|
|
|
Lecțiile învățate din fiasco-ul de la Moscova implică o regândire a pozițiilor UE în raport cu Rusia, care trebuie să devină mai ferme. Nu există nicio necesitate ca UE să devină “mai agresivă”, formularea unei politici externe “rezistente” și „anticipative” reprezintă o soluție mai eficientă...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
În propriul său stil, regimul politic de la Moscova, ale cărui trăsături autoritare se multiplică permanent, utilizează abil politica externă pentru a compensa deficiențele de legitimitate în politica internă. Paradoxal, dar de succesul antrenării în relațiile cu mediul extern depinde într-o măsură considerabilă supraviețuirea regimului lui Vladimir Putin. Actorii externi sunt categorisiți, de regulă, în aliați sau oponenți. Aliații acomodează interesele strategice ruse, iar oponenții le contestă. Rusia își diferențiază adversarii în funcție de capacitatea lor de a-i influența procesele interne sau de a-i bloca agenda externă. Decidenții ruși presează, cu varie eficiență, actorii statali critici mici ca să-și schimbe tonul, iar raporturile cu jucătorii mari sunt construite în vederea (re)stabilirii unui echilibru de putere satisfăcător Rusiei. Setarea comună a regulilor de joc este instrumentul la care Moscova apelează deseori. Anume acest tip de logică ghidează discursul și acțiunile Rusiei vizavi de viitorul relațiilor cu UE. Un set de idei foarte similar a fost verbalizat de către Ministrul rus de Externe Serghei Lavrov în timpul vizitei șefului diplomației europene Josep Borell la Moscova (4-6 februarie 2021).
În ultimii șapte ani, ca urmare a contribuției rusești la separatismul militar din Ucraina, întrevederile bilaterale cu oficialii înalți ai UE s-au rărit. Începând cu 2017, deplasările acestora la Moscova au fost excluse definitiv de pe agendă. În pofida diminuării intensității și a simbolismului strategic al relațiilor bilaterale, dialogul UE-Rusia nu a fost suspendat, ci a involuat, devenind mai compartimentat și selectiv. Bruxelles-ul vorbește tranșant despre “interdependență” pe care o posedă cu partea rusă (energie, comerț), iar Borrell califică relația cu Rusia ca una din cele “mai complexe”. Pragmatismul european pare distorsionat, deoarece ar ignora toxicitatea geopolitică a factorului rusesc. Dar UE nu are alternativă ce ar substitui necesitatea cooperării cu un actor imprevizibil, care se conformează intereselor geopolitice momentane (puternic strânse de supraviețuirea sistemului creat de Putin pe intern) și nu de principiile dreptului internațional. După confruntarea cu Lavrov, pe teren rusesc (sau viceversa), Borrell a conștientizat că „Rusia se auto-deconectează de Europa și percepe valorile democratice drept amenințare existențială”. O concluzie tardivă, dar oricum extrem de valoroasă pentru a schimba radical dialogul bilateral.
Cel de-al șaselea principiu, deocamdată absent, al relației cu Rusia
Dezvăluirile șocante legate de tentativa de otrăvire a politicianului-activist Alexei Navalny, judecarea și întemnițarea orchestrată a acestuia la revenirea sa în țară, dar și reprimarea dură a celor două valuri de proteste pro-Navalny, chemau la o atitudine severă și precaută din partea oficialilor europeni, inclusiv recurgerea la sancțiuni țintite. Involuțiile politice din Rusia impun o revizuire urgentă a principiilor de care se conduce UE în dialogul cu Moscova, inclusiv activarea mecanismului de sancțiuni orizontale, oferit de “Actul Magnitsky” (IPN, Decembrie 2020), pentru a penaliza actorii implicații în violarea drepturilor omului în Rusia (în afara Ceceniei). Alte sancțiuni economice, precum stoparea gazoductului „Nord-Stream 2”, ar avea un efect benefic suplimentar pentru pozițiile strategice ale UE, cum este construirea unei autonomii strategice.
Adoptate în timpul predecesorului lui Borrell, Federica Mogherini („principiile lui Mogherini”), în 2016 și reconfirmate de statele membre UE în 2020, setul de principii care calibrează relațiile cu Rusia cuprind cinci dimensiuni: 1) îndeplinirea Angajamentelor de la Minsk în raport cu Ucraina; 2) aprofundarea relațiilor UE cu țările Parteneriatului Estic; 3) sporirea rezilienței europene prin consolidarea securității energetice și contracararea amenințărilor hibride și a dezinformării (de origine rusă); 4) cooperarea selectivă cu Rusia; 5) susținerea contactelor inter-personale și a societății civile rusești. Un al șaselea principiu absent, deocamdată, în acest set, dar imperios, este statul de drept, care se află în declin, judecând din modul în care a fost privat de libertate Alexey Navalny. Teoretic, un prim pas în direcția actualizării celor cinci principii trebuia să fie anularea vizitei lui Josep Borrell la Moscova și concentrarea pe revizuirea abordării UE față de Rusia în lumina evenimentelor din politica internă rusă din 2020-2021. Josep Borrell a perceput însă diferit situația din Rusia și s-a mișcat într-o direcție opusă - una contraindicată – intrând în gura lupului („ursului”).
“Eșecurile” lui Borrell
Rezultatele vizitei lui Borrell în Rusia au demonstrat că direcția aleasă a fost una greșită, deoarece a beneficiat regimul lui Vladimir Putin mai mult decât statul-cetățenii ruși sau UE. Într-un context domestic extrem de toxic, precum este cel din Rusia, întrevederea cu Ministrul rus de Externe Serghei Lavrov, pe teren rusesc, l-a convertit pe Borrell într-o victimă atractivă pentru mașinăria de dezinformare rusească. Nici Comisia Europeană, nici Parlamentul European și nici miniștrii de externe ai statelor UE, care deseori activează sistemul de alarmă pe diferite subiecte, nu au încercat să-l oprească pe Borrell de la comiterea unor erori la Moscova.
Aparițiile publice comune cu Borrell au fost utilizate de către Lavrov pentru a trage câteva sfori (geo)politice.
În primul rând, componența jurnaliștilor prezenți la conferința de presă a fost gândită atent de autoritățile ruse, lucru recunoscut de Borrell la întoarcere – “conferința de presă a fost organizată agresiv”. Anume acest lucru poate explica de ce prima întrebare adresată lui Borrell a fost despre Cuba și care a generat declarații critice din partea lui vizavi de embargoul menținut de SUA (MID.ru, 5 Februarie 2021). Folosirea vocii lui Borrell pentru a condamna aspecte legate de politica externă americană constituie un cadou pentru oficialii ruși și presa pro-Kremlin. Întrebarea legată de Cuba, care nu pare a fi deloc întâmplătoare, i-a permis lui Lavrov să introducă în discuție “sancțiunile extra-teritoriale”, pe care SUA le aplică față de diverși actori (non-)statali pentru încălcarea legislației americane și/sau internaționale. Mai mult ca atât, Lavrov a echivalat sancțiunile extra-teritoriale occidentale cu „metode și instrumente ale trecutul colonial”. Cu această ocazie, el a mustrat UE pentru faptul că se inspiră de la Washington atunci când folosește limbajul sancțiunilor.
Al doilea aspect pe care oficialii ruși au vrut să pună accentul, cu facilitarea lui Borrell, a fost recunoașterea repetată a eficienței vaccinului rusesc („Sputnik V”). Fără nicio necesitate, într-un mod benevol, Josep Borrell a lăudat vaccinul rusesc și l-a promovat spre utilizare în UE, manifestând speranța că Agenția Europeană pentru Medicamente va certifica Sputnik-V. El a recunoscut că vaccinul rusesc ar putea să ajute UE să soluționeze problema deficitului european de vaccinuri. Astfel, demersul lui Borrell favorizează “diplomația vaccinurilor” (IPS, Ianuarie 2021) desfășurată de Moscova pentru atingerea propriilor interese geopolitice. De asemenea, afirmațiile lui Borrell contribuie la reabilitarea imaginii Rusiei, căreia tot el îi atribuia, în 2020, o parte din responsabilitate pentru declanșarea epidemiei informaționale („infodemie”). Anul trecut, UE percepea ajutorul rusesc pentru Italia sau Serbia ca pe o modalitate de a discredita „solidaritatea europeană” (IPN, Aprilie 2020). Contrar experienței de anul trecut, oficialii europeni încep să simpatizeze rolul Rusiei în combaterea pandemiei, datorită vaccinului rusesc. Promovarea utilității vaccinului rusesc nu constituie o problemă, cu condiția că aceasta nu contravine ideii unei eventuale „diplomații a vaccinurilor”, realizată de UE, pentru a-și întări pozițiile în Balcanii de Vest și Parteneriatul Estic.
Cel de-al treilea aspect sensibil legat prestația lui Borrell la Moscova se rezumă la faptul că oficialul european a eșuat să-l contrazică pe Lavrov, care a sugerat că UE trebuie să țină cont de „interesele legitime ale Rusiei” în politica europeană derulată în spațiul ex-sovietic. Extinderea estică a UE din anii 2004-2007 nu a fost niciodată acceptată de Rusia. Ca și în cazul lărgirii NATO, Moscova manifestă o intoleranță acută față de factorii geopolitici ce tind să democratizeze cultura politică în arealul geografic limitrof, tratat ca anexa geopolitică a Rusiei. Politica Europeană de Vecinătate, inițiată în 2004, a fost doar parțial acceptabilă pentru Rusia, deoarece oferea o cooperare oarecum restrânsă. Apariția Parteneriatului Estic a alarmat Moscova. Or, exportul din UE a unei culturi politice bazate pe reforme, stat de drept, societate civilă, drepturile omului, amenință stilul de guvernare tipic Rusiei, care rezidă în autoritatea decidenților, dar nu în supremația legii. Timp de peste trei decenii, Rusia nu a reușit să construiască o identitate nouă de putere post-sovietică, fiind într-o tentativă permanentă de a-și recrea superioritatea geopolitică din trecut. În pofida preferințelor geopolitice ruse, obligația UE este de a spori independența statelor din vecinătatea comună – Europa de Est. Bruxelles-ul are nevoie de un mandat puternic și explicit din partea acestor state pentru a vorbi din numele lor cu Rusia, căreia îi trebuie refuzat orice tip de „veto” asupra statelor din spațiul ex-sovietic.
Nu “mai agresivă”, ci “mai anticipativă”
Există voci care promovează necesitatea unei politici mai agresive din partea UE. Asemenea chemări conțin riscuri legate de provocarea unor tensiuni cu costuri semnificative pentru UE, dar și pentru țările aflate la mijloc – Europa de Est. În realitate, UE nu are nevoie de agresivitate, ci de inteligență anticipativă în politica externă și capacitate de adaptare rapidă la circumstanțele exogene schimbătoare. Aceste proprietăți caracterizează principiul de reziliență, care, în prezent, este slab integrat în modul operandi al politicii externe europene. Politica externă europeană include multiple regiuni în care Rusia este activă, de aceea, scanarea și înțelegerea priorităților externe ale Moscovei este esențială pentru a reacționa de o manieră adecvată, fără a recurge la „diplomația post-factum” (IPN, Noiembrie 2020).
Starea de lucruri în jurul simbolurilor culturii politice europene – statul de drept, societatea civilă, drepturile omului progresive – trebuie să fie monitorizate în mod activ în Rusia. O modalitate cuprinzătoare și consecventă de a cartografia evoluțiile din Rusia ar putea fi pregătirea rapoartelor anuale privind implementarea Acordului de Parteneriat și Cooperare cu Rusia (inițiat în 1997 și actualizat anual începând cu 2007). Raportarea cu privire la drepturile și democrația, utilizat în prezent, pare limitată și superficială. Un mecanism similar de monitorizare este utilizat în raport cu ceilalți vecini estici. Un asemenea efort ar putea crea legături mai strânse cu societatea civilă rusă, cu ajutorul căreia pot fi acumulate informații de pe loc – de la Moscova până la Vladivostok. În caz contrar, UE nu poate acționa în alt mod decât sub formă de reacție – la procesele de judecată pline de abuzuri după finalizarea acestora, la proteste, după înăbușirea lor violentă etc. În baza unor rapoarte de monitorizare periodice, pot fi formulate recomandări, care, deși riscă să întâmpine rezistența oficialilor ruși, vor fi procesate de mass-media încă independentă și consumate de segmentele pro-reformă din societatea rusă. De asemenea, programele europene de luptă împotriva dezinformării trebuie să facă un pas calitativ înainte - de la verificarea faptelor (fact-cheching) și demontarea falsurilor despre UE și aliații acesteia spre combaterea dezinformării în interiorul Rusiei. Dezinformarea propriei populații a facilitat conservarea și prelungirea controlului asupra puterii în stat de către Vladimir Putin și anturajul său. Extinderea mandatului legat de combaterea dezinformării în afară UE necesită progrese tangibile în curățarea spațiului mediatic pan-european.
Sancțiuni și “exemplul belorus”
În loc de lăudarea vaccinului rusesc, Borrell a trebuit să facă referință la sancțiuni împotriva autorităților ruse responsabile de judecarea lui Navalny și reprimare aspră a protestelor. Doar la revenirea la Bruxelles, oficialul european a invocat faptul că sancțiunile împotriva Rusiei nu sunt excluse, inclusiv „Actul Magnitsky” al UE. Dilema europenilor din jurul sancțiunilor are o istorie lungă. Pentru unele capitale europene, sancțiunile deja aplicate par a fi, în mod greșit, suficiente. Totuși, situația din interiorul Rusiei și imixtiunea rusă în afacerile interne ucrainene (Crimeea, Donbas) sunt lucruri distincte, care necesită abordări și respectiv sancțiuni separate.
Exemplul bielorus servește ca un precedent util pentru a cere UE să aplice sancțiuni individuale. Majoritatea oficialilor beloruși, inclusiv președintele Alexandr Lukashenko, li s-au aplicat sancționați (în total 84 de persoane) pe motivul utilizării violenței împotriva protestatarilor pașnici și persecutarea opoziției. Având în vedere că circa 8.000 de persoane au fost reținute în cele două valuri de proteste, UE are dovezi concludente pentru activa sancțiunile țintite. Echipa lui Navalny a chemat SUA să penalizeze 35 de oficiali ruși, inclusiv 8 oligarhi apropiați lui Vladimir Putin. Aceeași listă poate fi preluată de către Bruxelles, declarând astfel o schimbare radicală a paradigmei în relația cu Rusia, care să conțină și ceilalți parametri indicați mai sus – monitorizarea sistematică a proceselor interne, facilitarea combaterii dezinformării în interiorul Rusiei etc.
În loc de concluzii…
Relația UE cu Rusia necesită o centrare pe interesele reale ale publicului rus, fiind monitorizat atent și principial modul în care autoritățile ruse le protejează și respectă. Cea mai durabilă investiție în viitorul democratic al Rusiei constituie promovarea unui atașament al publicului rus față de statul de drept și societatea civilă. Anume respectarea statului de drept urmează să fie convertit în cel de-al șaselea principiu, de care se ghidează UE în dialogul cu Moscova.
Înțelegerea cuprinzătoare a dinamicii interne din Rusia, dincolo de lupta dintre putere și opoziție, este esențială. În acest context, discuțiile intra-UE despre revizuirea principiilor în relația cu Moscova, planificate pentru finele lunii februarie, trebuie să cuprindă ideea introducerii unui mecanism riguros de monitorizare a progreselor în implementarea acordului bilateral (APC), precum și introducerea sancțiunilor pentru abuzurile comise împotriva protestatarilor ruși, folosind exemplul bielorus. Instituirea unei generații noi de sancțiuni dedicate promovării statului de drept din Rusia, complementar la sancțiunile conexe cu cazul ucrainean, va mișca carul din loc.
Multiplele gafe comise de șeful diplomației europene, Josep Borrell, la Moscova, puteau fi prevenite prin anularea vizitei. În loc de aceasta, oficialii ruși au exploatat prezența lui Borrell pentru a ataca raționalitatea sancțiunilor occidentale și a-și apăra „interesele legitime ruse” în statele din spațiul ex-sovietic. Lecțiile învățate din fiasco-ul de la Moscova implică o regândire, din rădăcină, a pozițiilor UE în raport cu Rusia, care trebuie să devină mai ferme și consistente. Nu există nicio necesitate ca UE să devină „mai agresivă”, formularea unei politici externe „rezistente” și „anticipative” reprezintă o soluție mai eficientă.
---
Această analiză este realizată pentru Fundația germană Hanns Seidel și Agenția de presă IPN.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016