[Interviu Info-Prim Neo cu viceministrul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Valeriu Ostalep ] [- MAEIE a anunţat anterior că va solicita semnarea unui acord cu Uniunea Europeană privind facilitarea regimului de vize pentru cetăţenii R. Moldova. Ce negocieri poartă ministerul în acest sens şi când ar putea fi încheiat un asemenea acord?] Datorită eforturilor întreprinse de Guvern, Comisia Europeană a acceptat lansarea în prima jumătate a anului 2006 a dialogului privind facilitarea regimului de vize. Astfel, la 7 iunie curent, la Bruxelles, va avea loc prima rundă de consultări, în cadrul căreia experţii moldoveni şi cei ai Comisiei Europene vor discuta necesitatea iniţierii negocierilor asupra acordului privind facilitarea regimului de vize între Comunitatea Europeană şi RM pe parcursul anului 2006. Pornind de la ideea că lansarea negocierilor asupra acordului privind facilitarea regimului de vize este una din priorităţile naţionale pentru anul 2006, pe plan intern a fost instituit un Grup de lucru interministerial, care deja a elaborat proiectul Planului naţional de acţiuni pentru facilitarea regimului de vize UE-RM. Pe plan extern, a fost elaborată şi transmisă instituţiilor europene, precum şi statelor membre ale UE poziţia Guvernului privind facilitarea regimului de vize între RM şi UE, şi anume intenţia de a iniţia negocierile cu Comisia Europeană privind facilitarea vizelor cât mai curând posibil, preferabil până la 1 ianuarie 2007. [- Cum condiţionează Bruxellesul încheierea acordului cu RM privind facilitarea regimului de vize?] În conformitate cu procedurile UE, pentru lansarea negocierilor asupra acordurilor care urmează să fie semnate între Comunitatea Europeană şi ţările terţe, în speţă R. Moldova, iniţial Consiliul UE trebuie să acorde mandatul respectiv Comisiei Europene. În acest sens, consultările din luna iunie reprezintă o etapă importantă pentru luarea deciziei de către Consiliul UE, referitor la oportunitatea lansării negocierilor cu RM. Totodată, lansarea negocierilor depinde de mai mulţi factori, în special de acţiunile R. Moldova orientate spre consolidarea sistemului naţional al migraţiei, securizarea şi managementul integrat al frontierei de est, securizarea documentelor de călătorie şi, nu în ultimul rând, necesitatea reglementării fluxului migraţional între R. Moldova şi principalele state de origine, tranzit şi destinaţie a migraţiei ilegale. [- Ce facilităţi solicită Chişinăul şi ce ne poate propune UE?] Pentru moment, prioritară pentru noi este lansarea, cât de curând posibil, a negocierilor privind facilitarea regimului de vize. Pentru aceasta vom prezenta Comisiei Europene toate argumentele necesare care să susţină această poziţie. În context, este prematur să formulăm anumite cerinţe faţă de Uniunea Europeană şi să aşteptăm propuneri din partea acesteia referitor la modalitatea de facilitare a regimului de vize pentru cetăţenii moldoveni. Ceea ce pot spune cu siguranţă e că, în conformitate cu abordarea comună a UE, facilitarea regimului de vize nu presupune liberalizarea regimului de vize, ci mai degrabă simplificarea procedurilor de eliberare a acestora. Totodată, pornind de la aspiraţiile noastre de integrare europeană, recunoscute de altfel de multe state membre ale UE, precum şi luând în considerare gradul înalt de cooperare regională, în special în cadrul Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud Est şi Procesului de Cooperare în Europa de Sud Est (SEECP), RM va opta pentru un regim de vize care să fie nu mai puţin favorabil decât cel acordat statelor din Balcani. [- Care vor fi beneficiile şi eventualele riscuri pentru R. Moldova în urma semnării acestui acord?] Semnarea acordului respectiv comportă o serie de beneficii, însă cele mai importante vor fi: intensificarea contactelor interumane între cetăţenii moldoveni şi cei din statele-membre ale UE; reducerea considerabilă a numărul emigranţilor moldoveni nedocumentaţi; facilitarea procedurilor şi condiţiilor necesare pentru eliberarea vizei. Semnarea acordului va permite, nu în ultimul rând, pregătirea ţării noastre pentru excluderea treptată din lista negativă a UE, ceea ce va contribui în final la abolirea totală a vizelor. Cât priveşte eventualele riscuri, acestea vor fi legate, în mare, de factorul uman. De aceea, pentru evitarea acestora, se impune asigurarea informării beneficiarilor facilitării regimului de vize despre drepturile şi obligaţiile, precum şi despre consecinţele care ar putea surveni în cazul nerespectării acestor cerinţe. În acest sens, vor fi organizate campanii de informare a cetăţenilor, participarea societăţii civile fiind binevenită. [- Cum va influenţa acest acord relaţiile cu UE şi parcursul european al RM?] Favorabil. Semnarea acordului va constitui un alt indice important al creşterii nivelului relaţiilor dintre R. Moldova şi UE şi, respectiv, va deschide noi perspective pentru atingerea obiectivului de integrare europeană. Prin acţiunile care sunt întreprinse atât pe plan intern pentru realizarea reformelor, cât şi plan extern, prin intensificarea şi extinderea participării active în procesele de cooperare în Europa de Sud-est, R. Moldova avansează pe calea sa spre UE, parcurgând etapele necesare în acest sens.