|
|
|
În zadar poate crede cineva că comunitatea internațională nu a tras concluziile necesare din politica sa din trecut de a tolera agresiunea militară a Rusiei și că Moscovei i se va permite la infinit nu doar să înghită bucăți aparte, ci și teritorii întregi ale statelor suverane. Rusia, cu politica sa agresivă, deja a făcut Republica Moldova candidată la aderarea la UE. Îi rămâne doar ca, printr-o nouă aventură militară, să contribuie și la restabilirea definitivă a unității naționale românești într-o perspectivă apropiată...
|
Anatol Țăranu |
|
În societatea moldovenească de multă vreme asistăm la o dezbatere anemică despre oportunitatea prezenței statului nostru în cadrul CSI. Tot de mult timp este cunoscută și definiția dată CSI-lui de către Putin timpuriu, care a caracterizat această organizație interstatală drept o modalitate de „divorț civilizat al fostelor republici sovietice”. Cu toate acestea, după cum a arătat timpul, procesul de divorț a întârziat să se încheie, contribuind la apariția unor noi motive pentru prelungirea vieții CSI.
De la uniunea statelor slavice la uniunea statelor sărace...
Se știe că Comunitatea Statelor Independente (CSI) a fost înființată prin semnarea, la 7-8 decembrie 1991, într-o reședință din Belovezhskaya Pushcha, de către liderii Rusiei, Belarusului și Ucrainei, a „Acordului privind înființarea Uniunii Statelor Slavice” (CCG), ulterior schimbat în „Acordul privind înființarea Comunității Statelor Independente”, cunoscut și sub numele de Acordurile Belovezhskaya. Republica Moldova a aderat la platforma economică a CSI în 1994, ignorând componenta militaro-politică a acestei organizații, făcând referire la statutul său constituțional de stat neutru. CSI, la diferite etape ale existenței sale, a înglobat în componența sa toate fostele republici sovietice, cu excepția a trei republici baltice. De la bun început, acestea s-au disociat puternic de moștenirea sovietică sub forma CSI, fapt care, după cum se știe, le-a permis, începând din 2004, să devină membri cu drepturi depline ai unuia dintre cele mai elitiste cluburi ale celor mai dezvoltate țări ale lumii - Uniunea Europeană. Astăzi este general recunoscut că, în ceea ce privește nivelul de dezvoltare economică și socială, nivelul și calitatea vieții cetățenilor lor, fostele republici baltice sovietice sunt cu un cap mai presus decât toți membrii CSI.
... care prezintă pericol pentru majoritatea membrilor săi
Până în prezent, Georgia și Ucraina au părăsit CSI, ambele aceste țări suverane fiind supuse agresiunii militare din partea Rusiei, în urma căreia au pierdut părți din teritoriul lor național. Pentru Republica Moldova, principala atractivitate a CSI a fost regimul comercial de liber schimb și de călătorie fără viză între țările participante. Cu toate acestea, în scurt timp, regimul de liber schimb a fost încălcat grav de embargourile economice rusești asupra multor categorii de mărfuri moldovenești, precum și de sprijinul politic, economic și de altă natură al Moscovei pentru regimul separatist de la Tiraspol, fapt care a fixat fragmentarea teritorială a tânărului stat moldovenesc timp de trei decenii. Rezultatul direct al orientării economiei moldovenești spre legăturile de cooperare în cadrul CSI s-a materializat pentru Republica Moldova în statutul de cea mai săracă țară din Europa, deși printre membrii acestei organizații interstatale post-sovietice se numără și țări cu un nivel și mai scăzut de dezvoltare decât cel al Moldovei.
Prezența Moldovei în CSI a căpătat pentru statul moldovenesc caracterul unui pericol existențial din momentul răbufnirii reflexelor imperiale crescânde în rândul liderilor politici ai Kremlinului, care se materializează tot mai pregnant în intenția acestora de a reface pretinsa moștenire a „Rusiei istorice”, în care, în primul rând, este inclus întreg spațiul post-sovietic. Iar CSI, prin definiție, este o expresie codificată a acestui spațiu strâns sub forma unei entități interstatale și, prin urmare, este obiectul pretențiilor imperiale ale Rusiei lui Putin.
Falimentul modelului CSI pentru Moldova
În aceste condiții, Republica Moldova de mult timp își consumă în mod ambiguu eforturile în căutarea unui model de dezvoltare socio-economică și politică de succes, pe care nu l-a putut găsi în cadrul CSI. A fost firesc, ca punctele de vedere ale clasei politice moldovenești și ale societății în ansamblu să se îndrepte cu precădere către experiența republicilor baltice, adică la modelul de dezvoltare personificat de Uniunea Europeană. Falimentul modelului de dezvoltare de tip CSI a devenit evident chiar și pentru acele forțe politice din Moldova care, după exemplul comuniștilor moldoveni, fiind câștigătorii categorici ale alegerilor parlamentare din 2001 pe sloganul aderării Moldovei la uniunea Rusia-Belarus, au fost în curând forțați să-l abandoneze în favoarea politicii de integrare europeană a Republicii Moldova.
Astăzi, Republica Moldova este deja beneficiară a statutului de țară candidată de aderare la UE. Nu este un secret pentru nimeni că Moldova a primit acest statut, în principal, ca urmare a agresiunii militare a Rusiei împotriva Ucrainei vecine. Rusia a dezlănțuit un război împotriva Ucrainei pentru a opri deplasarea fostelor republici sovietice, pe care Moscova le tratează drept curtea sa din spate, spre Occident, și pe care fostele colonii ale Moscovei îl văd ca pe un model de dezvoltare civilizațională opusă modelului eurasiatic de dezvoltare, ultima cu dominanta geopolitică rusă la bază. În această logică a dezvoltării civilizaționale, prezența Moldovei în CSI, aflată sub influența decisivă a unei Rusii din ce în ce mai agresive, pare a fi o disonanță geopolitică din ce în ce mai intolerabilă, care amenință securitatea națională și însuși viitorul statului și poporului nostru.
Soluția este retragerea treptată din CSI
În acest context logic, este destul de evident că prezența Republicii Moldova în același timp ca parte a CSI și a UE este imposibilă. Totuși, apartenența deplină a Moldovei la UE este obiectivul practic al următorului deceniu, dacă numai în această perspectivă nu este luat în calcul și proiectul unionist. Prin urmare, pentru Republica Moldova, o abordare treptată a încetării prezenței sale în cadrul CSI pare a fi soluția cea mai acceptabilă. Mai mult, o ruptură bruscă a legăturilor cu CSI este plină de complicații în relațiile cu Tiraspolul și cel mai probabil va fi folosită de Moscova pentru a crește tensiunea în Transnistria.
Totodată, este necesar să se pornească de la înțelegerea faptului că în stadiul actual al integrării europene a țării noastre, conflictul transnistrean nu poate împiedica fundamental acest proces. Dar asta doar dacă cuiva de la Moscova nu-i dă în cap să folosească Transnistria ca trambulină pentru o invazie militară a Moldovei. Cu toate acestea, evenimentele din ultimele luni demonstrează clar cât de fatal pot greși strategii de la Kremlin în calculele lor privind planurile lor imperialiste. În zadar poate crede cineva că comunitatea internațională nu a tras concluziile necesare din politica sa din trecut de a tolera agresiunea militară a Rusiei și că Moscovei i se va permite la infinit nu doar să înghită bucăți aparte, ci și teritorii întregi ale statelor suverane. Rusia, cu politica sa agresivă, deja a făcut Republica Moldova candidată la aderarea la UE. Îi rămâne doar ca, printr-o nouă aventură militară, să contribuie și la restabilirea definitivă a unității naționale românești într-o perspectivă apropiată.
doctor în istorie, comentator politic
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Anatol Țăranu
Vezi și:
- Prezumtiva pace în Ucraina și perspectiva pentru Republica Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Un exercițiu de prognostic geopolitic pentru Republica Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Învestirea noului-vechiului guvern rus. La ce să ne așteptăm? Op-Ed de Anatol Țăranu
- De ce găgăuzii nu se integrează în societatea moldovenească. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Jubileul NATO și Strategia de Apărare a Republicii Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Sindromul 9 mai și memoria scurtă a poporului masacrat la Fântâna Albă. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Perspectivele polului politic euro-unionist în Republica Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Rusia lui Putin pe calea fascismului? Op-Ed de Anatol Țăranu
- Mesaje electorale rus și american și noi orizonturi de război. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Miza adevărată a congresului separatist de la Tiraspol. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Fobia anti-NATO și sindromul nazist marca Kremlin. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Prezidențiala 2024. O estimare timpurie de șanse. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Considerente despre recentul interviu al lui Putin: concluzii pentru Republica Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Depășirea impasului găgăuz. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Două căi de accedere în UE. Teze pentru programul prezidențiabilului eurounionist. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Depășirea moștenirii colonialismului ruso-sovietic. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Lecția Bismarck și unitatea românilor. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Separatismul transnistrean oprit la vama moldovenească. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Inițiativa referendum – un pas făcut cu stângul. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Meditații privind istoria războiului identitar în Basarabia. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Noul machiaj al doctrinei Putin. Lecții pentru Chișinău. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Profeția despre Rusia lui Putin mărturisită de marchizul de Custine. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Dejucarea unui plan de aservire a Republicii Moldova intereselor Moscovei. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Precedentul Alexandr Nevski pentru istoria Basarabiei românești. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Putin a murit, lovitură de stat la Moscova? Op-Ed de Anatol Țăranu
- O strategie paliativă cu iz de optimism. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Un stat cu memorie istorică precară are un viitor incert. Op-Ed de Anatol Țăranu
- NATO versus Pactul de la Varșovia: confruntare și rezultat. Op-Ed de Anatol Țăranu
- „Revoluția rusă din Octombrie 1993” văzută din biroul ambasadorului moldovean de la Moscova. Op-Ed de Anatol Țăranu, ex-ambasador al Moldovei în Rusia
- Modelul azer de soluționare a conflictului separatist. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Republica Moldova și datoria nestinsă a Pactului sovieto-nazist. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Războiul din Ucraina și fereastra de oportunitate pentru Republica Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Armaghedonul nuclear ca ultim argument al imperiului în derivă. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Moscova și NATO de la Stalin la Putin. Concluzii pentru Republica Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Cine a ruinat relația interstatală moldo-rusă? Op-Ed de Anatol Țăranu
- Urmașii „eliberatorilor” îi sfidează pe urmașii victimelor. Op-Ed de Anatol Țăranu
- 9 mai, războiul din Ucraina și ideologia rașismului. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Panglica bicoloră devine semnul distinctiv al coloanei a cincea. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Biserica rusă, ultimul pilon al imperiului. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Invocarea rusofobiei ca justificare a războiului imperialist. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Noul Concept de politică externă rus și impactul asupra Republicii Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Sincopa justiției provoacă metode excepționale în promovarea reformei. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Protestele de la Chișinău și Tbilisi – două traiectorii antagonice. Analiză de Anatol Țăranu
- Republica Moldova va fi sau românească, sau rusească. Tertium non datur. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Moscova, panicată de perspectiva pierderii Transnistriei. Op-Ed de anatol Țăranu
- Conferința de la Munchen și perspectiva proiectului de civilizație Unirea pentru Republica Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Revirimentul Guvernului de la Chișinău între așteptări și realități. Op-Ed de annatol Țăranu
- Calea aparte a Georgiei în lumina războiului din Ucraina. Meditație pentru Chișinău. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Legea antiseparatism între imperativ și incongruență. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Davosul și pretențiile Moscovei de a menține Republica Moldova în spațiul „lumii ruse”. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Rusia și China: două paradigme culturale și politice. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Rusia, o țară proscrisă cu perspective temporale incerte de revenire la civilizație. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Stânga pro-rusă încalecă „calul troian” pentru viitoarele prezidențiale în Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Operațiunea de pacificare care a înghețat conflictul transnistrean. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Convenția Elțin - Snegur și perspectiva dezghețării conflictului transnistrean. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Cum Putin repune „lumea rusă” în Ucraina. Lecții pentru moldoveni. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Va ataca armata rusă Republica Moldova? Op-Ed de Anatol Țăranu
- România, pornită să apere Republica Moldova de o invazie militară. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Republica Moldova între stat capturat și noua oligarhie. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Opțiuni pentru războiului din Ucraina și concluzii pentru Republica Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Uniunea interstatală românească: o șansă istorică ratată? Op-Ed de Anatol Țăranu
- Cazul Dodon: multe întrebări, puține răspunsuri. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Republica Moldova și corabia rusă CSI. Când o abandonăm? Op-Ed de Anatol Țăranu
- Restaurarea URSS se amână. În schimb, se accentuează tendința reintegrării românești. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Semnificația zilei de 9 mai: lecție de istorie sau revanșă imperialistă. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Extinderea războiului asupra Republicii Moldova între probabilitate și speculație. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Republica Moldova și blestemul istoriei ruse. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Politica de stat și identitatea națională în Republica Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Republica Moldova în perspectiva pacificării Ucrainei. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Sindromul Weimar, pretext neonazist de război împotriva Ucrainei și soarta „Mioriței” pentru Republica Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Deriva iminentă a Rusiei lui Putin: lecții preliminare pentru Republica Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Reziliența Republicii Moldova în scenariul refacerii „Rusiei istorice”. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Două guverne pentru un popor dezmembrat geopolitic. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Oximoronul războiul de pe Nistru: propagandă versus realitate. Op-Ed de Anatol Țăranu
- România - 15 ani în UE. Șansa ratată pentru Republica Moldova. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Relația interstatală moldo-rusă: între pace șubredă și pericol de război. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Lecția unui an cu ghinion. Op-Ed de Anatol Țăranu
- Chișinăul și geopolitica gazului rusesc. Op-Ed de Anatol Țăranu