbdare pentru a nu submina obiectivele sale strategice.
Motivațiile Moscovei
Vizita lui Kozak și discuția constructivă cu responsabilii pentru politica externă de la Președinție și Guvern nu trebuie confundată cu o resemnare și acceptare a realităților moldovenești în totalitatea lor. Mai exact, Rusia reiese din faptul că simpatiile pro-ruse în Moldova sunt în declin. De la circa 600.000 de voturi obținute împreună de Comuniști și Socialiști în 2014, rezultatul celor două partide a ajuns la puțin sub 400.000 de voturi la anticipatele din 2021. Dacă se păstrează aceeași tendință, atunci la următoarele alegeri parlamentare voturile pentru forțele pro-ruse ar putea ajunge la 200.000-300.000.
În același timp, votanții cu viziuni pro-UE s-au consolidat în jurul unui singur partid și lider politic (PAS, Maia Sandu). Acest fapt exclude fragmentări și respectiv crize politice din cauza luptei pentru putere sau partajarea instituțiilor, care în perioada 2009-2019 slăbea unitatea și puterea de negociere a Chișinăului. Contrar instabilității din trecut, decidenții moldoveni sunt subordonați doar PAS-ului și au obiective politice identice atât acasă cât și în străinătate. De asemenea, aceștia sunt capabili să își sincronizeze acțiunile la nivel de președinție, guvern și parlament. În asemenea circumstanțe, cel puțin deocamdată, guvernarea din Moldova poate coordona pașii și funcționa cu precizia ceasului elvețian.
Scenariul moldovenesc pe care îl ia în calcul Rusia rezultă din tendințele electorale ce facilitează perpetuarea dominației forțelor pro-europene în continuare (IPN, Iulie 2021), cu condiția că PAS nu pică examenul guvernării. Sondajele recente au elucidat că preferințele pro-UE sunt de două ori mai mari (56.8%) decât aspirațiile de aderare la Uniunea Economică Euroasiatică - 27.9% (IPP, Iunie 2021). Totodată, ideea reunificării cu România capătă tot mai mult teren. Mai exact, circa 700.000 de moldoveni deja au obținut cetățenia română, iar sprijinul pentru reunificare oscilează între 30% și 50% (IMAS, Aprilie 2021). Reieșind din preferințele geopolitice ale populației moldovenești, precum și din faptul că puterea politică a forțelor pro-ruse este în descreștere, Rusia are nevoie de soluții care îi pot asigura o capacitate adecvată de exercitare a influenței, pe termen lung. Dacă guvernarea PAS nu va eșua, iar alte crize similare pandemiei COVID-19 nu vor izbucni, atunci Moldova poate dezvolta intoleranță față de forțele politice pro-ruse, precum în Ucraina și Georgia. În contextul ucrainean, forțele pro-ruse s-au transformat într-o opoziție stigmatizată și respectiv marginalizată începând cu agresiunea rusească declanșată în 2014. Iar partidele georgiene cu simpatii pro-rusește deschise nu sunt reprezentate în general în forul legislativ.
O modalitate prin care Rusia ar putea să rămână în ecuație pe termen lung este relansarea procesului de reglementare a conflictului transnistrean. Dimitry Kozak deja a discutat despre distrugerea și retragerea armamentului rusesc din regiunea transnistreană, dar și soluționarea problemei datoriei pentru gazele rusești (care se ridică la 7 miliarde dolari), în timpul vizitei de la Chișinău. Acest lucru ar putea deveni un stimulent pentru avansarea proceselor de reintegrare sectorială și respectiv apropierea de soluția politică a conflictului. Este evident că Rusia va susține regiunea transnistreană, care va pleda minim pentru federalizare sau o soluție similară. Acest lucru i-ar conferi pârghii în procesele decizionale de la Chișinău, inclusiv dreptul de veto. Interesele oligarhice (grupul Sheriff și conducătorul acestuia Victor Gușan) care controlează regiunea transnistreană pot fi convinse să facă concesii politice, având în vedere că beneficiază din integrarea europeană, exportând de circa 4 ori mai mult în statele UE decât în Rusia. Pentru a evita situația din Ucraina și Georgia, unde influența rusească traversează o criză, Rusia ar putea să încerce să reînvie unele aspecte ale defunctului „Memorandum Kozak” ca să legalizeze apariția forțele politice separatiste în parlamentul moldovenesc. În acest fel, partidele pro-ruse aflate în declin vor putea crea coaliție comună cu reprezentanții aleși ai regiunii separatiste, care să dispună de dreptul de veto asupra politicii externe a Moldovei. Contrar calculelor rusești, guvernarea PAS nu va accepta derularea unui asemenea scenariu. Totodată, Rusia ar putea folosi bunăvoința sa pentru soluționarea conflictului transnistrean pentru a convinge Occidentul de oportunitatea de a rezolva un conflict separatist din vecinătatea estică a UE (IPN, August 2021). PAS nu va juca această carte, deoarece s-a opus mereu intențiilor de federalizare promovate de Socialiști. Acest lucru însă nu înseamnă că Moscova nu va face încercări în această direcție, deoarece conștientizează că vectorul european moldovenesc este în proces de solidificare, datorită PAS și susținătorilor săi în UE și Occident.
În loc de concluzii...
Guvernarea PAS trebuie să folosească dominația sa politică de acasă pentru a stabili un dialog eficace cu Moscova, mai ales acolo unde există o necesitate urgentă (prelungirea contractului pentru gazele naturale). Pragmatismul rusesc necesită însă o evaluare riguroasă pentru a preveni eventualele tentative ale factorilor ruși de a provoca crize curente sau ulterioare cu scopul de a pune în dificultate PAS-ul. Depersonalizarea relațiilor cu Moscova și folosirea platformelor internaționale constituie cele mai sigure mijloace pentru a avansa dialogul bilateral, cu costuri minime pentru imaginea guvernării.
Guvernarea de la Chișinău poate valorifica deschiderea rusească pe subiectul transnistrean pentru a reintegra țara în cât mai multe domenii. În orice caz, identificarea unei soluții politice a conflictului transnistrean trebuie amânată până când teritoriul constituțional nu atinge un nivel rezonabil de reformare și modernizare. Concomitent, trebuie sporit nivelul de independență față de regiunea transnistreană în domenii strategice prin intermediul dezvoltării infrastructurii terestre alternative cu Ucraina, punerea în funcțiune a interconectării energetice cu România și liberalizarea accesului la gazoductul moldovenesc pentru furnizorii non-ruși.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016