|
|
|
Condiționalitățile trebuie resuscitate în mod urgent pentru a întări autoritatea UE și a nu permite răspândirea sentimentelor de desconsiderație față de UE în Moldova și în regiune...
|
Dionis Cenuşa |
|
Partidul de la guvernare din Moldova a reușit să modifice sistemul electoral proporțional cu unul mixt, ignorând criticile Comisiei de la Veneția și avertizările instituțiilor Uniunii Europene. Pe 20 iulie 2017, în mai puțin de 5 minute, fracțiunile democraților și socialiștilor, împreună cu 12 deputații transfugi, au votat cu o majoritatea absolută, în total 74 voturi, trecerea la sistemul electoral mixt (votul mixt).
Pentru a minimiza riscul unor proteste în masă, partidul de la guvernare (Partidul Democrat) a organizat votarea pentru sistemul electoral mixt, în lectură finală, cu o zi înainte de închiderea sesiunii parlamentare de primăvară-vară de pe 21 iulie. Cu două zile înainte de vot, pe 18 iulie, Partidul Democrat a prezentat rezultatele unui sondaj de opinie publică controversat, realizat de IMAS la comanda democraților, care ilustrează o susținere publică pentru schimbarea sistemului electoral proporțional cu cel mixt. Sondajul democraților cumulează procentele exprimate pentru două sisteme - cel mixt și cel uninominal, declarând că 54% din populație optează pentru votul mixt. În realitate, majoritatea populației sau 35% se expune în favoarea sistemului proporțional.
Același sondaj include întrebări manipulatorii care asociază UE cu o eventuală “sancționare” a Moldovei pentru schimbare a sistemului electoral. “Sancțiunile” specificate în sondaj se referă indirect la asistența macro-financiară de 100 milioane EUR, aprobată de către Parlamentul European pe 4 iulie, care potrivit înțelegerii între instituțiile europene din 6 iunie va fi alocată doar dacă autoritățile moldovenești îndeplinesc precondițiile politice, în particular prevederile opiniei Comisiei de la Veneția din 16 iulie (IPN, June 2017). Din sondaj mai reiese că asistența financiară a UE este o obligație europeană față de Moldova și un drept inalienabil al moldovenilor, iar nealocarea acestei asistențe este interpretată drept “amestec” al UE în politica internă a Moldovei și încălcarea suveranității țării.
Totodată, sondajul pune în lumină negativă societatea civilă și opoziția anti-guvernamentală care s-a opus instituirii sistemului mixt, inclusiv a chemat instituțiile UE să condiționeze alocarea asistenței financiare cu neimplementarea votului mixt. (Vezi Tabelul 1)
Tabel 1. Întrebări din Sondajul IMAS cu privire la sistemul de vot mixt, comandat de Partidul Democrat
Întrebări din sondaj
|
Răspunsul respondenților
|
Considerați că sistemul electoral trebuie modificat sau?
|
· Da – 59
· Nu – 31
· NȘ/NR – 10
|
Cum ar trebuie să fie selectați deputații la următoarele alegeri parlamentare?
|
· Sistemul actual de vot (proporțional) – 35
· Sistemul uninominal de vot – 30
· Sistemul mixt de vot – 24
· NȘ/NR – 11
|
Ce trebuie să facă Parlamentul?
|
· Să țină cont de recomandările Comisiei de la Veneția – 38
· Să se folosească de dreptul suveran de a decide schimbarea sistemului electoral dacă majoritatea cetățenilor vor acest lucru – 53
· NȘ/NR – 9
|
Uniunea Europeană
|
Ce trebuie să facă actualul Parlament dacă majoritatea cetățenilor doresc schimbarea sistemului electoral, iar UE anunță că va sancționa Republica Moldova dacă va schimba sistemul electoral?
|
· Parlamentul ar trebui să țină cont de avertismentele UE și să renunțe la schimbarea sistemului electoral – 33
· Parlamentul ar trebuie să asculte de voința cetățenilor și să facă schimbarea sistemului electoral – 60
|
Dacă UE va sancționa Moldova pentru introducerea sistemului mixt de vot, cum veți aprecia această situație?
|
· Corectă, Moldova trebuie să respecte decizia UE – 30
· Incorectă, decizia UE este un amestec în politica internă a Moldovei – 17
· Incorectă – schimbarea sistemului de vot este dreptul cetățenilor și nu trebuie afectat de decizii din afară – 19
· Incorectă – Moldova este un stat suveran și are dreptul să decidă ce sistem electoral își alege – 25
· NȘ/NR – 9
|
Societatea civilă și opoziția
|
Un număr de partide și ONG-uri au ales să protesteze împotriva introducerii votului mixt. Ce părere aveți?
|
· Părere pozitivă – 26
· Părere negative – 24
· Neutră, e dreptul oricui de a protesta – 42
· NȘ/NR – 8
|
Dacă va fi adoptat votul mixt intenționați să participați la proteste, demonstrații, marșuri?
|
· Da – 27
· Nu – 70
· NȘ/NR – 3
|
Sursa: IMAS
Câteva din deficiențele noului sistem de vot
Pe lângă faptul că sistemul de vot mixt sporește perspectivele electorale ale democraților la scrutinul din 2018, acest sistem poate produce probleme de natură procedurală și politică la organizarea alegerilor. Votul mixt este capabil să destabilizeze procesul electoral încă fragil și să clatine pilonii democrației parlamentare.
Potrivit noilor modificări la Codul Electoral, 51 de deputați din 101 vor fi aleși în cadrul circumscripțiilor uninominale, ceilalți 50 - pe liste de partid în cadrul circumscripției naționale. Circumscripțiile uninominale (la număr 51) vor fi create la nivel de unități administrativ-teritoriale de nivelul 2 - raioane. Un raion cu 55.000-60.000 de alegători cu drept de vot va alege un deputat, iar numărul de deputați desemnați de la o circumscripție va rezulta din mărimea populației raionului (Art. 74). Circumscripțiile uninominale vor fi aprobate de către Guvern, în baza deciziei unei comisii independente a cărei componență va fi stabilită tot de către Guvern. Pe de o parte, profilul circumscripțiilor uninominale va fi puternic influențat de către democrați, care controlează Guvernul. Pe de altă parte, procesul de desemnare a circumscripțiilor poate suferi complicații din cauza inconsistenței demografice a raioanelor. Or, un raion poate fi eligibil pentru a desemna un candidat la alegerile parlamentare dacă numără cel puțin 55.000 mii de alegători cu drept de vot. Datele Comisiei Electorale Centrale însă arată că 12 raioane nu se încadrează în limitele stabilite de legislația electorală amendată. În altă ordine de idei, alte dificultăți pot apărea la formarea circumscripțiilor pentru votanții din diasporă, având în vedere evidența defectuoasă a moldovenilor emigrați. (Vezi Tabelul 2)
Tabel 2. Calculul estimativ al numărului de circumscripții uninominale per unități administrativ-teritoriale de nivelul doi (raioane), municipii, UTA Găgăuzia și diasporă
|
Numărul de alegători incluşi în listele electorale de bază pentru scrutinul din noiembrie 2014 |
Numărul eventual de circumscripții uninominale (55.000 mii de alegători cu drept de vot per circumscripție) |
CHIŞINĂU |
618.842 |
11 |
BĂLŢI |
105.533 |
1 |
UTA GĂGĂUZIA |
130.986 |
2 |
Raioane un număr de alegători cu drept de vot care variază între 55.000-110.000 |
1. Anenii Noi; 2. Briceni; 3. Cahul; 4.Călărași; 5. Căușeni; 6. Criuleni; 7. Drochia; 8. Edineț; 9. Fălești; 10. Florești, 11. Hâncești; 12. Ialoveni; 13. Orhei; 14. Râșcani; 15. Sângerei; 16. Soroca; 17. Strășeni; 18. Ștefan Vodă; 19. Telenești; 20. Ungheni |
Câte o circumscripție |
Raioane cu un număr de alegători cu drept de vot mai mic decât 55.000 |
1. Basarabeasca; 2. Cantemir; 3. Cimișlia; 4. Dondușeni; 5. Dubăsari; 6. Glodeni; 7. Leova; 8. Nisporeni; 9. Șoldănești; 10. Ocnința; 11. Rezina; 12. Taraclia |
Nicio circumscripție |
Regiunea transnistreană |
|
La constituirea circumscripțiilor se va ține cont de datele Registrului de stat al alegătorilor și hotarele unităților administrativ-teritoriale de malul stâng și drept al Nistrului. |
Circumscripții uninominale peste hotare (zone geografice) |
1. Țările UE, Norvegia, Islanda, Elveția, Liechtenstein, San Marino, țările din Europa de Sud-Est non-membre UE, Turcia și Israel
2. Țările CSI, Ucraina, Georgia, Asia, Orientul Mijlociu
3. America de Nord, America de Sud, Africa, Australia, Noua Zelandă
|
Numărul circumscripțiilor în funcție de următoarele: 1) datele misiunilor diplomatice; 2) datele autorităților publice centrale și statistica oficială; 3) înregistrarea prealabilă a cetățenilor aflați în străinătate; 4) numărul persoanelor care au participat la scrutinul precedent; 5) alte date, inclusiv cele solicitate de la țările gazdă. |
Sursa: Calculul autorului în baza datelor CEC cu privire la alegerile parlamentare din noiembrie 2014 și a noilor amendamente ale Codului Electoral cu privire la votul mixt.
Pe lângă riscurile legate de influențarea procesului de formare a circumscripțiilor uninominale, anumite complicații pot apărea din cauza prerogativelor largi acordate Curții Constituționale. Conform noilor amendamente, dacă aceasta nu confirmă legalitatea alegerilor în 34 (2/3) din 51 de circumscripții uninominale, atunci Comisia Electorală Centrală va putea să refuze eliberarea legitimațiilor deputaților aleși (Art. 94). Adițional, lipsesc limitări concrete cu privire la atribuția Curții Constituționale cu privire la anularea alegerilor pentru o anumită circumscripție uninominală, atunci când stabilește că au existat încălcări.
În fine, noua legislație relativizează valoarea voturilor acordate de alegători, dar și pune în pericol corectitudinea rezultatului final. Or, atunci când candidații pe circumscripții uninominale obțin același număr de voturi, câștigătorul este stabilit prin “tragerea la sorț” de către consiliul electoral de circumscripție (Art. 91), fără a fi asigurat vreun mecanism de transparență.
Pragmatism sau slăbiciune
UE a reacționat peste o zi de la votul pentru introducerea sistemului de vot mixt (21 iulie), iar reacția exprimă poziția UE la cel mai înalt nivel – Federica Mogherini, șefa Serviciului de Acțiune Externă a UE și Johannes Hahn, Comisia Europeană. O declarație oficială pe marginea intenției de schimbare a sistemului electoral, deși mai consistentă, a fost lansată anterior, practic o lună în urmă, dar de către Purtătorul de Cuvânt al Serviciului de Acțiune Externă (19 iunie 2017).
Declarația Mogherini-Hahn indică asupra câtorva aspecte importante. În primul rând, declarația evidențiază că poziția UE este ancorată în recomandările Comisiei de la Veneția, care sunt critice vizavi de votul mixt. La fel, din declarație rezultă că guvernarea de la Chișinău a schimbat sistemul electoral fără a consulta societatea civilă în mod autentic și fără a urma recomandările partenerilor internaționali. Adițional, documentul reiterează faptul că asupra democrației planează riscuri odată cu introducerea votului mixt. Totodată, atât Serviciul Extern, cât și Comisia Europeană reamintesc faptul că vor continua să monitorizeze situația din domeniul electoral, în particular în contextul acordării asistenței macro-financiare și a obligațiunii de a respecta mecanismele instituțiilor democratice.
Evident, declarația Mogherini-Hahn arată o luare de atitudine serioasă, dar conținutul declarației nu exprimă nicio stare de alertă și nici o iritare majoră din partea instituțiilor UE. În loc să dramatizeze lucrurile, UE a decis să adopte o poziție pragmatică, mai ales că asistența macro-financiară pentru Moldova este strict legată de precondiții politice, pe care guvernarea de la Chișinău deocamdată le încalcă. Adoptând un mesaj calm, UE evită antrenarea sa în campaniile de manipulare publică, pe care democrații le folosesc pentru a transfera responsabilitatea pentru eventuala neacordare a asistenței pe seama Bruxelles-ului, încercând, astfel, să șantajeze indirect UE.
În loc de concluzie...
În orice caz, UE are nevoie ca Moldova să îndeplinească reforme, iar, în prezent, altcineva decât democrații nu o pot face, chiar dacă multe reforme sunt mimate sau executate prost. Realitatea dată convine democraților și liderului lor Vladimir Plahotniuc, care prin adoptarea votului mixt continuă să testeze liniile roșii trasate de către partenerii europeni.
Cât timp există această necesitate reciprocă, UE va fi forțată, din lipsa unei alternative la Chișinău, să admită unele devieri de la angajamente, în timp ce Partidul Democrat va tinde să folosească privilegiul unicii forțe politice cu tentă europeană pentru a-și urmări propriile interese politice.
În fine, adoptarea votului mixt în ciuda avertizărilor UE vizavi de asistența macro-financiară demonstrează, pe de o parte, un amestec reușit de planificare strategică și resurse enorme, dar și îndrăzneală și calcul la rece a riscurilor în interiorul Partidului Democrat. Pe de altă parte, aceasta denotă că instrumentul condiționalităților aplicat de UE nu mai este atât de înfricoșător pentru guvernarea moldoveană. Condiționalitățile trebuie resuscitate în mod urgent pentru a întări autoritatea UE și a nu permite răspândirea sentimentelor de desconsiderație față de UE în Moldova și în regiune, în particular, în Georgia și Ucraina.
Dionis Cenușa este politolog, deţine MA în studii europene interdisciplinare, Colegiul Europei.
Domenii de interes: Integrare europeană, politici europene, politica externă a UE, migrație și securitate energetică.
Urmăriţi contul lui Dionis Cenuşa pe Twitter
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016