Referendumul vamal: Un pas nelegal în direcția greșită

                                                            

Comunicat de presă

02.08.2012

 

                Contacte: Alina Godzin

                                        Expert Comunicare & PR

                                        Tel: 21 28 16 (ext.115), 068302135
                                                E-mail: coordonator-comunicare@cnp.md

 

Referendumul vamal: Un pas nelegal în direcția greșită

Consiliul Național pentru Participare (CNP) a organizat astăzi, 2 august 2012, o conferință de presă, unde și-a expus părerea vizavi de nelegalitatea desfășurării Referendumului Vamal RBK.

 Ca urmare, mai jos sunt expuse cîteva puncte cheie care demonstrează cît de inadecvat ar fi pentru Moldova să adere la UV RBK.

Segiu Ostaf,  președintele CNP a menționat care este opinia consiliului vizavi de situația creată:

·      Referendumul nu poate fi organizat pe subiectul ce ține de politici fiscale pentru că contravine Codului Electoral,

·      Acordul de aderare este în esență doar un tratat de politici fiscale,

·      Acordul de aderare contravine obligațiilor noastre față de Organizația Mondială a Comerțului și față de UE,

·      Aderarea la tratatele internaționale este o procedură clar stabilită, referendumul poate doar valida rezultatele negocierilor și nu invers.

Experții și coordonatorii grupurilor de lucru ale CNP au explicat cauzele care fac aderarea la această uniune un pas nelegal într-o direcție greșită.

Astfel:

1. Referendumul ține exclusiv de domeniul fiscal și bugetar. Conform Art. 147 din Codul Electoral al Republicii Moldova, problemele privind impozitul şi bugetul nu pot fi supuse referendumului republican.

Documentele de constituire ale UV și ale SEU reglementează atât în mod direct, cât și în mod indirect domeniul fiscal al țărilor semnatare. Aceste reglementări se referă atât la politicile fiscale propriu-zise care trebuie coordonate cu alte țări-membre ale UV și ale SEU, cât și la alte politicile conexe care au implicații fiscale, inclusiv la impozitarea cu TVA și accize a mărfurilor care sunt obiectul tranzacțiilor comerciale internaționale.

Valeriu Prohnițchi, coordonatorul grupului de lucru Economie, Finanțe și Mediu Antreprenorial al CNP, director executiv Expert-Grup a precizat: "În mod normal, oricare țară dorește să fie competitivă. La momentul actual, Republica Moldova are semnate mai multe acorduri de comerț liber. Aderarea la o asemenea uniune ar însemna renunțarea la toate aceste privilegii obținute de-a lungul timpului. Exporturile țării noastre, care și așa nu sunt foarte mari, vor suferi de pe urma Prostiei Moldovenești și din cauza unor tarife excesive, de 3 ori mai mari decît cele actuale."

3. Acordul întră în contradicție cu angajamentele RM în calitate de membru OMC

RM stabilește politicile comerciale exprimate prin tarife si taxe vamale in contextul OMC. Statutul de membru in Uniunea Vamală Eurasiatică (nici unul din statele membre ale căreia nu face parte din OMC) ar aduce un risc statutului nostru de membru in OMC.

Expertiză: N.Popescu

4. Se încalcă procedura de aderare la un tratat internațional, conform Constituției.

"Un plebiscit popular poate doar să valideze rezultatul negocierilor de aderare, și nu invers.

Aderarea la Organizații internaționale se face in baza negocierilor. Constituțional, negocierea tratatelor "mari" este prerogativa Președintelui. Inițierea si procesul negocierilor sunt reglementate de Legea tratatelor. Pe scurt, inițiativa si oportunitatea se evaluează de către executiv/președinte, după caz se consulta legislativ. Poporul este chemat sa  se pronunțe asupra rezultatelor negocierilor si nu pentru a iniția negocieri. Inițierea unor negocieri in baza unui vot popular obligatoriu, lipsește guvernul de orice capacitate de negociere in raport cu partenerul străin. ", a menționat Eugen Revenco, director de programe la Asociaţia pentru Politică Externă.

"…voința populară   se exercită prin mecansime democratice: alegerea în parlamentul RM, numirea Guvernului de către majoritatea parlamentară, elaborarea planului de guvernare în conformitate cu prevederile legii. Dacă lumea arde de dorința de a adera la Uniunea Euroasiatica, ar trebui să voteze în parlament partide care doresc acest lucru. 

Parlamentul Republicii Moldova, avînd la dispoziție Constituția țării și conducîndu-se de normele international, va fi nevoit să respingă desfășurarea Referendumului", a precizat Vitalie Catană, jurist, expert în drept constituițional.

5.
Aderare la UV Eurasiatică nu este compatibilă cu negocierea Acordului de Comerţ Liber Aprofundat şi Comprehensiv cu Uniunea Europeană

Şeful Delegaţiei UE în Moldova, Dirk Shuebel, a declarat anterior că, în cazul aderării la Uniunea Vamală Euro-Asiatică, Moldova va pierde facilităţile comerciale pe care le are în raport cu Uniunea Europeană.

Cităm: ”Uniunea Europeană va reacţiona prompt dacă Moldova îşi va exprima intenţia să facă parte din uniunea vamală Euroasiatică. În cadrul Acordului de Comerţ Liber Aprofundat şi Comprehensiv, am dori să folosim alte politici tarifare, diferite de acelea ale uniunii vamale euroasiatice. Ceea ce înseamnă că momentan cele două uniuni sunt incompatibile. ”

http://www.europalibera.org/content/article/24367413.html

În final, coordonatorul grupului de lucru Securitate și Politica Externă al CNP, președinte IPP, Arcadie Barbăroșie a menționat că: "PSD nu dorește desfășurarea acestui eveniment. Este doar un exercițiu de imagine, prin care aceștia doresc să intre activ în arena politică. Mai bine ar explica oamenilor cum vor scădea salariile și pensiile după așa zisa aderare la UV RBK și cum visele despre prețuri mici la gaz vor rămîne doar vise! "

Consiliul Naţional pentru Participare (CNP) este creat la iniţiativa Guvernului Republicii Moldova în calitate de organ consultativ şi activează în baza Hotărârii de Guvern Nr. 11 din 19.01.2010.

Misiunea CNP este de a contribui la adoptarea deciziilor de politici publice care să răspundă intereselor societăţii.

Consiliul are ca scop dezvoltarea şi promovarea parteneriatului strategic între autorităţile publice, societatea civilă şi sectorul privat în vederea consolidării democraţiei participative în Republica Moldova, prin facilitarea comunicării şi participării părţilor interesate în identificarea şi realizarea priorităţilor strategice de dezvoltare a ţării la toate etapele şi crearea cadrului şi capacităţilor instituţionale de asigurare a implicării plenare a părţilor interesate în procesul de luare a deciziilor.

 

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.